بصیر کامجو 

 

بیاد استاد فقید اکادمیسین عبدالاحمد  جاوید

 

       شادروان دکتر جاوید یکی از ستاره گان نورانی آسمان فرهنگ معاصر وطن عزیز ما افغانستان  میباشد . او در دانشگاه تهران  دردو رشته  ادبیات و حقوق تحصیلات عالی خویش رابه پایان رسانیده بود. درسال های سیزده صدو (40 و41 ) تاریخ فرهنگی  کشور ما استاد « جاوید » فقید  در میان روشنفکران واهل معارف از بالاآوازگی و شهرت خیلی زیادی برخورداربودند . در همه مجامع علمی وتحقیقی معارف و تحصیلات عالی ، حرفی از کارکرد های ادبی و فرهنگی وی سر زبان ها بود ، ارزش شناختی رویکردهای فکری اش فضای ذهنی جامعه علمی سراسر کشور رامحیط ساخته بود. وی در آن زمان درتمام کشور تنها کسی بود که درجۀ دکترای ادبیات فارسی دری داشت .

   حاکمیت وقت از فعالیت های علمی این  شخصیت متفکر وعینی گرا  سخت می هراسید . نفوذ روزافزون وی در عرصه غنامندی ادبیات نوین ، تلاش های تحقیقی او مبنی بر رشد وتکامل فرهنگ ناب بومی کشورمان( آریانای قدیم  ، خراسان کبیر ، افغانستان امروزی ) ، آهسته آهسته جایگاه خود را دراذهان توده های ملیونی عمیقتر ، غنی تر ، وسیعترورساتر میساخت.

     واقعگرایی بینش او ، راهبردی بود برگزینش توسعه فرهنگی و فرهنگ توسعه ، با حفظ کنش عقلانی هدفمند درراستای مشاوره ، الگوسازی گفت وگو وسازگاری جمعی فراگیر.

     دغدغۀ اصلی اندیشه های بکر او درهمسویی مردمگرایی به رشد فرهنگ ، ادب وتاریخ افغانستان نوین اختصاص داشت. سخنان او مغز بود ؛ نماد ریشه ای داشت ؛ مقطعی نبود؛ درسمت رویندگی هویت فرهنگی اصیل سیر میکرد.          بجاست ادعا کنیم که استاد جاوید فقید علمبردار مدنیت دیرینۀ فرهیختگانی همچون : حکیم ناصرخسرو ، مولاناجلاالدین بلخی ، حکیم سنایی غزنوی ، ابوریحان ، ابوعلی سینا ودیگررهروان راه ادب ، فرهنگ وتاریخ کشور ما بوده واست.

     دکتر جاوید سیاست نمیکرد ، انسانیت میکرد. انسانهاراصفت نمیکرد بلکه به اصالت ونجابت انسان شدنش احترام میگذاشت . از فرهنگ انسانگرایی فرامرزی صحبت میکرد .از اینرو کارکرد های علمی وتحقیقی اش درراه رویش فرهنگ تاریخی کشورما نمود ماندگاری دارد.  همه رویکرد های فکری و ویژگی های اخلاقی وی از نوع صحت فکر و نیت نیک اش منشاء گرفته بود وازپایه ومایۀ دانش وشناخت علمی جامعتر برخوردار بود .

     چنانجه درپیشگفتار کتاب « اوستا » خویش ، مقام ارجمندی شیوه انساندوستی تحقیقی خود را ، در ایمان داشتی به هویت خودی وجلب توجه نسل دگر اندیش ، بسوی بالندگی فرهنگ ومعارف نوین چنین به بیان گرفته اند:

      « توقع نگارنده از پژوهشگران جوان وپرتوان اینسکه با نقد وبرسی عالمانه ، ارائه اسناد مؤید ، مکمل و مغایرآن این مهم را بسر وثمر رسانند ودرشناساندن وهویت ملی ما عنایت جمیل مبذول دارند » .  روحش شاد وراهش روینده باد .

 با عرض حرمت

 بصیر کامجو  24 /09/2005

basirkomjo@yahoo.de

 


بالا
 
بازگشت