چرا مظاهره علیه جمعه خان همدرد والی بغلان؟

 

    نویسنده: رحمت الله بغلانی

 

ازدوهفته به این طرف شهرپلخمری مرکزولایت بغلان شاهد تظاهراتی علیه جمعه خان همدرد والی بغلان است. ازنظروالی این تظاهرات کارچند نفرمحدودی است که به خاطراهداف شخصی شان مردم را به مظاهره تحریک کرده اند. همدردمیگوید که این چند نفرجنگ سالارنی اند که دی. دی. آر شدند. آنهااکثراً ازاندراب بودند ودرشهر پلخمری پارک ها وزمین های دولتی را با زور تفنگ گرفتند وبرای خودازپول دزدی وقاچاق موادمخدرقصراعمارکردند. اکنون آنها که سلاح، قدرت وقاچاق موادمخدر را ازدست دادند مردم را به مظاهره علیه حکومت تحریک میکنند. اما بسیاری ازکسانیکه درتظاهرات سهم دارند، دیدگاه جمعه خان همدرد والی بغلان وصداقت اورا درادعایش، رد میکنند ودلایل خودرا درمورد تظاهرات به گونۀ دیگری بیان میدارند. باوجودیکه آنها میگویند جنگ سالاران اندرابی بعد ازسقوط طالبان درپلخمری مرتکب غارت وخیانت شدند. مظاهره چیان، جمعه خان را به بی سوادی، عملکرد تبعض آمیزبرمبنای قومیت، زبان وتعلقات دیگرمتهم میکنند. علاوه برآن تعداد زیاد مردم درپلخمری مخالف انتقال مرکزولایت ازشهر پلخمری به بغلان جدید هستند که جمعه خان همدرد میخواهد باوجودمخالفت مردم این را عملی بسازد. والی دراین مورد استدلال میکند که این تصمیم دولت است که مرکز ولایت به جای سابقه اش انتقال یابد ومن به حیث والی این تصمیم را عملی میکنم. برای کسانیکه درپلخمری ازنزدیک شاهدعملکردجمعه خان همدرد نباشند واورا ازنزدیک نشناسند شاید این باوربرای شان پیدا شود که والی نسبت به مظاهره چیان حق به جانب است وتظاهرات یک کارغیرقانونی وشاید تحریک چند تن محدود باشد. اما برای من که درپلخمری سکونت دارم وشاهد کاروعمل جمعه خان هستم واورا ازنزدیک می شناسم وآنچه را که او انجام میدهد می بینم واهداف اورا دررابطه با اهداف همفکران او دردولت مدنظرمی گیرم ترسیم خطرناکی ازآینده را برای ولایت بغلان ودرمجموع به تمام کشورمیابم.

اولین سوال این طورپیدا می شود که دولت افغانستان برهبری حامد کرزی همیشه ادعا میکند که کاررا به اساس لیاقت وشایستگی به اهل کارمیسپارد. همچنان دولت میگوید که چنگال جنگسالاران را ازگلوی مردم رها میدارد ازهمین سبب برنامه های خلع سلاح رویدست گرفته شد وجنگ سالارها خلع سلاح شدند. اما برعکس درمورد جمعه خان همدرد می بینیم که این ادعاحالت سرچپه دارد. جمعه خان والی بغلان که حتی خط را ازروی کاغذ به مشکل می تواند بخواند وازهیچگونه تحصیلاتی برخوردارنیست ازسوی دولت به حیث والی بغلان تعین می شود. ازطرف دیگراین جمعه خان یکی ازجنگ سالاران مشهورافغانستان است. آنهم ازبدترین نوع جنگ سالارکه عضو حزب اسلامی گلبدین میباشد. هنوزسلاح جمعه خان به حال خودش در ولسوالی بلخ نزد افراد او وجود دارد. وهیچگونه پروگرامی هم نیست که سلاح اورا جمع بکنند چون جمعه خان که ظاهراً والی تعین شده است از لست جنگ سالارها برآمده ودرجملۀ تکنوکرات ها پهلوی علی احمد جلالی، اشرف غنی احمدزی وانورالحق احدی قرارمی گیرد.

حالا ببنیم این جمعه خان برآمده ازصف جنگ سالاروفاقد دانش وتخصص وحتی فاقد سوادلازم که یک شبه آدم شایسته ولایق برای والی شدن، آن هم دربغلان مهمترین ولایت افغانستان گردید بعد ازتصاحب کرسی ولایت چه اجراآتی انجام داد؟

 

اجراآت جمعه خان همدرد درکرسی ولایت بغلان:

جمعه خان به حیث یک آدم فاقد تحصیل وسوادلازم برای مدیریت دریک دفتردولتی که درکرسی بزرگ ولایت نصب شد دراولین اقدام واجراآت خود سیاست قوم گرایی را پیش گرفت. اواین سیاست را خواست که ازطریق توظیف وتقررافراد مربوط به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، طالبان وحتی اعضای قوم گرای حزب سابق دموکراتیک خلق درادارات حکومتی ولایت بغلان ازمرکزتا ولسوالی ها عملی بدارد. درواقع جمعه خان همدرد به ایجاد وتحکیم مثلث طالب، گلبدین والقاعده درحکومت ولایت بغلان پرداخت. زیرا طالب والقاعده دوچیزجدا ازهم نیستند. طالبان را به حیث یک گروه سیاسی ونظامی نمیتوان ازالقاعده جدا کرد. نه درگذشته این ها ازهم جدا بودند ونه امروز. گلبد ین نیزازلحاظ فکروعمل با طالبان والقاعده برادری وهم پیمانی دارد. اکنون که همه میدانیم اوبا طالبان والقاعده یکجا علیه دولت افغانستان درجنگ بسرمیبرد.

جمعه خان همدرد درقدم اول ولسوالها ورؤسای ادارات ولایت را ازافراد پشتون طالب، حزب اسلامی حکمتیاروحزب دموکراتیک خلق تعین کرد. سپس تعدادی راهم اگرازمیان غیرپشتونهابه این کرسی ها گماشت فقط ازآن اعضای حزب اسلامی گلبد ین انتخاب کرد که تا اکنون به گلبد ین وفادارمانده بودند وبااوارتباط دارند. مثلاً جمعه خان همدرد کسی رابنام احمد مسرورجوشن پورکه ازپنجشیراست ولسوال ولسوالی بورکه تعین کرد. این ولسوال پسرملا میرزا شاه از پیشغور پنجشیرمسئول حزب اسلامی حکمتیارازهمان نخستین سالهای شروع جنگ علیه حکومت حزب خلق وروسها بود. بعداً افراد حزب اسلامی را احمد شاه مسعود درپنجشیر خلع سلاح کرد. بسیاری از سرگروپ ها وافراد حزب اسلامی به مسعود پیوستند وبا اوتا آخرهمکاری کردند. اما ملامیرزا شاه یگانه کسی بود که ازپیوستن با مسعود خودداری کرد وپنجشیررا به خاطرماندن درحزب اسلامی ترک گفت وتا اکنون به اصطلاح حزبی باقی ماند ورابطۀ خودرا با گلبد ین قطع نکرد. اکنون پسراورا جمعه خان همدرد به این اساس ولسوال بورکه تعین کرد واین کاررا والی بدون هدایت گلبد ین انجام نداده است. ولسوالهای دیگرجمعه خان که ازاعضای غیرپشتون حزب گلبد ین تعین شده اند عبارتند از: سرورلنگ قوماندان حزب اسلامی دردوران جهاد درفلول ولسوال گذرگاه نور. سروردردوران جنگ های حزب وجمعیت دربغلان ونهرین همیشه درکنارقوماندان بشیرقرارداشت.

جلال الدین ولسوال نهرین ازدوشی ازسرگروپ های صوفی پاینده قوماندان حزب اسلامی درخنجان.

ولی محمد ازدوشی ولسوال ده صلاح ازسرگروپ های نهضت یارقومندان حزب اسلامی درپلخمری . ولی محمد بعداً به طالبان پیوست ودرجنگ های طالبان درمناطق مختلف ولایت بغلان سهم داشت.

رجب گل ولسوال پلحصاراندراب ازسرگروپان جمعه خان قومندان اسبق ومقتول حکمتیار دراندراب

ولسوالهای پشتون ولایت بغلان عبارتند از:

حاجی محمد ولسوال جلگه ازسرگروپ های مامورغیورقومندان مشهورحکمتیاردرفابریکۀ بغلان که درسال 1373 به قتل رسید

آمرمنان ولسوال خنجان ازدند غوری قوماندان اسبق حزب اسلامی وبعداًٌ ازقوماندانان مهم طالبان درمنطقۀ دند غوری بود که درتمام جنایات طالبان درولایات بغلان، سمنگان وبامیان دست دارد.

اخترمحمد ولسوال بنوازدند غوری قوماندان سابق حزب اسلامی وبعداً قومندان طالبان.

نجیب الله حسین خیل ولسوال خوست وفرنگ ازاعضای حزب دموکراتیک خلق که پدرش وزیر محمد حسین خیل عضو این حزب درسال 1360 درمیان تانک روسها توسط مجاهدین کشته شد.

مامورمحمد خان ولسوال مرکز بغلان که ازقومندانان اتحاد اسلامی سیاف بود. وهمچنان کریم شینواری ولسوال تاله وبرفک قومندان اسبق جمعیت اسلامی . ولسوال تاله وبرفک یگانه ولسوالی است که ازتنظیم جمعیت درحکومت جمعه خان به حیث ولسوال باقی مانده وآنهم به این دلیل که پشتون است. جمعه خان با مشاورینش وقتی درمورد تقررولسوال ها تصمیم میگرفتند به ابقای کریم شینواری به همین دلیل موافقه کردند. ولسوالی مامورمحمد خان قوماندان اسبق اتحاد اسلامی سیاف نیزبه همین دلیل صورت گرفت.

جمعه خان همدرد درتوظیف وتقرررؤسای دوایرولایت بغلان نیزبگونۀ فوق عمل نمود. رؤسای غیرپشتون حزب اسلامی عبارتند از: قاری سید علم به حیث مستوفی ولایت بغلان برادرسید حمید الله قوماندان مشهورحزب اسلامی حکمتیاردرولایت قندزکه قبلاً کشته شده است.

مولوی رحم خدا رئیس حج واوقاف ازاندراب که با طالبان بود.

انجنیرضیاء رئیس نساجی پلخمری ازمزارشریف ازافراد خود جمعه خان همدرد

انجنیرمحراب الدین عضو حزب اسلامی رئیس برق

انجنیرسفررئیس سمینت غوری عضو حزب اسلامی

قیس مهرآئین رئیس معارف خسربرۀ ببرک مقتول ازسرگروپان مشهور بشیر

داد الله مهجور رئیس شهدا ومعلولین برادرسرور لنگ ازحزب اسلامی

باقی رؤسای دوایر بغلان پشتون واعضای حزب اسلامی وطالبان هستند.

خرم دل بادیگارد سابق جمعه خان همدرد ازبلخ به حیث رئیس اداری ولایت. این فرد مانند جمعه خان ازسواد کافی بهره مند نیست. یوسف فایزرئیس صحت عامه . این شخص باچهاربرادر دیگرش که درمدیریت های مختلف دفترهای ولایت کارمیکنند درگذشته ا اعضای حزب اسلامی وطالبان بودند.

آنچه که مهم است این است افراد حزب اسلامی درادارات دولتی بغلان به اساس هدایت حکمتیار به جمعه خان همدرد تعین می شود. گلبد ین حکمتیارهردوسیاست جنگ علیه دولت وجابجایی افراد خودرا ازاین طریق دردولت پیش میبرد. کاردیگرجمعه خان دررابطه با اعضای اسلامی دربغلان این بود که او به تمام اعضای باقی مانده ازحزب اسلامی که دارای تحصیل وسواد بودند دستورداد تا خودرا درولسی جرگه وشوراهای ولایتی کاندید نمایند. اواین دستوررا براساس هدایت گلبد ین به آنها ابلاغ کرد. ازهمین سبب افراد زیادی ازحزب اسلامی که حتی درمناطق خود هیچ شناخت وروابطی ازقبل نداشتند خودرا کاندید کرسی های ولسی جرگه وشورا های ولایتی ساختند.

جمعه خان دراجرای کارها ی ولایت مشاورین خاصی دارد که این مشاورین اوعموماً اعضای طالبان وحزب اسلامی اند. افراد مهم این گروه مشورتی والی عبارتند از: حاجی محمد ازقومندانان اسبق طالبان ازفابریکۀ بغلان که یکبارازسوی امریکایی هاگرفتار ومحبوس شد. سپس اورا جمعه خان وبشیرازطریق زلمی هیواد مل وزیرمشاورکرزی درامورفرهنگی وعارف نورزی وزیر اسبق سرحدات آزاد ساختند.

بشیربغلانی قوماندان مشهورحکمتیاردربغلان که قتل وکشتاراودردوران جهاد چیز پوشیده وپنهانی نیست. بشیربا آنکه خودرا ازمجاهدین حساب میکرد ده ها نفرمجاهدین را بنام اینکه به تنظیم جمعیت کارمیکنند دربغلان بعد ازدستگیری قتل عام کرد. یکی ازنمونه های جنایت او قتل مامور خداینظربا سی تن ازهمراهانش درسال 1362 درمنطقۀ نقشه واقع فابریکه بود. اودرزمان هجوم طالبان به ولایات شمال باآنها همکاری کرد ویکجا با آنها قندزرا تصرف نمود. بعداً درتمام جنگ های طالبان والقاعده علیه مردم درشمال افغانستان یکجا سهم گرفت. بشیرتوسط علی احمد جلالی وزیرداخله به حیث والی فراه تعین شد اما توسط مردم فراه ازآن ولایت به حیث یک جنایتکار جنگی اخراج گردید.

ملاعلم یکی ازقوماندانان طالبان بود که درتمام جنایت طالبان دربغلان، قندز وبامیان مشارکت داشت. وغفوربسیم یکی ازاعضای قوم گرای حزب دموکراتیک خلق بود که درزمان حکومت حزب مذکوردرقتل های زندانیان درباغ ممتاز متهم میباشد. این افراد ازشورای مهم جمعه خان همدرداست که هرکاری را درولایت بغلان با آنها مشوره میکند.

 

جمعه خان همدردوانتقال مرکزولایت ازپلخمری به شهربغلان:

یکی ازکارهای که جمعه خان رویدست دارد انتقال مرکزولایت به شهربغلان است. آنچه را که او به عنوان دلیل این کاربیان میکند با نیت وهدف اووکسانیکه درکابل چنین هدایتی را به اوداده اند وفق ندارد. جمعه خان با وجود ناشایستگی وجنگ سالاربودن وارتباطش با حزب گلبد ین به حیث رهبریکی ازگروه های تروریستی متحد طالبان والقاعده به حیث والی بغلان تعین گردید تا پروگرام های فاشیستی وقومگرایانۀ تیم فاشیست وقوم گرای داخل دولت کرزی را دربغلان عملی بدارد. این تیم برای اسکان ناقلين تحت عنوان کوچی دردشت های کلیگی وخواجه الوان بغلان برنامۀ دراز مدتی دارند تا همان مانیفیست "دوهمه سقاوی" را که برای طالبان نوشته بودند تطبیق کنند. انتقال مرکزولایت به شهربغلان سبب نیرومند ی وقدرت والی می شود.

انتقال مرکزولایت به بغلان برای جابجایی بشیرقوماندان حکمتیارنیزاست. بشیررا جمعه خان همدرد باخود پلخمری آورد وبرای اودفتر وخانۀ بزرگی را گرفت وزمینه های کاروملاقات های اورا با مردم بغلان ودند غوری آماده ساخت. بشیرقبل ازسقوط طالبان ازبغلان برآمده بود وبا معاونش امیرگل درمخالفت قراردارد. یکی ازپروگرام های جمعه خان این است که بشیردوباره دربغلان جابجا شود وادارۀ این ولایت ویا یک ولایت دیگردرشمال برای اوداده شود تا درتغیر جغرافیای بشری ولایات شمال با اسکان کوچی نقش خودرا ایفا کند. بشیریکی ازقوماندانان حکمتیاربود که دردوران جنگ با شوروی بیشتردرجنگ با تنظیم های جهادی دیگربه سرمیبرد. او اکثراوقات شب هارا درمیان پوسته های افراد وگروپ های خودش که به حکومت حزب دمکراتیک خلق وروس ها تسلیم می شدند سپری میکرد. برای بشیراهمیت این داشت که چگونه ازمقتدرماندن وازقدرتمند شدن ونفوذ هرتنظیم دیگربه خصوص تنظیم جمعیت جلوگیری نماید. ازهمین سبب اودرطول بیش ازبیست سال اخیر گاهی به روس ها رابطه میگرفت، زمانی درپهلوی جنرال دوستم وجنرال ملک قرارگرفت وسپس با طالبان یکجا شد واکنون که والی علی احمد جلالی است.

 

جمعه خان همدرد ورابطه اش با دولتمردان درکابل:

جمعه خان باری درمجلس اداری ولایت که نامۀ رسمی به امضای احمد ضیاء مسعود معاون اول رئیس جمهورآمده بود گفت که احمد ضیاء مسعود آدم بیعقلی است که نمیداند من والی بغلان هستم یا او. وازطرف دیگرافغانستان که رئیس جمهوردارد ومن ازرئیس جمهوراطاعت میکنم نه از کسی دیگر بنام معاون. این جمعه خان چه رابطه ای با دولتمردان کابل دارد که چنین با قدرت وگستاخانه سخن میگوید؟ واوچرا با وجودیکه هم جنگ سالار است وهم بی سواد ازپایتخت به حیث والی تعین می شود درحالیکه برای صدها نفرلایق وشایسته چنین امکانی میسرنیست؟ 

آنچه که درسیاست دولت وعملکرد رهبری دولت ورهبری ارگانهای قدرتمند آن به چشم میخورد یک سیاست قوم گرایی درافغانستان انجام می شود . جمعه خان همدرد ازآنها دستورمی گیرد وپروگرام های آنها را درولایت بغلان می خواهد عملی بدارد. چندروز پیش ازشروع تظاهرات درپلخمری یوسف پشتون وزیرشهرسازی با یکنفراز رؤسای وزارت داخله ویک نفرازاعضای رهبری حزب افغان ملت به شهرجدید بغلان آمدند تا پروگرام انتقال مرکزولایت را به آن شهر تنظیم کنند. درشهرجدید بغلان حزب افغان ملت دفتر بزرگی برپا کرده که لوحه های آن بلند ترازهراعلان دیگردرکنارسرک عمومی بغلان - قندز وداخل چوک شهر نصب است. درداخل دولت کرزی این حزب با سایرعناصرفاشیست وقبیله گرا سیاست های قوم گرایی را طرح ورهبری میکند. مهم ترین عناصرسکتریست و قوم گرای که مجری پروگرام های ایجاد وگسترش یک حکومت غیرملی وقومی هستند عبارتنداز: علی احمد جلالی وزیرداخله، انورالحق احدی رهبرحزب افغان ملت وزیرمالیه، اشرف غنی احمدزی رئیس پوهنتون کابل، حنیف اتمروزیرانکشاف ودهات، زلمی هیواد مل وزیرمشاور کرزی درامور فرهنگی، هدایت امین ارسلا مشاورارشد ووزیرتجارت . این ها هستۀ مرکزی گروپ قومگرای دولت کرزی اند که قانون اساسی را مطابق خواست خود تدوین وتصویب کردند.

طوریکه همه میدانیم بسیاری ازافراد نامبردۀ فوق که اکنون قدرت دولتی را دردست دارند از حامیان طالبان بودند. تا آخرین روزسقوط طالبان ازآنها پشتبانی میکردند. قتل عام ها وسایر جنایات طالبان ازنظرآنها قابل اعتراض نبود وطالبان را با تمام وحشت وجنایت های شان به عنوان نیروی معرفی میکردند که وحدت ملی را می آورد وافغانستان را ازتجزیه نجات میدهند. امروزتنها فرق این افراد وگروپ دردولت کرزی با طالبان این است که طالبان یک گروپ سکتریست مذهبی با پیراهن تنبان، ریش ودستاربودند واین ها سکتریست های سکولربانکتایی وپتلون هستند. طالبان سیاست سکتریستی وحکومت قومی ومذهبی خودرا بازورجنگجویان گردآمده ازده ها کشوربرهبری سازمان تروریستی القاعده، ملاهای پاکستانی وآی. اس. آی تطبیق میکردند این ها ازموجودیت ده ها هزارنیروی نظامی امریکا واروپا بنام نیروی مبارزه با تروریزم وقوای ایساف به نفع اجرای سیاست های سکتریستی وقومی خود استفاده میکنند. چنانچه جمعه خان همدرد دوسه روز بعد ازوقوع تظاهرات تهدید کردکه نیروهای پی.آر.تی درپلخمری ونیروهای ائتلاف علیه تروریزم ازاوحمایت میکنند واگرمظاهره پایان نمی یابد من ازاین نیروها می خواهم مظاهره چیان را سرکوب کنند.                                                                                                                               طالبان وقتی کابل را گرفتند وبسوی شمال پیشرفتند تعدادی از قوماندانها ازمیان قوماندانان تنظیم های جهادی وحتی نیروهای دوستم درشمال افغانستان تنها انوردنگر قوماندان جمعیت درشکردره، عارف زاخیل قوماندان جمعیت درقندز، ناصرگاودزد قوماندان گیلانی درقندز، ارباب هاشم قوماندان گلبد ین درقندز، غلام چوغه یی قوماندان سیاف درخان آباد، باقی قوماندان خالص درتالقان، مجید پاچا خان قوماندان گلبد ین درتاشقرغان، امیرجان ناصری قوماندان گلبد ین درمزار، بشیر بغلانی وسید رحمن برادرمامورغیور قوماندانان گلبد ین دربغلان، حضرت گرگری واخترلوچک قوماندانان  دوستم وملک دربلخ، تمام سرگروپان وقوماندانان جمعه خان همدرد دربلخ وسرپل قوماندان شر وفساد نبودند ودیگر همه قوماندانها شروفساد بودند.

 امروزگروپ سکتریست وقوم گرای دولت کرزی تعدادی را جنگ سالار نمیدانند وآنهارا دراداره ورهبری ولایت ها توظیف میکنند. اما تعدادی دیگرجنگ سالارحساب می شوند وباید ازادارۀ ولایت برطرف شوند. تا کنون اسماعیل خان ازهرات وداکترابراهیم ازولایت غوربنام جنگ سالارتبدیل شدند اماجمعه خان همدردقوماندان سابق حزب گلبد ین والی فعلی بغلان، حاجی دین محمد قوماندان سابق حزب مولوی خالص والی فعلی کابل، گل آغا شیرزوی قوماندان سابق محاذ ملی والی فعلی ننگرهار، اسدالله خالد ازتنظیم سیاف والی فعلی قندهار، اسد الله فلاح قوماندان سابق حضرت درلوگروالی فعلی کنرها، انجنرعمرقوماندان سابق سیاف وخالص درتخاروالی فعلی قندز درجملۀ جنگ سالارها نمی روند. یگانه جنگ سالارباقی مانده عطامحمد قوماندان سابق جمعیت درمزاراست که به حیث والی بلخ انجام وظیفه می کند که نباید درکرسی ولایت بلخ باقی بماند. برای طالبان با وجود افراط گرایی آنها درتفسیروتفکرات دینی ومذهبی شان تعدادی از خلقی وپرچمی حزب دموکراتیک خلق افرادخوب محسوب می شدندوسابقۀ شان درحزب مذکورمانع توظیف وتقررآنها درمناصب حکومتی نمیگردید وبرای تکنوکراتهای  از قوم  قبيل خودشان ، برگشته ازامریکا واروپا که ضد کمونیست وضد حزب دموکراتیک خلق بوده اند نیز توظیف خلقی وپرچمی « هم نوع» دررأس ادارات دولتی مانع ومشکلی ایجاد نمی کند. ازهمین جااست که درسیاست سکتریستی وقبیله گرایی دولت می بینیم که حاجی دین محمد با پیراهن تنبان وریش وقیافۀ طالبی وبا افکار وعقاید طالبی والی کابل می شود وجمیل جنبش ازجناح خلق حزب دموکراتیک خلق قوماندان امنیۀ کابل تعین میگردد.

این جا است که کار جمعه خان همدرد هم به حیث والی بغلان دراین ولایت واضح می شود وجمعه خان با انتقال مرکزولایت به شهربغلان پروگرام های سکتریستان قومگرای دولت کرزی را دراین ولایت اجرا وتطبیق میکند. واین پروگرام ها واهدافی را که جمعه خان وگروه قبله پرست وقوم گرای دولت کرزی درکابل می خواهند عملی وتطیبق کنند دیگرازدید وآگاهی هیچ کسی دربغلان پنهان نمانده است. وازهمین جهت است که مظاهره واعتراض مردم هرروزدربغلان شدید ترمی شود.

سوال دراین جااست که اگر وضع درافغانستان به همین شکل پیش برود آینده چه خواهد شد؟ آیا کرزی به یک امیر عبدالرحمن دیگرتبدیل می شود؟ هزاران نفررا قتل می نماید، به سیاه چالها می افگند،  می کوچاند وفرمان غلامی شان را صادر میکند؟ آیا جمعه خان درشمال افغانستان به وزیرمحمدگل مومند مبدل می شود؟ موضوع وحدت ملی وتشکیل یک دولت ملی چه می شود؟ کرزی تا چه وقت درسایۀ طیارات بی 52 ومحافظان امریکایی حکومت میکند؟ سکتریست ها وقومگرایان همراه او تا چه وقت بازورعسکروپول امریکا وانگلیس رسم ورواج های قوم وقبلۀ خودرا بنام هویت ونشان ملی به تمام مردم افغانستان تحمیل میکنند؟ آیا غیرازاین، کدام راه انسانی وعادلانه ای برای آزاد زیستن، برابروبرادرزیستن وپیشرفت کردن درافغانستان وجودندارد؟ 

 


بالا
 
بازگشت