خو شه چین

                      من یک آ د م شر قی ا م

 

    من یک ا نسا ن شرقی ا م

 ا زا فغا نستا ن آ مده ا م

  با هزا ر د ر د، ر نج گریزا زوحشت

 به پنا ه آ مده ا م

 را ه ها ی طو لا نی آ سیا را

 طو خورده وپیچ خو رده

   به ما نند با د ها ی تند هرا ت و شما لی

 لا لا ن و سر گردا ن به ا رو پا آ مد ه ا م .

  به ا رو پا ؟

بلی به ا روپا

د ر کجا ی ا ر و پا ؟

  د رکشو رها لند

بلی

  خیرچه جنجا ل دا ری ؟

  گرگ ا ستا ده با لا، د رلب آ ب

 من بیچا ره د ر پا یین

آ ب خط کرده به گنا ه آ مد ه ا م

چرا ؟

 میگو یند، زو ر کا کا ا ست

  که ا نگو رد رتا کا ا ست

 د شمنا ن ما د رسطح دا خلی

 د ست با لا د ا رد

 چرا ؟

بخا طر یکه به ما نند آ ی ، ا س ،آ ی ، لا لا ، دا ر د

و زا ر ت خا رجه ها لند

با و زا رت خا رجه پا کستا ن

 ا ز ا ستخبا را ت پا کستا ن

ا ز ین گو نه ، د رو غ ود رم

خیلی ها فرا وا ن، مثا لا، دا ر د

تو ضیحا فرا ن فا ید ه ندا ر د

آ گا هی بیشتر، د ر با ره، را

همه عا قلا ، د ا ر د

 

خیلی ها نا را حت هستم و جگر خو ن ،عصبا نی و حشت ز ده ، پر یشا ن ، بر ا یم همه بیگا نه ، ز مین بیگا نه آ سما ن بیگا نه ، ز مین هموا ر بیگا نه ، سر ک ها ی بیر و با ر، ر فت وآ مد مو ترها ی فر ا وا ن ، تر ن ، ترا موا ، متر و همه  بر ا یم بیگا نه میبا شند، آ ب و هو ا ی مر طو ب بیگا نه ، قد م ز د ن ها ی مر د ا ن و ز نا ن همرا ه با سگ ها د ر لب پا ر ک ها چمن زا رها بر ا یم بیگا نه ا ند ، تلفظ ا کسنت ولهجه برا یم بیگا نه ا ست ، پروگرا م ها ی تلویزیونی همه برا یم ، بیگا نه میبا شند، رکلا م ها و پوسترها همه برا ی من بیگا نه ا ند.

 همین شکا یت را یگا ن و قت با د و ستا ن خو د میکنم و یا دآ وری مینما یم ا ز همه خا طر ه ها ی ز ند گی طلا یی ، ز ما نیکه خو د د ر کشو ر بود یم ، و لی با ز هم ، هم و طن عز یزما ، بخا طر تسلیت ر وا ن ما یگا ن  مشو ره ها مید ا د و میگفت که ا و و طن دا ر نا شکر ی ، نکو، همه چیز برا ی تو میسر ا ست ، پیسه برا ی تو مید هند، خا نه برا ی تودا ده ا ند ، ا طفا لت را شا مل مکتب کر ده ا ند ، ا ز طر ف دا کتر، را یگا ن تد ا و ی میشوی د یگرچه میخوا هی ، بر ا یش گفتم که را ستی ، د ر ین جا ، ا ز طفل گر فته تا به پیر، و جوا ن ، نا نر ا بر ا ی پر نده ها و مر غا بی ها، میده میکنند و دا نه دا نه مینما یند تا بخو ر ند، هر کس که پر ند ه ها را شکا ر نما ید ، جزا ی سنگین دا ر د ،  کلینک برا ی تد ا وی پشک ها ، سگ ها مو جو د ا ست  سگ ها و پشک ها ا زجمله ا فرا د به حسا ب می آ یند ، بسیا ری و قت ها د یده ا یم که سگها را د رآ غو ش میگیر ند ، بر لب و د هن آ نها بو سه میز نند ، یک کسی را پرسید م که شما چند نفر د ر خانه ز ند گی مینما یید ، گفت که ما شش نفر د ر یک ا پا ر تما ن ز ند گی مینما ییم ، د و نفر من وخا نمم ، د و نفر پشک ها ی ما ، و د و نفر سگ ها ی ما ، ا ما نشنیده ا م که بگو یند ، فلا نه سگ مها جر ا ست ، و فلا نه پشک مها جر، ا ما د ر مو ر دا نسا نها ا صطلا حا ت آ مد گی ها و بو می ها خیلی ر وا ج دا ر د  .

 میگو یند که مغزبا دا م بهترترا ست نسبت به پو ست با دا م ، کسا نیکه ا عصا ب خرا ب با شند ، طبیبا ن یو نا نی ، شیره با دا م را برا یشا ن تو صیه میکر د ند ، ما را به حیث پو ست با دا م ، حفظ و حما یه میکنند تا که ا زفرز ندا ن ما ا ین  مغز ها ی با دا م مرا حل د رسی و تحصیلی را پشت سر بگذ را نند و د ر بخش ها ی علمی و تحقیقا تی ، ا سنا د فرا غت بد ست بیا و ر ند و د رآ یند ه ا ز ا خترا عا ت و ا کتشا فا ت ، مغز ها ی جد ید آ، ا نکشا ف یا فته ثمربگیرند وا ما ، شما را من به عنوا ن ذ یل، ا شا ره مید هم . و بعد آ د ر مو ر د خو د ما ، سخنی خواهیم گفت .

                              سگ پا سبا ن و گر گ و حشی

    روزی ا زروز ها، د ریکی ا زمحله ها ، نزد یک به شهرکا بل ( باغ هند وی )

آ نوقت وکا رته سه ا مروزی ، یکی د وجوا ن را به ملا قا ت گر فتم ، هرد وی آ نها شا گردا ن مکتب بود ند ود ریکی ا زمکا تب لیلیه درس میخوا ند ند، روز، رخصتی بو د و یو م جمعه ، د ر س خو ا ند ن به ر و ز، رخصتی برا ی شا ن تفر یح بو د، آ ن ها ، هر د و ی شا ن ، ر و ی سبزه ، لب جویچه ، آ ب ر وا ن نشسته بو د ند، هر دو نفر ا ز جا ها ی مختلف و سمت ها ی جدا گا نه و لی دا را ی ، عقیده مشا به و نظرا ت مشا به بو د ند، خستگی د ر س، آ نها را وا دا ر سا خته بو د که لحظهء به شو خی بپر دا ز ند تا ر فع خستگی کنند ، و خند ه میکر د ند، ا و لی به د ومی گفت ، ا یکا ش که خدا و ند مرا گر گ پیدا میکرد، د ومی ا زا ولی پرسید که چرا ؟

گفت من ا زآ زا دی خو شم می آ ید، هیچ قید وقیود خو شم نمی آ ید ، محیط بز رگ و کلا ن را خو ش دا رم و فضا ی آ زا د را خو ش دا ر م ، د ر د شت و صحرا ا قا مت میگزید م ، د ر د ره و کو ه ا ز پستی ها و بلند ی ها پر ش میکرد م ، ا زهر جا که میخوا ستم طعمه خو د را به د ست می آ و رد م ، خرها را می خورد م ، گو سفند ها را وا سپ ها و قا طر ها را ، وآ د م ها ی مفت خو روهر زه را .

د و می به ا و لی گفت که ، پید ا ن کر د ن طعمه کا ر سا ده ا ی نیست ، د ر میا ن کو ه ها و جنگل ها ، هوا ی سر د را ببین وهوا ی گرم وسوزا ن را ببین ، خیلی مشکل ا ست ومن آ ر زو دا شتم که سگ می بو د م ، ا ین قد ر د ر س خوا ند ن و کا ر خا نگی ا نجا م دا د ن ، خیلی خسته کن و طاقت فر سا ا ست ، تا به کی وتا به چه و قت ا ین قد ر زحمت کشی ها ا دا مه دا شته با شد ، ا گر سگ می بو د م د ر سر با م صا حبم ا ز صبح تا به شا م می خو ا بید م به ر سید ن شا م تا ر یک ، آ غا ز به پهر ه دا ر ی میکر د م ، پشک را مید ید م ، غر می ز د م ، ر و با ه را می د ید م عف می ز د م و جف ، و ا گر د ز د و سا ییر بیگا نه ها را مید ید م با صد ا ی بلند ، عو عو عو .... میکر د م تا صا حبم بید ا ر میگر د ید ،ا گر صا حبم معتبر می بو د، خوب ، پو، هو هو....... د یده شد ه ا ست که سگ ها ی آ د م ها ی غر یب همه ا ش لا غر بو ده ا ند میگو یند که سگ ز ر د برا د ر شغا ل ا ست .

  " سگ ، سگ ا ست ا گرچه پا سبا ن با شد   بد بدا ست ا گرچه نیک دا ن با شد"

 د ل کا رنگی میگوید که : چا پلوسی هم گو یند ه را فا سد میکند وهم شنونده را

برا یم خو ن گو سفند و گا ورا، ا زقصا بی ها می آ ورد ند ویگا ن مرتبه ، نا نها ی شوما نده وبا سی را ، ا ستخو ا ن ها ی با قی ما نده د ستر خوا ن خو د را ، سو خته و خمیر، تر ش خو د را ، برا یم می آ و ر د ند .

ا و لی به د و می گفت ا ی هم و طن عز یز ا نتخا ب شغلت به مقا م و معنو یتت نمی خوا ند ، ببین ا ین بنی آ د م بی ر حم را که ، د ر بد ل یک لقمه نا نی که تو ا ز ا ثر زحما ت ، شب  و روز خود، می خو ری ، علا وه برآ نکه برا ی توا رزش قا یل نمی شو ند ، گو ش ها و د م تو را می بر ند ، کا ملآ تورا مسخ، میسا ز ند و چهره توا ز د ید ن نمی با شد، د را وا خر، خزا ن وا وا یل زمستا ن ، تو را د رمیدا ن ها ی مختلف، تورا با هم نوعت ، به جنگ می ا ند ا ز ند و شر ط می بند ند، ا گر بردی ویا نبردی ، با زا ر قما رخود را گر م نگه میدا ر ند بعد ا ز ختم برد و یا با خت ، تنها وتنها،هما ن لعا ب دهن خود ت مرهم برزخم ها ی خو د ت میبا شد ، کسی را یا رومد ت گا رت نخوا هد بو د .

ز ما نیکه د ندا ن ها یت ، کلک شد ند ، قد ر ت د رند گی تو ضعیف گر د ید، وفهمید  شد که د یگر نه روبا هی ا ز تو تر س دا ر د و نه پشکی  ، تورا ا ز خا نه بیر و ن میکشند و رها میکنند ، د ر کو چه و با زا ر ، کسی ا ز تو هرا س ند ا ر د ، ا ز د ر و با م و ا ز کو چه ها، با را سنگ ا طفا ل ، برسروصورتت میبا ر د وتو تنها، ونگ و نگ و نگ، خوا هی کر د

با زهم قر با ن گر گ ، که ا سیرهیچ لطفی و مرحمتی نمیشو د، به خصلت و کر کتر ذا تی خو د پا ی بند میبا شد آ زا د ی را با لا ترا زهرنعمت مقد س میشما رد ، و نمیخوا هد که خو د شا ن، ا ولا د ها ی شا ن ، خا نوا د ه شا ن و رفقا ی شا ن وهم و طنشا ن ، تحقیر شود ، کسی خوا هد پر سید که ا ین گر گ ها ی آ زا د چه کسا نی خوا هند بو د ، ا ین ها ، هما ن فر زند ا ن ، هما ن بر هنه پا ها یی ا ند که ، که د ل و جگرا نگلیس ها را خور ده بو د ند ، شکم خر س ها ی قطبی را پا ره کر ده بود ند ، شکم شا د ی ها ی پنجا بی ها را د رید ه بو دد ند وکنو ن میخوا هند که مرد م ا فغا نستا ن را به شو ر با ی کله و پا چه گا وها ، د عو ت نما یند و د ر جر یا ن مهما ن نو ا ز ی به حا ضر ین

 خطا ب نما یند که : بد ست آ ورد ن مطلب د رحکم حرا ست ا زآ زا د ی وحر ا ست ا ز نوا میس ملی ا ست

میگو یند که د رونش مرا کشت ، بیرونش تورا کشت ، و شنید ه بود یم که علی آ با د ، خو ب شهرا ست مگرا ز د یوا نه خا نیش کسی خبر ند ا شت ، سو ز ش سیخ ها ی د ا غ را بسیا ری کس ها ا حسا س کر ده ا ست ، کسی حا ل د ل میگو ید و کسی نمی گو ید .

ما قزلا ق با ز بو د یم ، برا ی قز لا ق ها ی خو د ما ن ، هر نو ع دا نه ها ی ، مز ه دا ر مید ا د یم و مست شا ن می سا ختیم ، ز ما نیکه ا گرا ز قفس رها میگر د ید ند ، خوا ند ه خوا ند ه ، بطر ف آ سما ن پروا ز میکر د ند ، ا گرا زین نوع، گنجشک ها د رز مین دا مدا رمی آ مد ، گریزمیکرد ند ومیگفتیم که گنجشک دا م زده شده ا ست.

ما دا م ز ده ها ا گر توا نستیم ا ز ین قفس ها ی طلا یی که ا کثر یت روشن فکرها ی ما را ،  به مر گ تد ریجی سو ق دا ده ا ند، ا گر به فضل و مر حمت خد ا  ، نجا ت پیدا کر د یم ، شا ید خو د ما و یا ا و لا د ها ی ما، د رین گو نه دا م ها ی فر یب هر گز گیر نیا ییم .

  وطن دا را ن محتر م ، هر کسی ا گرا ز شما و یا ا ز ما، د رخا رج با شیم ، هیچ گا هی نمیتوا نیم خو د ما ن ، را جع به سر نو شت خو د و خا نوا ده خو د ، تصمیم عا قلا نه بگیر یم ، کشو رها ی سر ما یه دا ر ی ، شیوه مد ر ن ( برده دا ری) را د رقر ن بیست و یک ، ا عما ل مینما یند ا ز نظرآ نها ، تنها و تنها سرما یه دا را ن و شر کا ی ا قتصا دی آ ن ها ( بشر) حسا ب میگر د ند .

ا ین سرما یه دا را ن د رکشو رما، د ود کرد ند روبا گر فتند ، یک بخش جا معه ما را گروگا ن گر فته ا ند، گو یا که د ر د ورا ن ، جنگ سر د کشو رها ی سر ما یه دا ر ی وشر کا ی ا قتصا د ی آ نها، کمک ها ی فرا وا ن ، نقد ی و لو ژ یستیکی را به ا ختیا ر شا ن گذ ا شته بو د ند وا جا زه دا شتند که د ر کشو رما هر نوع جنا یا ت سا ز ما ن یا فته را عملی نما یند ، کنو ن عکس ا لعمل منفی ا زجا نب سرا ن مجا هد، د ر مقا بل تمویل کنند گا ن به معنی تمرد، ا ز ا وا مر، کمک دهنده ها ا ست و د رغیرآ ن صورت  د ا ستا ن کد و بر ا یشا ن ، به نما یش گذ ا شته میشو د، میگو یند که ( پو ل سر کا ر تو کر ده ، مگرخو نکر ده)  نو کر، د و ر قم ا ست ،( یکی نو کر زور، د یگر ی نوکر ز ر) خو ش بختا نه که مر د م ما به هیچ و جه نوکر زور نشد ه ا ند و لی فر و ما یه ها د ر مقا بل زر، کمرخم کر ده ا ند.

       بیا یید که به سراغ با به خا ر کش برویم که د رمکتب، خوا نده بودیم

                                            با به خا رکش

 

           " غلا م همت وا لا ی با به خا ر کشم"      

                                                       " که خا رغم کشد ومنت خسا ن نکشد"

            " به د ست وبا زوی خود ا تکا کند دا یم"

                                                        " زد ست گیری بیگا نه ا متنا ن نکشد"

           " زصبح تا سر شب پا ی وی به رفتا را ست"

                                                      " عجب که آ بله ا زدست ا وفغا ن نکشد"

            "  ز دشت تا سربا زا را شک آ بله ا ش"

                                                     " خطی کشیده زگوهرکه کهکشا ن نکشد"

             " به آ ستا ن هو س آ بر و نر یزا ند"

                                                         " بمیرد وزکس ا ین گوهرگرا ن نکشد"

            "  رهین دوش خود وپا ی خا رپوش خودا ست"

                                              " بدا ن خوش ا ست که احسا ن کا روا ن نکشد"

             "  نه چید ه گلی که ا زا و با غبا ن ملو ل شو د"

                                                          " برجرم مرا و را ز بو ستا ن نکشد"

               " ز با ر خا ر ا زا ن شا نه ا ش نشد خا لی"

                                                     "  که با رمنت د ونا ن پی د و نا ن نکشد"

              " غلا م حلقه بگو ش قنا عت خو یش ا ست"

                                               " چو مفت خوا رسرا زخوا ن مرد ما ن نکشد"

              "  قد خمیده ا و را به چشم کم منگر"

                                                   "  که تیرخا ربه جزپشت ا ین کما ن نکشد"

               " جفا ی خا ر نیا و رد ، خمی به ا برویش"

                                                        " هرآ نکه منت مرهم زدیگرا ن نکشد"

               "  به کف زسعی عمل هرکی را ست سرما یه"

                                                   "  به غیرسود زسودا ی خود زیا ن نکشد"

                " عروس خو ش گل مقصد کسی به د و ش کشد"

                                              " که نقد و قت ز کس مفت و را یگا ن نکشد"

                                                                ( ضیاء قا ری زا د ه )

                                       

بخش د یگر جا معه ما را گو یا که شما نا قضین حقو ق بشرمیبا شید، د ربعضی کشو ر ها ی ا ر و پا یی ، تحت شکنجه روحی و روا نی قرا ر دا ده ا ند، حا ل آ نکه، کا ر کنا ن حا کمیت د و ره محترم دا کتر نجیب ا له با جنگ ودا ع کرده بو د ند .

قصه ا ست که ا ز زبا ن یکی ا ز ر فیق ها ی نزد یک وطرف ا حترا مم، شنیده ا م ، نقلآ د رین جا ، مینگا رم  .

ا سرا ییلی ها ا زا نشتین تقا ضا کر د ند که رییس جمهو را سرا ییل شو د ، ا نشتین نپذ یر فت و گفت من نمی خواهم که ا زعا لم بشر یت ، جدا شوم و با زهم برا یش گفتند که تو ، بزر گتر ین ا نسا ن عصر خو د میبا شی ، بخا طر یکه را زها ی نهفته را کشف کردی د رجوا ب گفت که نسبت به من کسی دیگرد رجها ن بشریت بز رگ ا ست ، که ا و با جنگ و دا ع کر د آ ن شخصیت بز ر گ ( گا ند ی بز ر گ ا ست )

آ یا غیرعا دلا نه نیست ، که به خا طرا نجا م کا رعا قلا نه وخرد مندا نه ، پروگرا م ( مشی مصا لحه ملی ) ، بعضی ا ز کشو رها ، معلو ما ت غرضآ لو د، ا ستخبا را ت پا کستا ن را( پا کستا نیکه)  ا سا سآ به منظو ر د شمنی با د و لت ا فغا نستا ن به و جو د آ مد ه ا ست را ، ا سا س قرا ر د هند ، تعد ا د کثیر قا بل ملا حظه همو طنا ن ما را که د را دا را ت ا منیتی کشوربه منظورحفا ظت کشورخود ، ا نجا م و ظیفه مینمود ند ، بنا م نا قضین حقو ق بشر به سا لهای طولا نی ، بی سر نو شت نگه دا شته ا ند و نگه بد ا ر ند .

   ا حتما ل میر و د که ا دا مه و ضع ، همه را به یک ا عتصا ب عمو می ، سرا سر ی و فیصله کن وا دا ر بسا ز د و د ر ضمن خسا ره نا شی ا ز شکنجه ر و حی و ر وا نی ، طی سا لها ی طو لا نی( به ا صطلا ح کشورمیز با ن ) بد و ش حکو مت میز با ن  خوا هد بو د .

همه آ ن عد ه کسا نی که تا به حا ل ، شکنجه ها ی ر وا نی را ، متحمل شد ه ا ند ، حق خو د مید ا نند که بگو یند ، که هر چه ز و د تر به ا ین بی تفا تی ها خا تمه دا ده شو د و د ل د شمنا ن ، دا خلی و خا ر جی کشورما را خو ش نسا ز ند  .

                         با زهم میگویم که من یک آ د م شر قی ا ستم

        من ا ز ا فغا نستا ن آ مد ه ا م به د ل خو د نیا مد ه ا م ، ما را کشید ه ا ند تا که و طن ما را صا حب شو ند .

    هنوز صدا ی زنگ سر شا ر شما لی طنین ا ند ا زا ست ومیگو ید که بیدا ر شو ید

                                                جر س

  جر س غوغا خو ش و مستا نه دا رد            فغا ن د لکش وجا نا نه دا ر د

   همی نا  لد که ا ی خوا بیده  یا را ن               چرا شو ر م ا ثرا صلا ندا ر د  

                                              

   همینا لد که ا ین خوا ب گرا ن چیست              نشا یدا ین قد ربی اعتنا زیست

    گرا ین  آ هنگ   بیدا ر ت   نسا ز د        چو توا فسرده جا ن دررهروا ن نیست

                                          

   جر س هر چند فر یا د ش زدورا ست        شنید ن عرض حا ل ا وضرورا ست

   صد ا یش ا ز پی بیدا ر ی  ما  ا ست         ا گر هر چند جسم بی شعو ر ا ست

                                                                           ( سر شا ر شما لی )

   متجا وزین وا ستعما رگرا ن ، عر صه ز ند گی را برا ی ، ا ستا ذا ن ، خبره گا ن ،

 ا هل بینش و دا نش تنگ سا ختند، وطن د وستا ن و وطن پرستا ن ومبا رزین را ه صلح ، عد ا لت ا جتما عی را ، د رحا شیه قرا ردا د ند ، عد ه ای را و سیلتآ ، ترور کرد ند و با قی ما ند ه را مجبو ر به تر ک و طن نمو د ند ، مید ا ن را برای و طن فر و شا ن و خا ینین به و طن وا گذا رکر د ند ، تا خو د منحیث پل ا رتبا طی وا ر د کا ر زا ر ، سنا ر یو ی ا ز قبل تنظیم شد ه خود شوند.

   ببینیم، نا زم حکمت، را که سا ل ها قبل ، د رغم وا ند وه ما شریک بود وا ومیگفت که من نا له مرد ما ن رنجد یده آ سیا یی ها میبا شم و تحفه ا ی را برا ی ما و شما علا قه مندا ن حر یت وآ زا د ی گذا شته ا ست که با هم میخوا نیم .

برگرفته ا زسا یت سربه دا را ن .

 شعرا ز نا ز م حکمت که(( ا زز با ن هند ی نا م دا ر د))

ا ز شر ق می آ یم

 ا ز آ ستا نه عصیا ن شر ق می آ یم

با با د ها ی شما لی ، پیمو د م

 را ه ها ی آ سیا را

تا ر سید م به تو

 چر ا ا ستا د ه ا ی ؟

با ز و وا نت را بر و یم  بگشا

شر قیم

که عصیا ن حق من ا ست

فتیله کجا ا ست؟

 نشا ن بده تا آ نرا برا فرو ز م

من ملیون ها هستم که د رشبا نه روز

بیست وچها رسا عت کا رمیکنند

 و دا غ تا ز یا نه ها

پینه بسته، برشا نه ها ی زرد ، ا ستخوا نیشا ن

من ا وج فریا دآ نا نم

آ سیا  را مردا ب ها یست بی پا یا ن

که کا ر خا نه ها ی، همه ا زهمه آ هن

سربرکشیده ، درفضا ی سبزمسمو مشا ن

و شب و رو ز

برا ین فضا ی سبزوهمو ا ر

ا نبوه د ود ها ست که چو ن کوه ها ی تیره فرو میریزد

مردا بها نفس میکشد

چرخها ، می چرخند ، می چرخند ، ومی چرخند

وزند گی د رد ید گا ن خا مو ش میشود و خا موش میشو د

آ نجا خونا به های تب نوبه دا رما

به شمشها ی د رخشا ن طلا تبد یل میشو د

د را فق ها ی تیره آ سیا

با نگ ها ی هفتا د وهفت طبقه

چو ن غو ل قصه ها نفس میکشد

آ نجا

د رآ ن مردا ب

ا شکم برا د را ن و با گرفته ا م

چو ن لا شه ها ی مگس گر فته می خیز د

وا ین همه د رچشم د هقا نا ن

چو ن رو یا یی ا ز جهنم ا ست

د ر چنین هنگا می

ا شتیا ق د ید ا رت

چو ن رویا یی زیا رتی د رد لم ریشه د وا ند ه

و مپندا ر که چو ن سگی نا لید م آ نجا

نه

با با د ها ی شما لی ، پیمود م را ه ها ی آ سیا را

تا به تورسید م

چرا ا ستا ده ا ی ؟

با زوا نت بگشا ی به سو یم

به د ید گا نم ببخش روشنا یی را

و د را ند یشه ا م برا فروزآ گا هی را

که آ نها ، آ نجا ، مرا، منتظرا ند

   


بالا
 
بازگشت