جوا بیه به آ قا ی فریا ر کهزا د

 

ا ینجا نب مقا لۀ آ قا ی کهزا د ر ا د ر سا یت وزین آ ریا یی مطا لعه نمود م . بند ه متأ سف هستم که آ قا ی د ا کتر شهرا نی را ا ز نزد یک نمیشنا سم ، همچنا نکه بآ قا ی کهزا د آ شنا یی ند ا رم . ولی ا زفحوا ی گفتا ر آ قا ی کهزا د د ر یا فتم که محترم شا ن فرزند مرحوم ا حمد علی خا ن کهزا د میبا شند.

عرض بند ه ا ینست که آ قا ی کهزا د را د ر مطبوعا ت کا بل سالها پیش د رو قت حیا ت شا ن میشنا ختم ، مرد متوا ضع ومحترم بود ند . ا ما ا زا ینکه ا یشا ن یک مورخ د ربا ری بود ند ، هرگزنمیتوا ن ا ز آ ن ا نکا ر کرد .

چند ما ه پیش یکی ا زنویسند گا ن د ر جرید ۀ هفته نا مه ا مید هم د ر ا ین با ره که آ ریا نا د ر کجا ست مضمون  بسیا ر عا لی نگا شته بود ند.

حد ود ا ربعه و موقعیت خا ص آ ریا نا را د ر هیچ جا ی کسی نخوا ند ه  ا فسا نه وا ر ، هرکسی جا نب خود می کشا ند . د رین روز ها کتا بی را بنا م « تأ ملی د ر بنیا ن تا ریخ د و ا زد ه قرن سکوت و برآ مد ن هخامنشیا ن » بقلم د ا نشمند بزرگ ا یرا نی بنا م نا صرپورپیرار بچا پ رسا نید ه ا ند که نظریا ت مرحوم ا حمد کهزا د را بکلی رد می نما ید .

مرحوم کهزا د همنطوریکه گفتیم به د ر با ر تقرب د ا شت. د ر هیچ ا ثرخود ا ز نوا قص حکوما ت محمد زا یی ها حرفی ر ا بزبا ن نیا ورد ه و همه نوشته ها ی خود را ا ز نظر محمد نعیم خا ن برا د ر محمد د ا ود خا ن رییس جمهور سا بق میگذ را نید و محمد نعیم بسیا ر آ رزو د ا شت که قوم خویش ر ا آ ریا یی ثا بت نما ید، د ر حا لیکه ا ین ا د عا قا بل تأ مل میبا شد وکتا بها ی زیا د ی د رین زمینه نوشته شد ه که آ ریا یی نیستند.

چنانکه کتا بی را د ر پا کستا ن یک پشتون بنا م شیر ا حمد خا ن ا برا هیم زا یی بنا م » توا ریخ خورشید جها ن  نوشته و کا ملا آ ریا یی بود ن پشتون ها را رد مینما ید ، به همین ترتیب د ر بسا ا سنا د و مأ خذ د یگر ا ین موضوع تأ یید گرد ید ه ا ست.

د لیلیکه مرحوما ن ا ستا د پروفسور عبد الحی حبیبی ، ا ستا د میر غلا م محمد غبا ر و میر محمد صد یق فرهنگ د ر ا ین ا وا خرنا م کشید ند وبهترین د ا نشمند ا ن تأ ریخ ا فغا نستا ن بشمار رفتند، ا ینست که آ نها مطا بق ا مر  ظا هر شا ه خا ن و محمد نعیم خا ن ننوشتند و ا ز عزت النفس خود کا رگرفتند و ا گر ا ستا د حبیبی کد ا م چیزی تحریر د ا شته علت آ ن ا ینست که خود ا و پشتون بود ه و لی به نفع د ر با ر یا ن یک حرف هم نگفته ا ست.

د لچسپ ا ینست که هرجا ییکه نا م آ ریا نا بلند میشود شما جنا ب فریا ر کهزا د . عکس ا لعمل نشا ن مید هید مثلیکه ا جا ره د ا ر « آ ریا نا « با شید، هرکس ا ختیا ر خود را د ا رد شما که طرفد ا ری پد ر تا ن را مینما یید

بگذ ا رید هرعا لم و د ا نشمند نظر خود ر ا بنویسد . من نوشته آ قا ی شهرا نی ر ا د ر « آ ریایی » خوا ند م آ نها بسیار محترما نه فقط یکبا ر نا م ا ز ا حمد علی کهزا د را گرفته بود ند ولی معلوم ا ست که شما تا کنون د ر گرو  د ر با ر سا بقه کا بل میبا شید و آ نرا بمیرا ث برد ه ا ید. ضرب المثل وطنی ا ست که میگویند »د زد د ر سرخود شا خ د ا رد « شما خد ا نا خوا سته آ ن مثل مذ کور را تعقیب میکنید.

مرحوم ا حمد علی کهزا د به ا مر و ا را د ۀ د ر با ر ، تا ریخ را مینوشته و ا ز آ ن ا ست که د ر میا ن حلقه ها ی علمی چند ا ن نا مش را نمی برند ، با آ نکه وی یکی ا ز د ا نشمند ا ن بزرگ ا فغا نستا ن بود .

د ر قسمت وجه تسمیۀ غلزا ییا ن ، ا ستا د د ا کتر جا وید مقالۀ بسیا ر تحقیقی که ا ز روی د ه ها مآ خذ و ا سنا د معتبر نوشته و آ نها را ا ز خلجی ها ی ترک تبا ر به ا ثبا ت رسا نید ه بود. بخا طر حق گویی ا ش سرد ا ر محمد نعیم ا و را بزند ا ن فرستا د . ولی بعد ا ز آ ن پد ر شما مرحوم کهزا د را  ا مر نمود که نوشتۀ محترم ا ستا د جا وید را نفی نما ید و به هرشکلی که می شود با ید غلزا یی ها را پشتون ثا بت کند .

بیا د همه گا ن ا ست که مرحوم ا ستا د کهزا د به شیوۀ تفوق طلبا ن گشتا سب را بعد ا ز تحلیل وگرد ا ن زیا د به « غرغشت » پشتو رسا نید ه بود ند. همچنا ن ا زکلمۀ پا رتها، پرت . پخت و پشتو را ا ستخرا ج نمود ه بود و ا ین میرسا ند که آ قا ی مرحوم کهزا د به چه کسا نی کا رمیکرد ه ا ست .

تا جا ییکه پد ر محترم شما را د ید ه بود م ا ین را یا فتم آ ن ا ستا د مرحوم به نژا د آ ریا یی ا رتبا طی ند ا شتند زیرا ا ز زبا ن چند ین شخصیت شنید ه بود م که آ نها قزل با ش محترم وا ز تبا ر چند ا ولیا ن کا بل می با شند ،

ا ما جا ن کنی و تپید ن شما را د ر قسمت آ ریایی بود ن مرد م ا فغا نستا ن کا رعجیب یا فتم ، زیرا که ا ین خود یک حرکت شرا ند ا زی بین مرد م ا فغا نستا ن میبا شد بخا طریکه همۀ ا فغا نستا نیها آ ریا یی نمی با شند.

ا گر جنا ب فریا رکهزا د ا ینقد ر علا قمند به یا فتن ریشه ها ی ا صلی آ ریا نا با شند ، توصیۀ من ا ین ا ست که به تریبونت » سا یت ا نترنتی تربیون « مرا جعه بفرما یید و عنوا ن  ها ی زیا د ی را د رین با ره بخصوص « میخ آ خربرتا بوت نظریۀ آ ریا سا ز » مطا لعه نما یید.

آ قا ی فریا ر کهزا د ا مید وا رم  بعد ا زا ین ا ز تعرض ها وحسا سیت ها ی بیجا یتا ن د ست بکشید. بگذ ا رید که هرکس هرچه که میگوید بنویسد.خوب ا ست که شما وزیر مطبوعا ت نیستید و ا گر نه د ر ا فغا نستا ن بجزا ز نا م پد ر تا ن کسی ر ا نمیگذ ا شتید گرفته شود وآ نهم به نیکی و نه به ا نتقا د. مرحوم کهزا د کتا ب ها نوشته وهرکس حق د ا رد ا ز روی کتا بها یش نظریا ت خود را بنویسد. و شما موضوع نا موس ونا موس  با زی را د رمیا ن می آ ورید. و ا ین خلا ف موا زین علمی و د ا نش و معا رف میبا شد. و هرکس حق د ا رد نظر خود را بد هد.

با ا حترا م   

سعید نفيسی ،  نیویا رک .

 


بالا
 
بازگشت