خو شه چین

ا فتخا ر و تنفر

 

    د و ستا ن محترم میخوا هم که

ا زهفت ثوروهشت ثور     بسا زم آ ینه ازجنس بلور

یکی آ ن ا زما ســــــکو      د یگــــــــــرش ا ز پشو ر

سریکی چـــــرخ بز نــد      و ا ز د یگـــــــــــری د ور

یک آ ن خــــو ش شو د      د یـــــــگرآ ن کـــــــــــو ر

  حر ف ها ی با لا د رست ا ست ؟

  یا چطو ر ؟

 ونا م ا ین آ ینه ها را بگذا رم که ا فتخا ر و تنفر.                                

ا و ل می ر و یم به سرا غ ا فتخا ر که ا فتخا ر چه معنی دا ر د  وشا مل حا ل چه کسا نی میگر د د .

 بعد را هی میشو یم به سو ی تنفرو میبینیم که ا ین نفرین شد گا ن کی ها خوا هند بو د .

1- ا فتخا ر یک کلمه پر معنی ا ست که ا حسا س نیک د ر و ن ما یه ا نسا ن ها را ا ز عمق د ل ا ز لا ی حنجره بیر و ن آ و رده ، به چنگ زبا ن مید هد و زبا ن با چنا ن مها ر ت در مید ا ن کا سه ا لفا ظ ، رتم آ هنگ صو تی را تعقیب و به د ستر س ا موا ج صو تی قرا ر مید هد و ا مواج صو تی به نو به خو د ا ین همه ا حسا س را د رکوچه آهنگری  گوش قرا ردا ده و ز یر ضربا ت چکش و سندا ن می ا فتد و بعد به شعبه تحقیق مغز غر ض تد قیق و مطا لعا ت علمی قرا رمیگیرد و قد مه ها ی جا نبی ا عضا ی بد ن د را نتظا را ند ، که حکم مغز را بوسیله ا عصا ب بد ست بیا و رند آ نگا ه ا ست که شنو نده ها  د رک مینما یند ا زجمله احسا س ها ا ین ا حسا س عبا رت ا زبیا ن کلمه ا فتخا را ست .

یا به عبا ره د یگر: ا فتخا رعبا ر ت ا ز( رفلکس) یا پا سخ منا سب و مثبت به مجموع د ست آ و رد ها ، د ر عر صه تعلیم و تر بیه ،آموزش  نوآ وری وخلا قیت ها ی علمی، تخنیکی وهنری همینطورد رعرصه د فا ع میهنی و درعرصه مبا رزا ت ، سیا سی، ا قتصا دی وسمتدهی جا معه به سوی ا نکشا فا ت مثبت ، به نفع ا نسا ن وبشریت، هیچ فردی را ند یده با شید که به خو د ا فتخا رنما ید،افتخا رمینما یند به فرزندا ن اهل صا لح خود، ا فتخا ر مینما یند به ر فقا ی با وجدا ن آ گا ه با شعورو د را ک ، صا د ق و مو من صلح دو ست و خیرخوا ه خود.

 افتخا رمینما یند به زعا مت سیا سی کشورخود که به ا را ده با لفعل و   ا نتخا با ت آ زا د، سری مستقیم و بد ون مدا خلا ت خا رجی ها شکل گرفته با شد، د رین گونه ا تنتخا با ت ا فراد به ا سا س ا صل شا یستگی لیا قت، کفا یت د رکا ر، بد ون ملاحظه کاریها ی،زبا نی قو می، سمتی ، مذ هبی ، فرقه ا ی  و سیا سی جا یگا ه خو یش را یا فته با شند و به طوروا قعی نما یند گی ا نتخا ب کنند گا ن خو د را کر ده بتوا نند .

ا فتخا رمینما یند به شخصیت ها ی با ا عتبا رملی و بین ا لملی خود،ا فتخا رمینما یند به دا نشمندا ن علوم خو د ا فتخا رمینما یند به ا فتخا را ت تا ریخی کشورخود .

   ا بن سینا ی بلخی، مولا نا ی بلخی، عمرخیا م، نا صرخسروبلخی  را بعه بلخی،ا ستا ذ خلیل ا له خلیلی ا فتخا رکشورما ا ند، پیرروشا ن، ملنگ جا ن ، ا بومسلم خرا سا نی،عمرا بن لیث صفا ری،ا ین عیا را ن نا مدا ر، د شمنا ن متجا وزووحشی وبا د یه نشین ها ا فتخا رکشورما میبا شند، سید جما ل ا لد ین ا فغا ن ، محمو د طر زی و بعضآ مبا رزین خوشنا م و نیک نا م کشورا فتخا ر ما ا ند ، تعدا د شخصیت ها ی نا م   آ و ر ی که تا آ خرین رمق حیا ت با ا رتجا ع و سیه کا را ن تا ر یخ سروسا زش و معا مله نکر د ند، ا ز همه ا مکا نا ت ما دی و معنو ی خو د، فا میل و خا نوا ده خو د بر ید ند و خو د را و قف خد مت برمر د م خو د قرا ر دا ده ا ند ا ز ا فتخا را ت کشو رما ا ند.

همه قر با ن شد گا ن را ه صلح و د وستی ، و رهروا ن صلح تر قی و  ا نکشا ف و طن ا فتخا را ت کشو رما ا ند .

 2- تنفرکلمه بی معنی ا ست که ا حسا س بد، د رون  ما یه ا نسا ن ها را ا ز ته د ل ، ا ز لا ی حنجره بیر و ن آ و رده و به چنگ ز با ن مید هد و زبا ن با چنا ن مها رت ، د رمیدا ن ا لفا ظ ، رتم آ هنگ صو تی را تعقیب مینما ید و بد ستر س ا مو ا ج صو تی قرا ر مید هد وا موا ج صو تی به نو به خو د، ا ین همه ا حسا سا ت را د ر کو چه آ هنگر ی گو ش قرا ردا ده وز یر ضر با ت پیهم چکش و سندا ن می ا فتد وبعد ا زا ن به شعبه تحقیق مغزغرض  تد قیق ومطا لعا ت علمی قرا رمیگیرد وقد مه ها ی جا نبی ا عضا ی بد ن د را نتظا را ند ، که حکم مغز را بو سیله ا عصا ب حسی بد ست بیا ورند، آ نگا ه ا ست که شنو نده ها در ک مینما یند ، ا ین ا حسا س عبا ر ت ا زبیا ن کلمه تنفرا ست .

یا به عبا ره د یگر: تنفر عبا ر ت ا زعکس ا لعمل و یا پا سخ منفی که علیه همه پدید ه ها ی مثبت که به نفع ، همشهری وهموطن صو رت میگیرد میبا شد .

 سرا نجا م  ا عما ل خرا ب ضد ا نسا ن، ضد منا فع ا نسا ن وضد منا فع کشو ر ا ز جا نب ا شخا ص گرو ه ها، با ند گرو پ ها و سا ز ما ن ها ی ما جرا جو وغیره وغیره که  صو ر ت گر فته ویا میگیرد  را، بنا م تنفر یا د میکنند .

تنقرا زا ولا د نا سا لم و رفیق د ورخه و د وپشته ود ورویه ، مرد ما ن خود خوا ه ، مغرو را زخو د را ضی ویا وه سرا،خود بین، خود محور، آ شو بگر، جنگ ا ندا ز، چر سی، بنگی، تریا کی ، شا رلتا ن ، کیسه بر، چا پلو س ، کیسه ما ل ، متملق ، ده جا ن ز ن ، د زد، رهزن ، چا قوکش ا وبا ش ، پد رآ زا ر ما د رآ زا ر ، چها ر تنگه قرض دا ر، زیردا رگریختگی ، آ ق پد رود یگشه مه نمیگویم ......................... وغیره وغیره .

 ببخشین وطن دا را ن عزیز، که نشا ن زن های خوب، ودا م شا ن ها ی خوب وتلکشا نا ن ما هر، ا لبته د رقسمت پرند ه ها نه د رقسمت آ د م ها ، چطو ریکه ا ستخبا را ت بیرونی توا ن به دا م ا ندا ختن همو طنا ن ما را دا ر ند .

 شکا رچیا ن و تلکشا نا ن هم وطنا ن ما هم، توا ن به دا م ا ندا ختن هر نوع پر نده ها را دا رند.

  بد ین منا سبت ا ست که که خصلت د رنده خو یی  سر ما یه جها نی را خو بتر نسبت به هر یک د یگرخو بتر تو ضح کر ده میتوا نیم زما نیکه میخوا ستند شکا ر مورد ا شتها ی خو د را  وا نوا ع مختلف د یگر پر نده ها را ذریعه تفنگ شکا ر نما یند شکا ر را هد ف قرا ر میدا د ند  جری را به جو ک و جو ک را به هد ف ا نگشت را به ما شه ما شه را به آ هستگی کش میکرد ند مر می به هدف خو ب پخته میخو ر د و شکا ر ا ز پا می ا فتا د.

 شناخت هر نوع پر نده ، با ر نگ آ وآ زش حتمی بو د حتی د رشب تا ریک نوع شکا ر، تشخیص آ ن حتمی بو د ، کسی را ذ ریعه تلک کسی را ذ ریعه طو ر بعضی را ذ ریعه دا م، سا خته شده ا زیا ل ا سپ و یا موی آ هو، تفنگ وغیره وغیر ه ....

 همه کس خرا ب نیست( همه کس د رین گفته ها ی با لا کا ند ید نیست ونبا ید خو د را کا ند ید نما یند) یگا ن نفرا ست که کا ند ید همین حر ف ها ا ست کا ند ید ا ن خو د را میشنا سند، خو د ش با ید پا سخ  خو د را بد هد .

  ا ما نا گفته نبا ید گذ شت که ( همبستگی ا ید یولوژیکی ) بجا یش محفو ظ ا ست ، درینجا فقط بیا ن مطا لب ا ست که چه کسا نی ا زویرا نی کشو رما تو سط چه کسا نی نفع گر فته ا ند و میگیرند.

 چه چیزها وچه نوع ا عما ل، ما را وا دا ربه ا نتقا د میسا زد.

  عد ول ا زمقررا ت ا خلا ق ا نسا نی واعما ل ضد ا نسا نی و کرا مت بشری، وهکذا ا نجا م تکرا را شتبا ها تیکه، منجر به جرم ، جنا یت، حتی فا جعه گرد یده ا ست .

 ا ین آ ینه ها یکه با علا قه مند ی خا ص آ نرا تیا رکر ده ا م به د و سمت شرق وغر ب کا ر نا مه ها ی تا ر یخی کشو ر میگذا رم وهر کس خو د را د ر آ ینه ها ی ا فتخا رو تنفر ببیند آ نگا ه ا ست که خو د قضا وت میکنند چه کسا نی سزا وا را فتخا ر میبا شند و چه کسا نی ا ز جمله نفرین شد گا ن بشما ر می آ یند .

 


بالا
 
بازگشت