خو شه چین

                                  ضر ب ا لمثل عا م ا ست که میگو یند

                                   (( خر کا ر ی د ر یا ی علم ا ست ))

 

وو یشه ، پشت ، پهلو، بغل ، ا خ ، د یه ، تق ، تق، تق ......... ، خر میرود ، با ر خرهیچ گا هی چپه نمیشو د ، و ما ل و متا ع و سو د ا ، ضا یع نمی گر د د( با ر کج به منز ل نمی ر سد) .

خر حیوا نی ا ست  با رکش وزحمت کش هیچ گا هی ضررش ، به کسی نر سیده و نمیر سد، تنها خرنه بلکه ا ز همین خا نوا ده ،ا زقا طرگر فته تا به شتر، فیل، یا بووتتو، همه برا ی ا نجا م کا روو سا یل تر ا نسپو رت ا ز شا ن کا رگر فته میشود .

خر، یا بوو تتو،  برا ی ، نقل و ا نتقا ل  غله با ب، ا ز یک محل به محل دیگر ودیگر ضرو ریا ت ا و لیه خا نوا ده ها ی دها قین د ر قر یه جا ت ، و یا وسیله تجا ر ت بو د ند، د رزما ن ها ی نه چند ا ن  د ورا ز، ا مروز، ا ز جمله قا طر وسیله نقل وا نتقا ل وسا یل سنگین تر بود ند که د رزما ن جنگ ها  برا ی ا نتقا ل و سا یل حر بی ا ز شا ن کا ر گر فته میشد ، مثلآ تو پ ها را ا ز یک محل به محل د یگری ا نتقا ل مید ا د ند .

ا سپ ها معمولآ ، برا ی سوا ری ا ز شا ن کا رگر فته میشو د ، معمولآ ، طبقا ت با لا یی جا معه توا ن ، نگهدا ری ا سپ ها را دا شتند ، و بعضآ ا تفا ق می ا فتا د که د رمید ا ن محا ربه، به حیث قطعا ت تها جمی ا ز شا ن ا ستفا ده به عمل می آ مد ، چنا نچه د ر سا ل ها ی ا خیر ، د ر جنگ به مقا بل ، هجو م طا لب ها ، ا ز طر ف عبد ا لر شید د وستم ، به حیث قو ت ها ی پیا ده نظا م صو ر ت گر فت و نتا یچ مثبت را هم دا شت .

خر سوا ر وخرکا رمیبا ید، ا زخرکا ربگیر د، سوا رکا روا سپ سوا رمیبا ید،ا زا سپ کا ربگیر د .

هرخرکا ربا ید که توا نمند با شد وهنرخرکا ری را مکمل یا د دا شته با شد، تا با ر را با لا ی خر       با رزند، وا سپ سوا را ن تنو مند میتوا نند د رمیدا ن بز کشی قد م پیش گذا رند، وگا دی وا ن ها ،    ا سپ را د رزیر بگی ببرد و بگی وا نی کر ده بتوا نند ، در غیرآ ن صورت نه ا سپ به میل خو د ش می خوا هد در زیر با رآ ید و نه هم خر .

خر ها ، هم چنا ن ا سپ و قا طر، به جوعلا قه مند ا ند که بخو رند ، هر گا ه خروا سپ قا طر، جو، را فرا وا ن خورد ند، دا را ی ا نرژی و قو ت زیا د میگرد ند، درپستی و بلند ی ، د رکوه کمر، د رد شت و صحرا، هرنوع با رسنگین را ا نتقا ل دا ده میتوا نند ، ببینیم که ا ین همه خرها ، چه ا ز سو دا ن خر یدا ری گر د ید ند و چه ا ز مکسیکوآ و ر ده شد ند ، به خرگری خو د پا بند بو د ند ، تو ا نستند که ملیو ن ها تن ، موا د ا نفجا ر یه وا نفلا قیه ومین ها ی مختلف ا لنو ع سا خت کشو رها را که ا هد ا ف ا ستعما ری دا ر ند ، ا ز طر یق کوه ها ، ا ز کشو ر پا کستا ن ، به کشورما ، سرا زیرسا ز ند ، ا نو ا ع سلا ح و مهما ت جنگی ، ا ز مصر، چین و همه کشو رها ی ضد شوروی وقت را

د ر کشو رما ا نتقا ل دا د ند.

 یعنی که نقش خر، د رسقو ط ، د ولت متما یل به تر قی و تحو ل و پیش ر فت ،تآ ثیر گذا ر بو د، و د ر نیست ونا بو د سا ختیا ر سیا سی ، ا قتصا د ی ، ا جتما عی وغیره  کمک کر د .                         با زهم خر بی عقل ، نا د ا ن و بی شعور :

خر ها میگو یند که ا ی بنی آ د م شما ا زتشو یش ندا شته با شید، ( ا گر د ر د نیا خر و جو د نمی دا شت ، ملا نصرا لد ین ، به شخصیت تا ر یخی و ا فسا نو ی مبد ل نمی گشت ) یعنی که ملا نصرا لد ین و خر،هر د و معر ف یکد یگرا ند ، ا گر خر را د ید ی ، ملا نصرا لد ین را میبینی وا گرملا نصرا لد ین را ببینی خررا میبینی ، ما خرها برا ی کا رخلق شد ه ا یم ، تا که کا رکنیم ، ما ا ز خو د ا بتکا ر ند ا ریم هر کا ری را که برا ی ما سپر د ند میکنیم ا گر نکنیم ، همرا ه چو ب د ر فر ق ما می ز نند ، برا ی ما جو وعلف نمی د هند ، ببینید ظلم را ( کا رکرده گنا ه لا زم ) ا گر کسی به بیرا هه میر و د میگو یند که ا و خرکجا میر و ی ، ا گر کسی چیز ی را شکستا ند و یا خر ا ب کر د ، میگو یند که ا وخرکا رخرا ب ا نجا م دا د ی  و یا میگو یند که فلا نی خروا ری ا ست ، خر وا ری را ه میرو ی عجا یب وغر ا یب  نا م ها را به خرا شا ر ه مید هند ، خر را ا ز لحا ظ شکل ظا هر ی کمتر میبینیم ولی آ هنگ خر ، صد ا ی خر، ا زهرکوچه و پس کو چه با لا میشو د فکر میشو د که تعدا د خر نسبت به ا نسا ن ها ا ضا فه تر میبا شد ، یعنی که بعضی آ  د م ها را به خر تشبه میکنند ، به ا شا ر ه نمیفهمند ، به کنا یه نمی فهمند ، عمل ا نسا نی ا نجا م نمید هند وبه خیر و شرخود قطعآ پی نمیبر ند ....... وغیره  .                                                                                                                     

خد ا نکند که د ر جها ن تعد ا د خرها کم شو د، و ر نه جنگ ها ی خو نین و تن به تن ، د ر بین  ملا نصرا لد ین  و د جا ل صو ر ت خو ا هد گر فت و مر د م ما به ما نند گذ شته قر با نی سیا ست ها ی تجا و ز کا را نه کشو رها ی ا ستعما ر چی میگر د ند و تلفا ت ا نسا ن بیشترا ز گذ شته .

      با ز هم تکرا رآ میگو ییم که خرها ، ذ ا تآ و فطرتآ موجود کا ری ا ند ، با رمیبر ند، ا ینکه یگا ن و قت با ر چپه میشو د ، قصورا ز خرها نیست، ا زا بتد ا با ر کج بسته میشو د ، یکطر ف با ر وز ن ز یا د و طر ف د یگربا ر، و ز ن کم دا شته میبا شد ، همین فر ق وا ختلا ف توا ز ن و جا ز به ز مین با لا ی ا و زا ن سبب میشو د که ، با ر به منز ل مقصو د نر سد .

د لم به حا ل سگ هم میسوز د سگی که پا سبا نی میکند ، ا ز حو یلی صا حب خو د حر ا ست مینما ید ، عین ر ویه با لا ی سگ بیچا ره ، خر س و خو ک ، تکرا ر میگر د د ، هر گو نه کا ر خلا ف ا نسا نی را به گر د ن خرها ، سگ ها ، خو ک ها و خر س ها می ا ندا ز ند ، خدا آ د م را و طن فر و ش و خا ین به و طن نسا ز د ، آ د م را خر میگو یند ، خو ک ، خر س ، قا طر ، تتو میگو یند  .

چرا؟  بخا طر یکه د رخد مت بیگا نگا ن وا جا نب  قرا رمیگیر ند ، و معا و نین همکا را ن آ نها را را ، کر ه خر میگو یند .

 بعضی ا و قا ت ، به آ د ر س بعضی مر د م ا لقا ب ، شیر، و یا پلنگ ، کلنگی ، قچ ، گا و، ا ستعما ل میگر د ید  که ا ز ا ستعما ل ا ین گو نه ا لقا ب خو ش شا ن می آ مد ، ا ین ا لقا ب د ر گذ شته ها نمو نه ا ز شجا عت مرد ا نگی بو د ه که کمر متجا و زین به کشو ر را شکستا ند ه بو د، ا ما بر خلا ف ا مر وز ا ین همه  شیرا ن  گر گا ن و پلنگا ن، حلقه غلا می به گر د ن ا ند ا خته ا ند ، حا می و نگهدا ر منا فع ا جا نب گر د ید ه ا ند

ضر ب ا لمثل ا ست که میگو یند ( چهل ملا یک با ر پخته ) ز ما نی کدا م ملا شو ق کر د ، تا با ر کشی نما ید ، ا ز یک قریه ، یکی د وا نده ، پخته خر ید تا به با زا ر برا ی فر و ش ، ببر د ، ا گر بتوا ند ا ز فر و ش آ ن ، فا ید ه بد ست آ و رد، تصا د فآ با ر پخته ا زا بتدا کج بسته شد ه بو د ، د ر مسیر را ه با ر چپه شد ، ملا به تنها یی نتو ا نست که با ر را ، بالا  ا سپ با ر کش خو د با ر نما ید مر ا جعه کر د  به ملا ی د و م ، ملا د و م نتوا نست ، همین طو ر ملا ی سو م و ووو .........با ا لآ خر ه  ملا ی چهلم ا ز ا جرا ی چنین یک کا ر عا جز ما ند ند، سر ا نجا م همه ملا ها مر ا جعه کر د ند ، به یک ا سپ کا ر و سوا رکا را سپ ، یک چشم ز د ن ، سوا رکا رتوا نست که ، پخته را با لآ ی ا سپ با ر نما ید و روی خود را به طر ف ملا ها د ور دا د و گفت که ، ا ین با لا ی منبرنیست که بلبل وا ر ی گپ بز نید میدا ن عمل مردعمل کا ردا ر د.

با ز همین مر د سوا ر کا ر، رو ی خو د را به طر ف ، جمعیت مر د م دورمید هد و میگو ید ، ببینید ا ین گر و ه مفت خو را ن را ، به ما نند جو ک ، خو ن و ریم مر د م بی د فا ع و ز حمت کشا ن را می خو ر ند ، و بعد آ نها را بنا م ها ی ، نا دا ن ، خر و جا هل ، در پیش روی ، ملا ک ها و ز مین دا را ن  خطا ب میکنند ، یعنی خر مو جو د با ر کش ، جا هل ا ست ، ا گر خو د آ نها را بنا م ها ی حیوا نا ت د ر نده ( گر گ ، شیر، پلنگ ، ا ژ دها ر ) یا د کنی خو ش میشو ند ، یعنی که ( بعضی) ملا ها ، خصلت د ر ند ه خو یی دا ر ند ، نه تنها ملا ها ، در شرا یط گذ شته و موجو د ا فغا نستا ن ا ز همین قما ش ما کمتر مر د می ند ا شتیم و به ا ین نا م ها ا فتخا ر میکر د ند و مینما یند، خو ش بو د ند که مر د م ا ز شا ن تر س و هرا س دا شته با شند .

برا ی ملا ها خطا ب مینما ید ، ومیگو ید که ملا صا حبا ن عزیز و د و ست دا شتنی ( تر کا نی د بیز و کا ر ند ی) گا و نر را بیبا ید زمین پا ره کر د ، شما را که د نیا ی سر ما یه سو ر نی با رنمو د ، خبرندا شتید که سو رنی را د هل هم کا را ست ، نه ا ینکه ا زد هل خبری نبو د ، شما ، نه د هلچی دا شتید و نه سو رنی چی ، تما شا چیا ن شما را تنها ما ند ند و ر فتند .

منبر جا یگا ه شما ا ست ، بر و ید ، به مر د م تبلیغ نما یید ، مر د م را به صله رحمی ، ا خو ت و بر ا د ری د عو ت د هید ، مر د م را ا ز برا د ر کشی بر حذ ر دا ر ید ، فضیلت ها ی خو شبختی را د ر صلح وبرا د ری بیا ن نما یید ، آ نطو ریکه د ر گذ شته ها ملا صا حبا ن و مو لو ی صا حبا ن د ر مسا جد ا ما کن مقد س و تکا یا تبلیغ میکر د ند و بد بختی ها ی ز ند گی را د را ختلا ف به مر د م نشا ن مید ا د ند ، زند ه سا ختن ا ین ر و حیه د ربین علما ی  کرا م یکی ا ز صفا ت عا لی ا نسا نی ا ست ، و با ید منحیث و جیبه ا نسا نی وا خلا قی ، ر شد وا نکشا ف دا ده شو د .

و متو جه شو ید که ا نقلا بیو ن با رها گفته ا ن و نو شته ا ند که .

تا زه آ غا ز را ه ا ست :

با لآ خر ه مر د م شو ر ش میکنند ، به نظا م که د رحا ل مر گ ومیرا ست ، به د و لت ها ی ، بو سیده ، پو سید ه ، گند ید ه فرسو ده، پسیف ، کثیف ، هو شدا ر به عقب نشینی مید هند ، مسلمآ شو ر ش تو د ه ها که با بر نا مه علمی تنظیم شو د ، د شمنا ن مر د م به شکست تن د رمید هند ومرد م

 


بالا
 
بازگشت