خوشه چين

 

 کجا بود ی؟

 

کجا بود ی ؟، جا یی نه، چه آ و رد ی؟، چیزی نه، خیر به چه آ مدی ؟ تورا کی گفته بود که برو؟وقتی که رفتی

 خیرچرا د وبا ره پس آ مدی؟ برود یگربرو، پس برو

بروکه روی تورا نبینم، بروگفتم برو، گفتم که برو،    برو که

 به حقم جفا کردی

 کا رها ی نا روا کردی

هم به خو د کر د ی

هم با ما کر د ی

د ا رو ند ا ررا

به بیگا نه سو دا کردی

با د و ست پشت دا د ی

با د شمن وفا کر د ی

به ملت جفا کر د ی

برا ی ا شغا ل و طن

یکی را را ند ی

کا ر خو ب کر د ی

مگرغلطی بزر گ

که

صد د شمنه یکجا کر د ی

حا کم به سرنو شت ما کرد ی

بیا د بیا ور

بیا د بیا و رآ ن عهد و پیما ن را، کجا رفته ا ند آ ن بی و فا ها، ا ین همه نا جیا ن خلق ومرد م، ا ین همه کو ه ها ی آ هنین و د ژ ا ن شکست نا پذ یر، ا ین همه جنبنده ها و پو یند ه ها، ا ین همه سنگر ها و مدا فعین بینو ا یا ن و نا تو ا نا ن و مسا کین ، ا ین همه آ تشفشا ن ها، و طو فا ن ها، ا ین همه ر زمیها و بز میها ، ا ین همه با را ن ها و سیلا ب ها ، ا ین همه را هیا ن کهکشا ن ها، تو خو یک مرا تبه، سقو ط خو د را ا علا ن کردی، آ ن ز ما نی که جو ا ن بو د ی ، حو صله دا شتی ، جو ا ن بو د ی و نیر و مند ، د رآ ن و قت سنگ گرا نگ را با لا کرد ی ، مگربه سرپا یت ا فتید

پا یت میده شد، لنگ لنگا ن د و ید ی حریف تا زه کا ر و کا ر کشته و پا ی دا ر، د ر مید ا ن  جنگ، جنگ را ا ز تو بر د.

ا ین که چرا بر د؟

د لیل و نتیجه ا ش، صد و را ند یشه ها ا زجا ها ی     د یگروعد م شنا خت ا ز شرا یط ومراحل تطبیقی آ ن

و نا د ید ه گر فتن ا رزش ها و معیا رها ی جا معه ما بو د.

هی هی به پا ده

 نظربه ما ل خو د

د یگر حر فی ا ز خلق نبو د

کا ر گر نبو د

ز حمت کش نبو د

حر فی ا ز ا سلا م نبو د

هر کی رفت با سیا ل و شر یک خو د

پیو ند بست

خیلی ها گا و کشته ا ند

نا م خو د را تغیر دا د ند

به خرا رزش دا د ند

تا که با رشا ن را ببرد

و د را من بما نند

نه به گا و

گا و یکه ز مین شا ن را پا ره میکر د

ر ا شی و مر تشی

آ مد ند

د ر مید ا ن بز کشی

و مید ا ن نیزه ز نی

پشتو ن با پشتو ن رفت

تا جک با تا جک

هزا ره با هزا ره

ا ز بک با ا زبک

و غیره با وغیره ر فت

نا م خو د را تغیرد ا د ند

ولی خبرندا رند د را روپا کو شش صورت میگیرد که رنگها ی خطوط مرزی خو د را کمرنگ بسا زند وا ما د رکشو رما ا نترنا سیو نا لستها ی طرا زنوین ، د ر سطح قر یجا ت سقو ط کر ده ا ند.

  د یگر ا ین ننگ قرن ا ست ، به پیشروا ن ا ین سا ز ما نها و ا حزا ب خطا ب گرد د که ا ین ها صا حب نظر میبا شند، برعکس ا ینها چرخ ما شین ها ی عقب گرا را به گرد ش می آ ورند.

  نا ن فطیری گفت که ا زد ریا گذ رکرد م، بجلک پا یم تر نشد، شو ربا ی کله صدا کرد و گفت. که چه گفتی ؟ گفت که ا وبرا د ر تو مگس هر د وغ میشو ی، ا ین حرفها به آ د رس توا رتبا ط نمیگیرد.

( کملات فو ق به آ د رس کا سه لیسها ی عزیز ، کیسه ما لا ن محتر م، چا پلو س ها و بو ت پا کا ن   ما هر ا ست).

"کله پزراپیسه دا د م"

"کله خو ا ستم پا چه دا د"

"هرکه با نا جنس سودا میکند"

"پا میخو رد"

مشت به گر یبا ن شد ند

ر فیق ر فیق را د ه گیردا د

بد ست مجا هد کبیر دا د

 صرف نظرکرد ند ا ز مو قف کبیر

خو د را د ا د ند د ر لست صغیر

ا ین همه شیرا ن غرا ن

خو ر د شده ا ند

ما نند مو ش مو را ن

خا طر شا ن جمع شد

که

د یگر نمیر سند

به دو را ن

  بیا د ا ز گذ شته

آ ب د ید ه میشو د

 ا ز چشما ن شا ن فو را ن

همه تیت شد ند

پیت شد ند

و نا پد ید شد ند

بی قفل و بی کلید شد ند

ا ز ا صل خو د گشتند

کثیف و پلید شد ند

دا غمه شد ند

کم خر ید شد ند

 

 ا ی وطن پرستا ن ووطن دوستان عزیز، ا ی آ نا نیکه ا گرد رزیر خا ک به خوا ب آ را م ر فته ا ید ، ا گر ز نده ا ید ویا د رهر کجا ی د نیا که مو قعیت دا رید به روح پا ک تا ن،به هما ن آ ر ما  نها وآ ر زو ها یتا ن سوگند یاد مینما ییم را ه رفتگا ن را که به سوی ا نکشا ف و تحو ل ا نتخا ب نمو ده بود ید توقف ندا ده، ا دا مه مید هیم، کنون ما عا شقا ن وطن، ا زچقریها ی تا ریک به بام بلند وروشن برآ مده ا یم.

   عا شقان وطن(عیارا ن جو ا ن)  ما بر ا نیم که فرهنگ عیارا ن ، یعنی( رنسا نس) آ ریا نای کهن و خرا سا ن کبیر و ا فغا نستا ن معا صر را تمثیل نما ییم و ا گر نتو ا نیم حد ا قل پل ا ر تبا طی بین نسل کنو نی و نسل ها ی آ ینده و ا قع شو یم.

شما که با ز گشت کرده ا ید، میخوا هید که د رصحنه سیا سی وا لبعث بعد ا لمو ت حضور یا بید.

      عمل کرد ها ی گذ شته را بیا د بیا و رید و بدا نید که عمل کر د ها  د ورخ دا شته ا ند، سیاه وسرخ،           رخ سرخ را به صفحه سیا ه نقش می بند ید و ا زا ن به ا فتخا ریا د مینما یید، ولی آ نچه را که صفحه سیا ه     ا ست به  زبا ن نمی آ و رید، زما نیکه ، فرد گروه یا حلقه سیا سی ، جرأ ت ا عترا ف به ا شتبا ه را ندا شته با شد، به گما نم که را ه تکا مل و ا نکشا ف د ر صحنه سیا سی برا ی شا ن نا ممکن خوا هد بو د.

  ا عتر ا ف به ا شتبا ه به پیش گا ه مرد م و ملت به آ ن میما ند که ملا مت خو درا با آ ب ز مزم شسته ا ست، سو ا لی با قی نما ند که طر ف ها را ه همگر ا هی خو د را نیا بند.

حد فا صل بین د و ستی و د شمنی

 

حد فا صل بین د وستی ود شمنی

یک لبخندا ست

تو بپر س که قیمتش چند ا ست

شرین ا ست و مزه دا ر

شر ین تر ا ز قند ا ست

منز ل و پته  دا رد

به ما نند نیشکر

بند بند ا ست

به ما نند گو شت بره

د ر زمستا ن

خو ش مزه

گو شت لندا ست

قیمت بلند با لا دا رد

قیمت ترا ا ز زمرد

قیمت تر ا ز طلا د ا رد

لعل ویا قو ت

به گرد ش نمیرسد

جسم نیست

شی نیست

معنی ا ست

به ا نسا ن کیفیت می بخشد

ا و چه ا ست

فقط

ا برا زلطف وا د ب ا ست

به همنوع و به ا نسا ن

د رآ ن طرف

 ا ین لبخند معنی دا ر

 چهره آ شتی میسا زد

  خود را نمو دا ر  

 چهره عبو س

  کبر و نخو ت

 عمرخو د را

 پا یا ن می یا بد

به زیرد ا ر

 د ستا ن نیر نگ و فتنه ا نگیز 

  ا یجا د گرا ن شب تا ر

 به ما نند د مبک سیب

 خشک میگر د ند

 و سیب شیر ین

ا ز زند ا ن آ و یزا ن

 بیزا رگر د یده

 ا ز شا خه بلند

 به سو ی عشق ومحبت

 و د و ستی بدو ن آ نکه شو د

   ا فگا ر

 می ا فتد

بر زمین نمدا ر و ر یگزا ر

  خو شا به حا ل

 آ ن کسا نی که

 د رین جشن آ شتی

 خلق ها شر کت میکنند

 ورقص پا یکو بی مینما ید.

 

   ا روپا ا گربه ا حیا ی فرهنگی خود با زنگری نمیکرد، جنبش پرو تستا نت شکل نمیگر فت، و مبا رزه علیه کا تو لیکها سا ز ما ن د هی نمیگر د ید، زما ن برا ی بوجود آ و رد ن جا ن ژا ک رو سو ومو نتسکیو و سا یرین نیا ز ی ند ا شت تا جنبش روشن فکری را د ر سطح ملی و بین ا لمللی را ا حیا و ا نکشا ف د هند، جنبش رو شن فکری سبب شد که، ا رو پا چرا غ و رهنما ی خو یش به سو ی ا نکشا فا ت علمی و تخنیکی و د ست آ و رد ها ی غیر قا بل پیش بینی شده د رسطح کره زمین ر ا بیا بند.

  بنآ حرکت به سوی ا حیا ی فرهنگ عیاری( معنو یت نیا کا ن ما میبا شد)  شعا ری ا ست که مرد م را به        د نبا ل خو د میکشا ند و متحد میگردا ند.  

  گو ش کنید به دا ستا ن، خر و کفتر و سگ

کفتر یکه به خا نه ا ی دا نه خو رد ، به هرسرزمینیکه ببرند ش، د و با ره به خا نه صا حب ا صلی خو د بر میگر د د.

  صفا ت د یگر یکه کفتر دا رد، پیا م آ و ر صلح ا ست

سلیما ن پیغمبرکبو ترا ن صلح د ا شت، به سرزمین تحت ا دا ره و قلمر و خو د ا زکبو ترا ن برا ی پسته ر سا نی ا ستفا د ه مینمو د، خلق های د وطرف کوه های سلیما ن ، برا ی ا زین خلق نشده ا ند که تنها سر کش و جنگجو با شند، ا ین ها تو ا ن آ نرا دا رند که خو د را به حیث پیا م آ ورا ن صلح د رآ غا ز قر ن بیست و یک، به جا معه جها نی تثبیت نما یند.

 ( چه په خند ا یی خوری تولی وخره)

 خرحیو ا نیکه شیرش و گو شتش برا ی ا نسا ن حرا م ا ست، مگرخر شی مر دا رو کثیف را، به ما نند گا و  نمی خو رد، گا و ا زراه بیراه میرود، لته و سو زن را میخو رد.

  خرا ز خا نه صا حب خو د، غله را به آ سیا ب می بر د و قتی که با ز گشت میکند ، بد ون ا ینکه به کدا م کشت زا رو یا سبزه زا ربرود، را سآ به خا نه صا حب خود می آ ید.

  د و عیب بزرگ دا ر د.

1- ا گرو قتی گرگ قو له بکشد ، خودش د ویده د ویده به طرف گرگ میرود ومیگوید که بیا قرض پد رت را بگیر.

2- ز ما نیکه با کُره خو د محبت کر د ا و را با لگد میز ند( مهر خر لگد ا ست)

 آ هنگ خربه ما نند صد ا ی دهل ا ز د ورخو ش ا ست

بعضی و قت ها، زما نیکه خرهنگ میزند، بارها د یده شد ه که سگها ی چها ر ا طرا ف، پو ز خود را به طر ف آ سما ن میگیر ند و قو له میکشند و ا شک ا ز چشما ن شا ن جا ر ی میشو د .

گو یا که به د ر با رخد ا متفقآ با خر( آ هنگی) مرا جعه مینما یند وعرض خو د را مشترکآ بیا ن بد ا رند.

 ضرب ا لمثل توده هارا نا دیده نمیگیریم که گفته ا ند.

   ( و قت خر پو ستین بخر و قت پو ستین خر بخر)

خر با ا ر زش ا ست حیو ا ن با ر کش ا ست، ا ینکه بعضآ ا نسا ن ها ی ضد بشر یت، به خر وسگ توهین میکنند، کا ر آ نها ا ست، به کا ر آ نها غر ض ندا ر یم.

خر را با ید که ز مستا ن بخری ، زیرا وقت خرمُری    د رزمستا ن ا ست ا ر زا ن میتو ا نی بخر ی، خر را خو ب گر م نگه کن که د ر تا بستا ن برا ی تو کا ر نما ید و د ربا زا رخرید وفروش به قیمت گر ا ن به فروش برسا نی.

کا ری را که ما با ید میکرد یم، نکرد یم{( بر حق ا ست که گفته ا ند پو لدا رهامرد ما ن هو شیا را ند) ( نشا ن حز ب  د مو کرا ت ها د را مر یکا خرا ست)} خر حیوا نی نیست که توهین شود.

با آ نکه پد را ن ما ما ا ز زما ن ها ی قبل ا سپ را د را ختیا ر د ا شتند ، ا ین د یگر گنه ا سپ نبو د، ا سپ با ید سنبو ل حو صله، بر د با ری ، و فا دا ری ، وقا ر عزت وحرمت سرفرا زی و مو فقیت و پیروزی قرا ر میگر فت.

   خرهای لا غری را  د رزمستا ن وهوا ی سرد میخرند، خوب گرم نگه مید ا رند و د رتا بستا ن گر م و د ا غ د ربا زا رمعا مله و خر ید و فرو ش ا ز ش ثمرمیگیر ند.

سر طا ن و ا سد ماها ی گر م و دا غ میبا شند، ا گربه طرف پو ستین ببینی مو ها ی بد نت میخیزد، صا حبش

میخوا هد که پو ستین را هرچه زود تربه فروش برسا ند، خرید ا ر هو شیا رمیتو ا ند فر و شند ه بیعقل را د ر تا بستا ن پیدا نما ید ا زش پوستین بخرد، تا د رزمستا ن یخبند ا ن،ا زفروش آ ن حا صل فرا وا ن بد ست بیاورد

 سگا ن، خود را برحق میشما رند و میگو یند که ما وخر ها هم مخلو ق خد ا میبا شیم ، ا گر بنی آ د م د عوا د ا رد که  ا شر ف مخلو قا ت ا ست ، با ا لفر ض ما قبو ل مینما ییم و د عو ا ی ا زا ن ها ا ست، و لی طر ف ما سگا ن ، و خرا ن چه جرمی را ا نجا م دا ده ا یم ، که بنی آ د م، ما ر ا تو حین مینما ید، ما سگا ن هم یگا ن و قت میجنگیم و لی بعد میدا نیم که ما را یگا ن طرف د یگر ا ست که به هم می جنگا نند و خر ها هم به آ ن پیما نه به ما نند ما نمی جنگند که خود را تباه نما یند، با یکد یگر محبت میکنند، یکد یگرخود را میخا رند.

( نیکی به نیکی کا رخرا ن بود)

یک د و ستم گفت که د رینجا خر خیلی برجسته شده     ا ست، د ر جوا ب گفتم ، خدا که خر را خر خلق کرده   ا ست گنا ه ما چه ا ست ؟ بگذا رکه برجسته با شد

گفته سگ ا ست که میگو ید. د رخا نه که به ما نا ن مید هند، د ه چند ا ن و حتی به قر با نی جا ن خو د ا زا ن خا نه حر ا ست مینما ییم، صد ا  ها ی ما و جف جف ما، و عف عف ما د رتا ر یکیها ی شب بیا ن پهره دا ری ا ست، ا نسا ن ها را چه میکنی که ما حتی د یگر همنو عا ن خو د را به حیث عنا صر بیگا نه شنا خته علیه آ ن د ست به پر خا ش میز نیم، ا گر گا هی به      د یگ و کا سه ز با ن میز نم آ ن د یگ و کا سه را میشکنا نند، خبرندا رند که ز با ن سگ مر هم ا ست شما شنیده با شید که ا ز ا قلا م مهم تدا و ی( مر هم زبا ن سگ ا ست).

 و تجر به د یگر ی که برا ی شما بگو یم و هم با ید که د لتا ن برا ی ما بسو زد.

 ا ین ا ست که، د را فغا نستا ن مر د ما ن بیکا رو مفت خوا ر فرا و ا ن ا ست ،آ نها د را یا م بیکا ری د رماه های سرد زمستا ن، سگها را بهم به جنگ می ا ندا زند

 دید ه شده که بعد ا ز ختم جنگ                           (تنها ز با ن خو د ما مرهم ز خمها ی بد ن ما ا ست)   و لی شما بنی آ د م که ( علی ا لخصو ص ا فغا نها ) خو د را د ر جمله ا شر ف مخلو قا ت قلم دا د مینما یید، گا هی به ا ین  ضر ب ا لمثل گو ش فرا د ا د ه ا ید  که گفته ا ند

       ( د و د ی ز ما خو ری تو تود سلا خا ن کو ی )

 

  ما د رو طن میگوید که د رآ ب وهوا ی ا فغا نستا ن بزرگ شد ی و جو ا ن شد ی ، ا ز پو ل یتیم و بیچا ره صا حب کسب وکما ل شد ی ، به توکی صلا حیت داده بو د که ر فتی به ا مر بیگا نگا ن ، بند برق را توسط مین بپرا نی،و غیره همه تأ سیسا ت زیر بنا یی کشو ر را تخریب کنی و ا ز بین ببری ، تبصره ا ضا فی ا ش  را به هموطنا ن گرا می خود میگذا رم که قضا وت کنند.

شما را به خو ا ند ن مصر ع شا عر بی سوا د د عو ت مید هم که سر ا ییده بو د.

" یا رعشقی سر با م آ مده ا ست"

" ا شپلا ق وا شپلا ق و ا شپلا ق"

 

" نا دا ن ها هرطرف ا فتا ده ا ند"

" چهارپلا ق وچهارپلا ق وچهارپلا ق"

 ا ین حر ف ها ی که من میگو یم

فکر نکنید که به

به مزا ق ا ست به مزا ق و به مزا ق

بیگا نه د رفا لیز د رآ مده

میخورد خر بو زه

بما مید هد

صر ف

پو چا ق ا ست و پو چا ق ا ست و پو چا ق

آ گر آ ن یا نه بگو ییم

به فر ق ما میز ند

و سیله ا ی که میز ند

ا وچه ا ست

 طا یا ق ا ست و طا یا ق ا ست و طا یا ق

ا گربید ا رنشو یم و متحد

کسی به ما ا ر زش نمی د هد

به ا ند ا زه

ا و چه ا ست

سرسنجا ق ا ست وسرسنجا ق ا ست وسرسنجا ق

د ل به د ریا ز ده ا یم

با توکل زا نوی ا شتربسته ا یم

یک لقمه نا ن

ا ز حا صل آ بله د ست خو د میخو رم

رو غن نمیخو رم

به غم نمی خو ر م

آ را م بی د رد و سر

نا ن پیا ز، پیشا نی با ز

شو ربا ی شلغم میخو ر م

خدا و ند متعا ل

 رو زی د هند ه ا ست

 ورزا ق ا ست و رزا ق ا ست و ر زا ق

ببین

  لب ودهن همو طنم

خشک ا ست و

قا ق ا ست و قا ق ا ست و قا ق

خا ین به و طن سو ا ر به پژه رو

سرووروی هموطنم

زیر

قفا ق ا ست و قفا ق ا ست و قفا ق

کیسه ما لا ن معا صر

د ورخه ود و پشته

یک عده مد ا حی میکنند

میگو یند

 لند ن و بخا را، لند ن و بخا را

شمع د ر مید هند

به مزا را

خو د را

معر فی مید ا ر ند

د ر نقش مزدو را

میگو یند

تو به کر ده ا یم

با ر د یگر

نمیگو ییم

هو را... هو را..... هو را ..........

و ظیفه گرفته ا ند

 عده نا ن مفت میخو ر ند

ا فتید ه

د ل ملا ق ا ست و د ل ملا ق ا ست و د ل ملا ق

بعضیها میگو یند که

ا و

نطا ق ا ست و نطا ق ا ست و نطا ق

معا ش د ا رد، د ربلند ی

  بلند ی  ا و

طا ق ا ست و طا ق ا ست و طا ق

عد ه د یگر

به گرد ن ا ندا خته ا ند

خلطه و تبرا ق

به مرد م خو د

مثل سا بق

 د روغ میگو یند

لا ف میز نند

ا ین لا ف زد ن ها

پر

تمترا ق ا ست و تمترا ق ا ست و تمترا ق

به بیگا نه

چا پلو سی میکنند و کیسه ما لی

پشت یک دا لرا مر یکا یی

میز نند

سر ملا ق ا ست و سر ملا ق ا ست و سر ملا ق

زما نیکه بد ست آ و رد ند

به ما نند شا د ی هنر نما یی میکنند

خیزک میز نند و

پشت ملا ق ا ست و پشت ملا ق ا ست و پشت ملا ق

به ا ین چشم سفید ا ن تا ر یخ

خو شه چین میشنو د

که

مرد م نا م گذ ا ری نمیکنند

ولی میگو یند

خدا نکند که

کسی

به ا ین ها بگو ید

جفت ا ست  طاق ا ست

 جفت ا ست  طا ق ا ست

 جفت ا ست یا طاق

مملکت دا ری، جفت ا ست طا ق نیست، حکو مت کرد ن ا ست به ا را د ه وخوا ست مرد م، خد مت کرد ن     ا ست به خلق خد ا ، و حفا ظت ا ز نا مو س، و ا ما نت دا ری ا ست، جا یی برد و با خت نیست.

ا گر با خت

میگو یند که ا و

زن طلا ق ا ست وزن طلا ق ا ست وزن طلا ق

 


بالا
 
بازگشت