جمشید پايمرد 

 

ماه مبارک رمضان برای شما هموطنان با دیانت مبارک باد، اطاعات وعبادات شما قبول درگاه خداوندی گردد.

عمق فاجعه ، وراه حل !

رو شنفکری افغان  در دهه دموکراسی به کج راهه رفت ،پس از ۱۹۷۰ از خود بیگانه  و به دیگران وابسته شد ، در تقابل جنگ سرد و تهاجم شوروی و مداخلات غرب مسموم  گردید و در پسا  شوروی نتوانست به اصل تاریخ جامعه خود رجوع کند و رهایی یابد ، بل مصروف میزان  خطا و اشتباهات من وتو   ومصروف  تصفیه حساب رهبر و یا مکتب ، شرق وبا غرب گردید و پس از یک دهه  انجماد فکری در دوران اشغال غرب به خود نیامد خود و وظابف وطنی وملی را باز شناسی نکرد ، از تجارب گذشته درس نگرفت و راه باز نتوانست .

  دانشمند اروپایی گفته بود : در آسیا  شرایط اقلیمی ، جغرافیایی و محیطی برای مردم افغان چنان سجایای بخشیده است که مبالغه در مورد آن ممکن نیست( ف - ا ) تجربه تاریخی نشان داد که رو شنفکر افغان و حتی  اشفالگران جهانی نیر این مردم وسجایای آنها را نشناخته بودند   . پس به حق داکتر روغ تاکید میکند که باید به صد سال عقب رفت و مشروطه نو را آغاز نهاد ، جناب میر عبدالواحد سادات عنوانی حکومت دیفکتوی طالبان بمنظور تحقق قانون و جلوگیری ار اعمال غیر قانونی در فرا خوان انجمن حقوق دانان اروپا مینویسد : هر گاه به استمرارقانون اساسی قبلی ملاحظات و جود دارد، قانون اساسی۱۳۴۳شمسی را با تعطیل بعضی فصول و احکام نافذ نمایند ) از دید این قلم چون  در گذشته با ساده اندیشی ونادیده گرفتن شرایط عینی جامعه  رو شنفکری  افغانی مرتکب اشتباهات جبران ناپزیر گردید ، حال باید از سر اتمام حجت نمايید .

 به گفته داکتر طلا پامیر : در افغانستان زمان اعلیضرت محمد ظاهر شاه انتظام کشور براساس اسلام استوار بود و پادشاه ممثل اراده‌‌ خداوندی و ملا و ملک اجرا کننده احکام پادشاه بودند. بلی  تغییراتی که زیر تاثیر جنگ سرد در کشور ما بوقوع پیوست ما را از ما بیگانه ساخت و شالوده نظام سنتی سخت جان را واژگون ساخت ،افغانستان را واژگون ساخت ، در زمان محمد ظاهر ظاه سنت ومدرنیته با هم  در فضای آشتی در حرکت بودند و پهلوی هم به پیش میرفتند و کشور قدم بقدم راه ترقی می پیمود، لطفآ گذشته را  با تمام زوایای آن در عرصه فرهنگی( هنر ، موسیقی ،سینما  ووو )،در عرصه  اجتماعی (آزادی زنان در کار و تحصیل ، اجرای مراسم ملی و تاریخی و وو)  در عرصه سیاسی (آزادی فعالیت سیاسی و اجتماعات مدنی وروزنامه ها ) ، اقتصادی فهرست بزرگی از پیشرفتها و جود دارد  ، همه ای اینها را بیاد بیاورید، در عرصه مناسبات خارجی افغانستان جایگاه با اعتبار خود را  در منطقه و مناسبات بین المللی احراز کرده بود و اما رو شنفکران افغان شرقی و یا غربی و یا اسلامی همه درسرآب  ، شهر آفتاب میجستیم و باید اعتراف کنیم که مرتکب اشتباه وخطای تاریخی گردیدیم چپ نو پا در خواب مدینه فاضله از مردم دهات و منبر فاصله گرفت  به شهر مصروف گردید .و با کلیشه گرایی و شعار های دور از واقعیت های سر سخت جامعه ،دیگران را به ستایش گرفت !  اینکه قدرتهای آمپریال و متعارض طی این زمان با ما چه مظالم را انجام دادند به همه ای جهانیان واضح است ، هر کشور برای منافع ملی خودش تلاش میکند وحتی در عصر کنونی برایشان اخلاق انسانی و بشری مطرح نیست .

اما در یک کلام این ما بودیم که خود و جامعه خود را نشناختیم و زیر بار بیگانه خانه خود را و یران کردیم ، قوم گرایی، زبانی گرایی ، بد گمانی تعصب آمیز رهبران و کار شکنی نخبگان ، ما را به اینجا کشاند . اکنون به گفته جناب یا سیبن بیدار: تا که کله ها را یکجا  و  فکر واحد و نو  با واقعیت گرایی ایجاد نکنیم و  از گذشته رهایی نیابیم ره بجایی نمیبریم هنر مند جوان فرید صمیم در برنامه تلویزین وطن مورخ ۲۸مارچ گفت : ( باید از بحران برون گردیم ، از گینه وعداوت و از پراگندگی راهایی یابیم و پایگاه قوی ایجاد کنیم ) هنر مند جوان حفیظ منصور بخش گفت : (حرکتی که از میان مردم برنخواسته و حمایت مردم را نداشته باشد پایدار نیست ).پس باید از آشفتگیهای فکری رهایی یافت  ودانست که  اکثریت مردم در قریه وده زندگی میکنند، پس باید عقاید و حمایت آنها را حرمت گذاشت  و برای وطن مشترک وبر اساس ارزشهای اسلامی !و ملی ! حرکت کلان ملی را  آغاز کرد که همه اقشار جامعه خود را درآن بیابند و بدور بنیاد های فکری و عنعنوی ملی جمع گردند، مشروعیت بر دو اصل اسلامی و ملی در کشور میتواند راه باز کند . پس فرصت را نباید از دست داد و برای اهداف فوق  باید به انسجام نیرو ها و  اجماع ملی  پرداخت .

یک ملاحظه دیگر این هم مهم است که در لحظه کنونی چرخشهای در حال  وقوع در تعاملات و موازنه  بین المللی و منطقوی را باید از نظر دور نداشت و در تمامی حرکتها منافع ملی و جایگاه ملی  افغانستان باید متصور باشد .

جمشید پایمرد

۲۹/۰۳.۲۰۲۲

 

 

 


بالا
 
بازگشت