خوشه چين

 

اپوزیسیون فردا

درزادگاه ما کانون"اندیشۀ با ارزش""

عیاران امروز

ازخروسان خراسان چومنی نیست چه سود

که گـــه صبح خروشــــان شدنم نگــــذارند

«خاقانی»

هربنای کهنه کا بــــادان کنند

نه که اول کهنه را ویران کنند

تا نکوبی گندم اندرآسیـــــــــا

کی شود،آراسته زان خوان ما

ظاهراً کارتو ویران می کنــــم

لیک خاری را گلستان می کنم

«مولوی»

پیشگفتار:با بیان ازین مطلب که مبارزه درکشورما افغانستان،تحت عنوان قوم، مذهب، زبان سمت رنگ تبلوردهندۀ آن است که گفته شود.درآبخورامپریالیزم،خربی دم جو میخوردوگاوکورکنجاره. مرغگان دنباله روسیاسی،فردایش،دانه چینی نکنند چه چاره؟؟

تشکیلات یکی ازاساسات،مبارزات آزادی خواهی((رستاخیزملی&رهای بخش ملی)) دریک کشوراست،آزادی کشورازچنگ کشورمتجاوزواستعمارگراست.اگرگفته شود که جمع ازآزادی خواهان وعیاران،هیچ گاهی مسئله را بیان نمی کند که گفته شود گروه آزادی خواهان،تا که ازخود تشکیلات نداشته باشند.

بلی!تا به امروز،ازعیاروسلک عیاری،تعریفاتی به عمل آمد.ولی نمیشودکه صرف گرگفت ودهن شیرین کرد.رسم براین است که عیاران،درروشنایی تاریخ گذشتۀ خویش مبادرت ورزیده با حفظ ازین مطلب که سلک عیاری علاوه بر تشکیلات،اداری و سیاسی، دارای موقف معنوی خودهم بوده است((احیای رنسانس افغانی دردستورکارفرهنگی)).برای نشوونموی،سلک عیاری،دست به یک سلسله کارتشکیلاتی وسیاسی زده گروه های بزرگ وکوچکی را((نقیب، بیت، کبیر، شد، عیب، رفیق، بکر، جد، ثقیل، تکمیل، محاکمه، وقف،آستانه،زعیم،وتعبیر))تشکیل داده وبا تذکرالقاب ذیل:

نقیب: به کسی گویند که تمام کارهای آیین فتوت و جوانمردی را پیش میبرد

بیت: گروه ممتاز،فتوت را گویند.

کبیر:پیش قدم.

حزب:جمع حلقۀ ازجوان مردان را گویند که مربوط به یک عیار باشد

وکیل:به معاون کبیر گفته میشود.

شد:به کمربندی گفته میشود که درآغازقبولی،آئین عیاری،به کمرمی بندد.

رفیق:دوست،مصاحب وهم فکرجوان مردان.

بکر:شخص تازه وارد که آئین جوانمردی را پذیرفته باشد.

جد:به رهبروپیشوای جوان مردان گفته میشود.

تکمیل:تمام کردن تمام شرایط جوان مردی است.

لنگروآستانه:محل تجمع،جوان مردان است.

تشکیلات اداری،سیاسی،اقتصادی،نظامی،فرهنگی وکلتوری،عیاران امروزبه معنی،حضور فعال،مبارزه درمقابل نظام های خود کامه ووابسته به بیگانه وبیرون راندن کشور استعماری،ازسرزمین آبایی،ونمیشودکه یک بدون داشتن یک چنین سازمان منضبط ((زنبورعسل))به خواسته ها ونیازهای ملیون ها انسان گرسنه وناتوان رسید گی کرد وپاسخ به موقع داد.کارتشکیلاتی،نظامی وسیاسی درسلک عیاران امروز،همان به اصطلاح رابطۀ دیالکتیک،مبارزات درونی وبیرونی،ماهیت حضورفعال عیاران امروزرا چون،آفتاب تبدیل هایدروجن به هیلیوم وهیلیوم به هایدروجن،منظومۀ شمسی را به نمایش می گذارد.

تباهی درخت

خروس که قبل ازوقت آزان دهد،سرش ازبریـدن است

خینۀ بعدازعید،قول عام،بیان روشن،یک سخن است

عدم درک وتطبیق بی موقع،خواست توده های سرکوفته

چراغ معرفت درین ماجرا خاموش،مردم یخن به یخن است

علتش را گربپرسی،شاخ به تباهی درخت دستۀ تبـــــرشده

نان ازبیگانه،درخانۀ حاتم طائی،ترنگ آفتابه ولگن است

نرگاورا درارگ ذبح کردند،گوساله را درشاخ ریسمان زدند

قصۀ نقل صندلی،بین خلق پکتیا ومــــــردم قطغـــــــــن است

بدین حساب تن عریان مادروطن افتیده به زمین بی سیرت

لباس پارۀ وطن پیوندش،دردست عیار،تاروســوزن است

 

درینجا:

اوکسیجن

آینده کارنامۀ تاریخ را،آن دم، به خوانش گرفــــت

زمانی که «عیـــاران» راه بینش ودانـــــش گــرفت

ماهی زآب تازه گیرد،آزادی وآگاهی را،ازچنگ،شیطان

عزت وشرف ریخته به زمین را«عیار»به امانش گرفت

انقلابی که،قبل ازوقت،مصداقش بــه وقـــوع پیـــوست

تصمیم به عملش،کنون وقت آن شد،بــه زمانش گرفت

اوکسیجن،این خانوادۀ جنبش چپ حیــات بخش وطن

احیای دوباره،عیارامروز،سهم خویش به توانش گرفت

درپرتو بینش ودانش بخوان

خوش بود گرمحک تجربه آید به میان

تاسیه روی شود،هرکه دراوغش باشد

حرفهای خوب،درزمان ومکان،چون نسیم گوارا،ازحنجرۀ بیرون می شود،درگوشها رخنه کرده وارد دماغ شنونده می گردد تا درذهن جاگیرشود.دراینجا کلمات((حرف های خوب چون نسیم گوارا)) دردلها چنگ زده،دراثرتپش قلب،وارددماغ می گردد.بلی!حرکت نسیم گوارا،همیش از سوی کوهای بلند به سوی مناطق همواروازسمت بحربه سوی خشکه، درجریان می افتد.مسئله برسرگرمی وسردی است((اختلاف بین جبۀ سرد وگرم)) درافغانستان،بادهای تندوسنگین،به مزاحمت میوه های سردرختی،آغازازساعات 11قبل ازظهرتابه ساعتهای سه بعد ازظهربه قوی ترین وشدید ترین قوت می افزاید.تاکه میوهای سردرختی،هریک ازین میوه های ناپخته چون امیرحبیب الله کلکانی، داوودخان،نورمحمد تره کی حفیظ لله امین،داکترنجیب الله،احمد شاه مسعود،عبد العلی مزاری، به قوام نرسد. درزمستان،این بادهای تند هنگام مهاجرت پرنده های مهاجر،ازطریق سلسله کوهسارها، این بادهای تند با سرد ترین درجۀ حرات تحت صفردرمقابله با پرنده های مهاجربه جهت شمال،ملیونهای آن رادردام شکارچیان کوهدامن وکوهستان،چون«فرزندان قشرمحروم» افغانستان درجنگ ابرقدرتها درگیرمی سازد.تفصیل بیشتر دربارۀ ماهیت،ابرمه وخورشید بادوفلک رابربنیاد،بینش ودانش،بخوانید وتحقیق کنید.امروزه روز،فهمیدن علم هواشنا سی،چون آب ونان،برای زارعان وباغداران درمزارع وباغها،هنگام سفرهای زمینی وهوایی،پیلوتان ودریوران جادۀ که مسؤلیت حرکت به سوی ارتقایی را به دوش گرفته اند.کمک مینماید بلکه درموردوضعیت هوا،حال واحوال وتغیرات سیاسی درداخل کشور،کمک به سزایی مینماید.عواقب لول دادن های((سانقه))وپیش کشیدن((مهره های)) شطرنج را،امروزه روز،بوسیلۀ شخصیتهای دررأس دارنده گان سلاح های اتومی در جهان به تومعرفی میداردوتأثیرات مثبت ومنفی آن رادرجوسیاسی کشورت خوب تردرک کرده میتوانی بنأ فهمیدن آن ضرورت حتمی است.سخنان خوب،ازذهن ودماغ، انسانهای بزرگ چون کوه های بلند،وبحرهای پهن وعریض"پیغمبران،فیلسوفان" شاعران"مولانا، فردوسی،بیدل،سعدی،حافظ،اقبال،رحمن،خوشحال" درعرصۀ سیاست واقتصاد"مارکس، انگلس،لینن،ماو"مردان عمل"امیرابومسلم خرا سانی،یعقوب لیث صفار،امیرحبیب الله کلکانی بیرون گشته،سینه به سینه،ازنسلی به نسلی،کتاب به کتاب، کتاب خانه به کتاب خانه،تا به امروزانتقال وتابه تسخیر،طبقۀ آیونسفیر،نقش کمپیوتر وانترنت،تا به آنجا گسترش یافت.آغاز، ازپیغمبران،تابه عیاران این معلمان"پیغمبران" ناصحان"شعرای" بزرگ زمان،عاشقان خدمت به انسان همه،مردان دلیروشجاع هریک درجهت انجام کارهای نیکوخلق خدارا دعوت داده بودند.کنون میرسیم درمیدان عمل،که عیاران همیش، درطول تاریخ گوش شنوا داشتند.به حیث عاشقان خدمت به انسان اندرزهای معلمانه راو ایدیه های ناصحان را به کرکترعالی انسانی خود.مبدل مینمودند.عیاران امروز بادرک ازین مطلب که،دربالا تذکری،ازسخنان خوب درزمان ومکان چون نسیم گوارا به میان آمده بود.ازلابلای،وزش بادهای تند طوفانهای شدید،به ارزش هواشناسی،پی بردیم،که شناخت علم هوا شناسی((جوسیاسی))انسانها را تاحد ممکن ازخطرونزدیک شدن به فاجعه برحذرمی دارد.ولی تعریف رادرمورد مکان که عبارت ازوطن است.بیان نکردیم. این سخنان حکیمانه که ازآنطرف زمانه ها،دراتموسفیرمکان ما درگردش بود اکنون ارزش تطبیقی خودرا بیان میدارد.وطن زادگاه ما،کانون"اندیشۀ با ارزش"است،که معنی انسان را متبلورمیسازد.باید اول آن را آزاد نمود،وبعد ازان،حراست وپاس داری کرد.

نازپرورد،تنعم نبرد،راه به دوست

عاشقی شیوۀ رندان بلاکش باشد

وحشت درمقابل خود عیار می زاید،جسارت،دلاوری،شهامت ومردانگی،صداقت ورا ستی،ازسیمای عیار،بازتاب می یابد.زیبایی وشکیبایی ،عیاررا درصف اول می طلبد، پرورش وحفاظت از،وطن،استقلال ،تمامیت ارضی،عیار می طلبد.زرنگی،هوشیاری وبیداری،آگاهی ،خلاقیت وایجاد گری،خرد ورزی،برشانۀ عیارسنگینی ندارد.دروغ ودرم خصلت عیارنیست.ازانسان ملوث به فساد نفرت دارد،اشخاص آلوده به کثافت را اول باصابون شرافت،درحوض وجدان غسل تعمید داده بعد ازطی مراحل ازمایش که گفته نشود،ازموده رابازازمودن خطا است

عیاران امروز،عشق به انسان،وخدمت گذاری به انسان را،ازکارنامه های پنجهزارسالۀ عیاران آریانای کهن تابه امروز،به ارث گرفته اند.عیار،شناوراست،ازراه دریا عبور مینماید.عیار،دلاوراست،سختی هاراقبول مینماید.غرورخودرا برای تطبیق اهداف انسانی  که عشقش است شکستانده درمعرکه حضورمی یابد

جهان بینی عیاران امروزعبارت است ازرعایت دقیق ازارش های دینی،ملی ومذهبی، درچهارچوکات کشورآزاد مستقل،متغیرومتحول،پیش رفته،همبسته،با جامعۀ ملل، بربنیاد مناسبات متقابلاً مفید،مترقی،درسطح منطقه وجهان،بوده ومیباشد.علایم که تفاوت بین عیاران وسائروطن پرستان گذاشته میشود این است.نزد عیاران درسرفصل تمامی، خواسته ها وآرزوها،انسان،موقف انسان،ارزش انسان طرف توجه قرارداده میشود. ویژه گی های که عیاران را،به شناخت انسان وارزش دادن به مقام انسان((همه چیزدرخدمت انسان))نزدیک میسازد.ذیلاً،زرنگی،هوشیاری،جوان مردی،ایثار،فداکاری،دفاع اوطن ونوامیس ملی ودفاع ازمظلومان،انعطاف پذیری،شفقت به خلق خدا،وفابه عهد،پاک دامنی،پاس،آب ونمک، احترام به ارزشهای فامیلی وخانواده گی است که فی المجموع آئین نامۀ عیاران را بیان میدارد،درروشنایی همین صفات بارز وطن پرستانه،میخواهند برنامۀ کاری خودرا قدم به قدم ازراه ترویج  تعلیم وتربیت به نسل جوان وبرومند،درعمل پیاده نمایند.

بااحترام

عبداشکور«خوشه چین»

 

 

 


بالا
 
بازگشت