جنبش چپ به تشکل وا حد و یگا نه نیا ز دا رد

   خو شه چین    

   من هم به ما نند شما فر زند کشو ر خو د میبا شم و به آ ن عشق میورزم ، به ا فتخا را تش میبا لم ا ز جر یا نا ت مو جو د درکشور خود خیلی ها نا را حتم، و ضعیت مو جود،آ د م را درریشه یا بی، پا ره ا ز مسا یل سیا سی و تا ریخی ر هنما یی میکند ، با تکیه به مطا لب فو ق ، گفته میتوا نیم که آ غا ز عدا لت خو ا هی  تا ر یخچه خو د را ، ا ز مشر و طه خو ا ها ن ا ول و د وم آ غا ز و تو ضیح میدا ر د که ا ین جنبش ها ا کثرآ محفلی و گر و هی بوده ، و د ر مد ت زما ن کو تاه ، د ر مخا لفت با شو ونیزم قبیله وا فر ا طی گر ی مذ هبی که هر د ور یشه د رمنا سبا ت دوره برد گی دا رند، به شکست موا جه گرد ید ند ، صد ها شخصیت نا م آ وروخو شنا م آ ن د ورا ن، جا ن ها ی شیرین خو د را ا ز د ست دا د ند .

بیبینیم نا د ر خا ن و دا ر و د سته آ ن، به شو نیزم قبیله جا ن تا زه بخشید ندوآ نرا تقو یت کر د ند، سر ا ن قبیله را خرید ند،مگر فر زند ا ن ا صیل و زحمت کشا ن قبا یل را که در همه تغیر و تحو ل جا معه ممد و ا قع میگر د ند ، ا ز نعمت ا نکشا فا ت علو م وآ میز ش به ز ند گی شهر ی محر و م سا ختند، د شمنی را بین ا قو ا م و قبا یل و سا یر ملیت ها ی کشو را سا س گذ ا شتند ، تا ا ینکه صدا ی بیگنا ها ن ا ز حلقوم تفنچه بیر و ن میشو د و نا د رخا ن نقش ز مین .

سر دا ر محمد ها شم خا ن پا را جلو میگذا رد ، شمشیر ا ز نیا م بیر و ن آ و ر ده ، ا نتقام بر ا د ر خو د را ا زفرهنگیا ن و خر دا ند یشا ن  میگیرد، دهها وصدها شخصیت با ا عتبا و صا حب نظر کشور را به جو قه ا عدا م و کنج ز ند ا ن ر وا نه میدا ر د.

حر کت زما ن هیچ گا هی به ا را ده آ د م ها ، ز عما و د و لت ها ، کا ر خو د را نمی گذا ر د ، میر و د تا که منز ل نما ید ، د ر مسیر همین منزلگا ه تا ریخی ا ست که،خا نو ا د ه سلطنت حا ضر به پذ یر ش ، ا ر ما ن ها ی صد ها شهد ا ی سر به کف را ه مشر و طه خو ا هی لبیک میگو یند و آ ما د ه میگر د ند ، که نظا م شا هی مطلقه به نظا م شا هی مشروطه تغیرنا م یا بد .

د ر سا ل 1343 قا نو ن ا سا سی سا خته شد ، مطا بق به قا نو ن ا سا سی ، ا حزا ب آ هسته آ هسته به فعا لیت آ غا ز نمو د ند ، ا خبا ر و جرا ید آ زا د بیا ن گر ا ند یشه ها ی متر قی و ا نقلا بی وا قع گرد ید ، سیب ها ی سر خ و سبزیکه برا ی مر د م و عده دا ده بو د ند ، هم ا ش ا ز آ ب غلط بیر و ن برآ مد، فعا لیت ها ی سیا سی غیر قا نو نی ا علا ن گر د ید، ا خبا ر و جرا ید آ زا د تو قیف شد ند

ا ین بخا طری بو د که ، خا نو ا ده شا هی و حا میا ن مذ هبی آ ن ، خا ن ها ی ولا یا ت کشو ر و سر ا ن قبا یل که تکیه گا ه سلطنت را میسا ختند ، تو ا ن شنید ن ، مطا لب ر و شن را ند ا شتند و د ر هردو ره تا ر یخی ما نع ا صلی ا نکشا فا ت همین ها بو ده ا ند .

ا ین و ضعیت تا ز ما نا دا مه یا فت که میگو یند ( چاه کن خو د ش د ر چا ه ا ست ) ا ختلا فا ت د ر و نی خا نو ا ده سلطنت ، به مو ضع گیر ی ها ی چپ و را ست ا نقطا ب می یا بد ،که جنا ح چپ سلطنت د ست به کو د تا میز ند و این کو د تا آ غا ز گر کو د تا ها ی دیگر میشو د.

کو د تا ی ثو ر 1357 – مو ا زنه نیر وها ی سیا سی را د رسطح کشورها ی منطقه ، تغیر مید هد ، به ر و ح و ر وا ن محل  پر ستی قو م پر ستی ،ستم ها ی قو می ، ملی ، مذ هبی و فر قه ای و غیر ه قو ت میبخشد .

چرا ا ین خصو صیت مسلط گر د ید، د رقسمت ها ی جنو ب وا طر ا ف آ ن، منا سبا ت عشیروی و قبا یلی برا و ضا ع حا کم بو د ، زعما ی قبا یل ، هیچ گا ی نخو ا سته بو د ند و نمی خو ا هند که تحو لا ت را بپذ یرند، سا حا ت مر کزی ا فغا نستا ن یک با ر نه بلکه چند ین با را ز جا نب حا کما ن و قت بنا م مر د ما ن یا غی قلم دا د شده ا ند، برای قنا عت دا د ن و حل مشکل آ ن ها ، ا ز زبا ن تو پ و تفنگ ا ستفا ده بعمل ا مد ، ا ین و ضعیت د ردرا ز مد ت ، ر و حیه با لمثل را در رو ح و ر وا ن آ ن مر د م ا یجا د کر د، مظا لم پی د ر پی  ، با عث گر د ید که ا کثر یت مر د م بی د فا ع آ ن محلا ت د ر چنگ خا ن ها ی محل و مذ هبیو ن ا فر ا طی گیر بیا یند.

د ر قسمت ها ی شما ل کشو ر منا سبا ت فیو دا لیز م د رتر کیب مها جرین ،  رشد سر ما یه دا ر ی مر ا حل خو د را پیمو ده نتو ا نست ، قسمت ها ی غر بی کشو ر هم ا زین ا مر مستثنی نبو د.

مبا رزه طبقا تی آ نچه را که خا نوا ده جنبش د مو کر ا تیک ( خلق و پر چم ) د مو کرا تیک نو ین عنوا ن کر ده بو د ند ، به بلو غ سیا سی نر سیده بو د.

شوروی آ مد ، به هد ف خو د آ مده بو د، به نیا ز تا ر یخ پا سخ مثبت و به مو قع ا را یه کر ده نتو ا نست ، سیلا ب حو ا د ث آ مد همه را شست و بر د ، متبا قی را مجا هد ین، د ر آ تش و جنگ و نبر د ، سو ختا ند ند، بعدا ز مجا هد ین ، طا لبا ن ا نتقا م را ا ز بشر یت گر فتند.

کنو ن ما د ربا لا ی و یر ا نه ها ی نا شی ا ز جنگ ها ی تحمیلی ا ستا د ه ا یم و به طر ف آ ینده مینگر یم ، و میخو ا هیم که به طر ف آ ینده برو یم ا گر بر و یم با کد ا م ر و حیه با هما ن ر و حیه ای که ما را به شکست سیا سی مو ا جه سا خت و یا اینکه خو د را شست و شو ی مغزی نما ییم تا عا د ت ها ی خو د خو ا هی ها و خو د محو ر ی ها ی ما ا ز یا د ما ن بر و د.

یا د آ و ر میگر د م که زبا ن نیک سیا سی و ا حترا م به ا ند یشه ها وعقا ید دیگرا ن ، بر ا ی علا ج د ر د ها ی ا ستخو ا ن سو ز جا معه کمک و یا ر ی میر سا ند، این مسو لیت ا ست که ما با ید فر د، فر د ما ن ، آ ن را بپذ یر یم و با ید بد یلی را بو جو د بیا و ریم که جا ز به و تآ ثیر گذا ر ی آ ن   به مقصد ا دا ره سا لم ، جمع ا عضا ی آ ن ،  تصو یر خد مت گذا را ن و ا قعی و پا ک نفس تر ین ا نسا ن ها ی یک کشو ر با ثبا ت ر ا ا نعکا س د هد .

          حر ف مولا نا ا ست که می فر ما ید

" زآ ب خو رد، ما هی خو رد خیزد"    "نهنگ آ ن به، که د رد ریا ستیز د"

ما از بیگا نگا ن ا نتظا ر آ نر ا ند ا شته با شیم که می آ یند بر سر ما د ست میکشند و نوا زش مید هند ، مگر ا ین د ست کشید ن ها ونو ا ز ش دا دن ها ، تقا ضا ها ی دیگر دا رد که ا نسا ن را به خیا نت ملی تشو یق مینما ید و نفس صد ها نفر را میگیر د.

ا نتخا با ت ر یا ست جمهو ر ی نشا ن دا د که اهد ا ف خا ینا نه  ، را ه عبو ر ی خو د را ، ا ز میا ن ر خنه ها ی ، جنبش ر و شنفکر ی ، سر ا سیمه وا رخطا ، پر ا گنده تیت و پرک، پا ر چه پا ر چه، تو ته تو ته ، یا فته میتوا ند ، همین ا هد ا ف دشمنا نه بو د که د ر تبا نی با عنا صر خا ینین ملی ، جنبش چپ د مو کر ا تیک را ، با همه ا مکا نا ت نظا می و لو ژ یستیکی که د را ختیا ر دا شت ، ا ز صحنه سیا سی کنا ر زده شد ند، تا خو د حضو ر خو د را تثبیت نما یند .

من فکر نمی کنم که د ربا زا ر د مو کرا سی ، جنبش چپ متحد و یک پا ر چه را ا ز د ر وا ز ه دیگر در عر صه سیا سی را ه د هند ، گر دا نند گا ن سیا سی و نظا می پیرا مو ن و طن ما ، وطن پر ستا ن را کا ری ندا رند ، فقط با کسا نی معا مله میکنند که و طن بفر و شند .

هر قد ر که تعدا د د ا حزا ب زیا د با شد وا ز لحا ظ کمیت ، مقدا ر نا چیز ، آ سیا ب بیگا نگا ن را خو بتر به چر خش می آ و ر ند .

ا گر محمو د ی وغبا ر نتو ا نستند، د ر شرا یط ، د شوا رعقب ما ند گی جا معه و تسلط ر و حیه بنیا د گر ا یی و ر و ح و ر وا ن ، شو وینیز م قبیله گرا یی ، را ه ها و متو د ها ی ، تطبیق خو ا ست مر د م را دریا فت نما یند .

ر هبرا ن کنگره مو سس ، ح ، د ، م ، خ ، ا ، هم نتو ا نستند ، آ ر زو ها ی ، نو به پا خو ا ستنه را د ر د رو ن ا ین تحو لا ت بیا بند و یا ببینند ، بر عکس سیلا ب حو ا د ث با ا کثر یت آ ن ها پیش آ مد بی ر حما نه کر د .

کنو ن ما که تجا ر ب فر ا وا ن د ر ا ختیا ر دا ر یم ، با د شمن د سیسه سا ز، ما جرا جو، تو طیه گر رو به ر و میبا شیم ، مقا بله کر د ن مشکل خوا هد بو د، هکذا رفتن با پا ی بیگا نه آ د م ر ا ز عقل بیگا نه میسا ز د .

ما با ید که به پا ی خو د با ستیم ، یکد یگر خو د را بپذ یریم ، تشکیلی با قا عد ه و سیع بنیا د گذا ریم ، د ر مقا بل د شمن با منطق قو ی وزبا ن گو یا ر فت و آ نرا قنا عت دا د ، بر نا مه ها ی علمی خو د را پی ریز ی نما ییم  و آ گا ها ن مبا ر ز ما ، فضا ی ر ز مند گی سیا سی را ، به گفتما ن و جو شش فکر ی مبد ل نما یند . و تو جه تنها ا ین با شد که ( مر د م چه می خوا هند) نه ا ینکه خو ا سته ها ی خو د را بر د یگر ا ن بقبو لا نیم و تحمیل نما ییم ، ا ز ا ستعدا د وخر د وا مکا نا ت فکر ی و عقلی د یگر ا ن نبا ید چشم پو شی شو د .

آ فر ینش فکر ی و فر هنگ پو یا و جو یا میتوا ند ، ا ز د ر و ن چنین یک تشکیلا ت سیا ی و سیع ا لقا عد ه بیر و ن آ ید .

خو شبختا نه ، عد ه ای ا ز ر و شن فکرا ن به نما یند گی ا ز سا ز ما ن ها ی سیا سی ، گر ا یش ها ی سیا سی ، شخصیت ها ی مستقل و با اعتبا ر ، هر یک فضل ا حمد طغیا ن ، شفیق ا له تو ده ا ی ،ا ما ن ا له ا ستو ا ر ، محمد عیو ض نبی زا ده ، عبد ا لمجید سکند ر ی ، دا کتر نجیب ا له مسیر ، محمد ا سلم سلیم ، انجنیر حمد ا له گر ا ن ، ا نجنیر عا لم ، محمد ا برا هیم د هقا ن ، دا کتر همت زا ده و عبد ا لشکو ر خو شه چین .

ا ین ها با همه ا خلا ص نیکو و نیا ت خیر خواها نه ، بخا طر بیر و ن ر فت ا ز بن بست سیا سی گا م ها ی ا و لی را بر دا شته ا ند و لی به کما ل ر سا نید ن ا ین ا قد ا م شر یفا نه، به همت ، ا نسا ن ها ی خو ش نا م و نیکو سیر ، ا مکا ن پذ یر ا ست و با ید همه د ر کنا رهم ، با حقو ق کا ملآ مسا و ی بپیوند ند .

   د ر پا یا ن آ رزومند م که جنبش چپ را د ریک تشکل وا حد سیا سی ببینم  

                  به ا مید آ یند ه ها ی د ر خشا ن  و تا بنا ک  وطن

 


بالا
 
بازگشت