خوشه چين

 

ترک عا د ت موجب مرض است

 

"باغبانی که به گل خار شدن آ موزد"

"به سپیداران هم دار شدن آ موزد"

"وای ازان جبهۀ ابری که بارا ن سموم"

"به چمن نمک زار شدن آ موزد"

انسان ها موجود ا جتماعی اند، عادت دارند که باهم الفت نما یند، عادت دارند که همدیگررا کمک کنند و یا از همدیگر کمک بخواهند. عادت دارند که همیشه با فامیل خود و یا خانواده خود ، فضای انسانی را ا یجاد نمایند واز ماهیت زنده گی ، در زنده گی باهمی لذت ببرند. و از ار شادات و رهنما یی خردمندان فیض می برند. سعی به خرچ میدهند که برای تربیت ا نسان  از همه مهمتر محیط را انسانی بسازند.به گفته علما و دا نشمندان ، انسانها، بسا مسایل را از وا لدین خود به ارث می آ ورند، مثلآ ، قیافه ، رنگ ، قد و اندام ، خوی مزاج را ، ا ما خیلی چیز های است که آ نرا از محیط خانواده قریه ، قبیله، مکتب ، مدرسه ، قطعات نظامی و سائر موُ سسات تعلیمی و تر بیتی، کسب مینما یند.

دخا نیات، مواد نشه آور، چون ، چرس، تریاک، هیرویین، بنگ ، معجون ، مفرح، ازین خانه باب فراوان،د ربین اجتماع ناسالم رواج می یابد، و این مواد چرکین بعضی از جوانان را لکه دار میسازد، استفاده دوام دار جوانان را معتاد میسازد که معتاد درین جا به معنی عادت یاد میگردد، اگر کسی به این امراض دچار شد. تر ک کردن ازین امراض امراض گو نا گون دیگری را سبب میگردد.

صادق، راست گو، پرهیز گار، ناموس پرست، کاکه، عیار، خراباد، جوان مرد، وطن دوست ووطن پرست، با وجدان، شریف نجیب، با وقارو غیره اسماء و القابی اند که هر انسان علاقه مند است. شا یستۀ چنین القاب گردد. ما ازین گونه افراد می توانیم به ندرت یگان یگان افراد را پیدا نما ئیم، افراد دارای چنین موقف و منزلت ، کرکتر و صفات ذاتی خود شان است که آنها را به ما نند مشعل فروزان درجامعه معرفی مینماید.

 ما در دورانی زنده گی مینما ییم که بیشتر از سه دهه، ظلم وتعدی، خلق های کشور مارا زیر نام اسلام و دفاع از منافع زحمت کشان و بی نوایان به سوی نابودی می کشانند و جریانات تحت هردو نام به طور بنیادی رشد کردند. وبعدآ به حیث دشمنان آشتی نا پذیر صف آ را یی نمودند. واین صف آ را یی ها، زما نی  از مسند حاکمیت خلق آ زادی بیان و اندیشه ها را از مردم گرفتند ود ر مقابل اند کترین اعتراض گویاکه رهبر را صاحب نگفت، مردم سرکوب گردید. دوره دوم از منبراسلام همه حقوق وآ زادی ها سلب گردید. دار و ندار ملت ودارائی های عامه به یغما برده شد و حریفان یکی علیه دیگر در جنگ های تنظیمی گروهی و فرقوی، در سر زمین همدیگر حمله بردند ودارا ئی های خانواده هارا به یغما بردند. در فرجام به ضرر خود ما تمام شد.  گفته ها ی فوق را باید به حیث فریاد بپذیریم زیراکه تجربه ثا بت ساخت هیچ اجنبی نخوا سته که خود مان به سرنوشت خود ما ن فایق آ ییم.

 بعضآ از کشورهای متجاوز طبق استرا تیژی خود شان آ مدند، بعضی اندیشه ها ی مخرب  را به مانند آ ب زیر پلا ل با پرداخت رشوه وپول صادر نمو دند، در آ غاز عده از شخصیت های را که دارای دو سیه های جنا یی بودند. خریدند و شکار نمودندو پناه گاه ها برای شان ایجاد کردند. دربدل ترور شخصیت های ملی ، در بدل تخریب مکا تب، در بدل تخریب فا بریکه جات . دربدل تخریب تمامآ تآ سیسات زیر بنا یی .در بدل ترور هزاران معلم پول پرداخت کردند. وغیره وغیره ازین قبیل....

در مجموع ( منفی یک عده شخصیتهای نیک نام و خوشنام) از آ غاز سرباز گیری تا رسیدن به حاکمیت سیاسی دردوره های مختلف به وسایل تخریبی چون (( کلنگ، جبل، مارتول)) وغیره برای تخریب آ ماده و تربیه گردیده بودند. وازین مدرک پول فراوان را صاحب می گردیدند. ازینکه برای تخریب عادت کرده بودند ترک عادت موجب مرض است   نمیتوا نند با گرفتن محض معا ش دولتی قناعت کنند، وضعیت آ دم را تشویق میکند که (( به حا کمیت قسمآ اکثریت چپی ها افتخار کند)) بخاطریکه آ نها رشوت گرفتن، استفاده از دارا یی های عامه را،ازینگونه روش های غیر اخلاقی را گناه بزرگ می پسندیدند.  کنفرانس بن سخت اشتباه کرد که به اصل نقیصه متوجه نگردید.گرگ رابه نگه داری گوسفند موُظف گردانید. پروژه چاه سازی، تبدیلآ جای باز سازی را گرفت. ساختار نو سازی به سوی جامعه مدنی در رشد ، ((نا فی ها)) یعنی که ناف ها در ناف ها گره خورده اند. مافیای دولتی، مافیای مواد مخدرما فیای زمین ، وانواع مافیای دیگر(( مافیای زبان دین و، مذهب)) ما فیای به ظاهر گریه اما در باطن خنده، ممد واقع گردید.

  آ گاهان امور، نخوا سته ا ند که به نما یشنامه های ظاهری د ل خوش نما یند و  قناعت کنند.آ نها خوا سته اند که علت  سرخی گل را از ریشه که در زیر خاک دارد. بدا نند و تشریح نما یند.

"غلام آ ن رند عا قبت سوزم"

"که در گدا صفتی کیمیا گری داند

**********************

"تو بنده گی ، چو گدا یان به شرط مزد مکن"

"که خوا جه خود روش بنده پروری داند"

 

آ ینده به ما نند بازی اطفال و نو جوا نان پیامی دارد و به آ واز بلند صدا می کشد.(( اینه ها ، اینه ها)) ای آ دم ها شما  که برای دریافت من راه های را انتخاب کرده اید . ازین را هها مرا یا فته نمی توا نید. بروید بسازید که من خود پیش شما آ یم. این مربوط به شما است که چگو نه میسازید.آ ینده پیش شما نمی آ ید که برای تان خانه بسازد. این شما میباشید که خانه را میسازید ود ر آ ن خانه، زنده گی آ ینده تان را سپری می کنید.حال از گذشته شکل گرفته است ودارای مضمون به خود است. رنگ و بوی خودرا بیان میداردوآ ینده ماازحال رنگ وبومیگیرد. آن عوا ملی که گذشته ازان تجلی یافته بود.تضمینی برای پیروزی  آینده نیست.برای سا ختن آ ینده باید که چشم انداز روشن، اهداف دقیق و بینش و بینش عا لی مو جود باشد.

     بی چاره ترین خلق ها ، کسانی اند که نخبه گان و زعمای آ نها فا قد چشم انداز، آرمان و بینش انسانی در زنده گی اند.

هیچ دلیلی وجود ندارد که پیش قراو لان سه دهه اخیر بعضی از(( چپ و را ست و میانه)) بار ملامتی این همه اشتباهات را نه پذیرند و از ملت ستم دیده خود عذر نخوا هند. با ر دیگر آ یند ه به شما نخبه گان مو جود خطاب مینما ید. ومیگوید که بروید آ ینده تان را خود تان بسازید. ورنه دیگران می آیند. برای تان به ما نند گذشته زنده گی تان را شکل میدهند.طوق غلا می رابرگردن تان می بند ند. جامعه که ندا ند کجا میرود.؟ به هیج وجه قادر نیست که بداند به کجا میرود.؟ همین اکنون قریب به 35 ملیون انسان افغان نمیداند که به کجا میروند.؟ وا شتر نگ این ما شین حر کت (( پیش رونده و یا عقب رونده)) در اختیار کی است.؟ آ بیکه از منبع کثیف باشد نمیتوان آ ب دریاهارا در مسیر جریان ا ز کثافات پا کیزه ساخت. پس شر ط پا کیزه گی اوضاع و احوال و جریانات سیاسی و اجتماعی افغا نستان را، غرب در دو مرحله اعتراف نماید. و جبران خساره و کفاره بپردازد. چطوریکه روسیه حا ضر شد ده ملیارد دالر قرضه(( اتحاد شوروی را)) بپردازد و پرداخت.

1- پلان پنج فقرهء ساز مان ملل متحد در زمان حا کمیت دا کتر نجیب الله بهترین تضمینی بود برای صلح در کشور، بایدکه علیه آ ن از جانب ایالات متحده امریکا و متحدین آ ن در منطقه و جهان سبو تاژ صورت نمی گرفت.

2- باید اعتراف صورت گیرد که کنفرانس بن در غیاب نما ینده های واقعی افغانها تحت تا ثیر رو حیه نظامی گری امریکا شکل یافته است. یعنی که امریکا ییکا یی ها نظام آ ینده سیاسی اقتصادی و فرهنگی افغا نهارا به میل خود شان میخوا هند بسازند وطوق لعنت را برگردن نوکران خود می بندد و بر پا پی گک های خود فرمان صادر مینما ید که علیه وطن پرستان  از میان همان قفسان، بجفند وبغپند.

"بت شکستن در جهان، آيين رندان است و بس"
"بت پرستي مذهب بي حاصلان است اي عزيز"

  بلی به گفته تحلیل گران و محققین، آ ینده مکان آ ز قبل سا خته نیست که ما آ نجا میرویم و برای ما رهبریت را تبریکی میگویند، آ ینده جای است که خود آ نرا برای خود میسازیم. راه های که آ ینده هار با هم وصل میدهند،از قبل آ ز آ سمان به زمین نیا مده است. بلکه خوشه های اند  که خو شه چینان آ نها را ازین جا و آ نجا جمع میکنند، دریک مرکزبه «خرمن» یا« جبهه» مبدل ساخته واین راهم میداندکه این ساختن هاهم آینده را دگرگون مینماید وهم سازنده رابکلی دگرگون میسازد.

  تحلیل گران میگویند که مرحبا این قدر حرفها را تواز کجا آمو خته ای، جواب کا ملآ بسیط و ساده است.

1-  شیگوارا گفته بود: ایمانم را بخاطر مصلحت نخواهم فروخت.

بلی! حرف شیگوارا مشعلی است. که انسان در روشنانی آن، وجدان را میبیند، شرافت را یافته میتواند، انسان را به سوی درک ازانسانیت سوق میدهد.به سوی مردانگی  شهامت وخرد ورزی رهنمایی مینماید.

دشمن را میشناسیم، دشمن ما سرمایه است. دشمن ما صاحب سرمایه است. دشمن مردم افغا نستان سر مایه داران امریکا است، وشرکای اقتصادی امریکا است..زیا ده ا زسی سال است که در وطن ما  جنگ را شعله ور سا خته است.

"باغبانی که به گل خار شدن آ موزد"

"به سپیداران هم دار شدن آ موزد"

"وای ازان جبهه ابری که بارا ن سموم"

"به چمن نمک زار شدن آ موزد"

   تفنگ بد ستان افغا نستان، هرکدام این ها ، از پدر و مادری به دنیا آ مده بودند. اطفال شیرین و کودکان دوست داشتنی بودند. همه پدران و مادران  درلب دستر خوان ، دروقت نماز، صبح و شام برای اطفال شان دعا می کردند. که خدا یا اولا د های ما را اهل صالح ببار آ وری، هیچ کسی نبود که در افغا نستان ، کو دکان و نو جوا نان را به سوی خشونت رهنما یی نما ید، نه ملا ، نه مو لوی ، نه معلم ،نه استاد و نه پیر ونه مرشد.

بدانید که این با غبان جهان ، گل های مارا گفت که باید خار شوید. ورنه گلهای ما همه استادان و رهنما های خوب امروزی برای فرداها می بودند.و کسانی را که از اوامر اطاعت نکرد به چوبه دار آ ویزان کرد. کنون همه اعمال نیکو و انسانی به خشونت کشانیده میشود. د ر کشور ما آ تش خشونت شعله ور است.اما! خدا وند بی نیاز اشک را برای خا مو ش سا ختن آتش آفریده است. در ویران سرای ما ، فرزندان ، ازشهدا باقی مانده اند ، به یا د پدرا نشان اشک میریزانند، بیوه زنان، نا مراد شده اند. مردان نان آ و رشان را از دست داده اند. کشور مارا لشکر گداها فرا گر فته ا ست. همه به خاطر لقمه نانی اشک میریزانند.

"بسیار سفر باید تا پخته شود خامی"

"صوفی نشود صافی تا در نشکند جامی"

 

"گر پیر مناجات است و رند خراباتی"

"هرکس قلمی رفته است بروی به سر انجامی"

به این حساب که صاحب خانه، کلید خانه را به سارق تحویل داده است.و پاسبان درخدمت دزد قرار گرفته است. و صاحب خانه بادزد یکجا دهن جوال گرفته است.این دزد ماهروسارق جنایت کاررا به پیش گاه عدل وانصاف، جوامع انسانی معرفی نمود. زمانیکه با خاین در مخالفت برخاستی، پس چه باید کرد باید مسایل پیچیده راحل نماید. برای فهمیدن چه باید کرد خیر بخوان: هرزمانیکه آ سمان ابری بود ه با شد، آ فتاب خوب روشنی نمیدهد و سایه هم رنگک خفیف دارد. اگر آ سمان پاک از ابر بوده باشد و آ بی ، آ فتاب روشنی خودرا خوب می تاباند. وسایه ها هم روشن، درمقابل هرنوع حرکت آ فتاب  سایه هم جهت خودرا تغیر میدهد. روی این منظور فضای سیاسی را باید که آفتابی و ا نسانی ساخت. برای پاسخ به سوال خودت ،میتوانی بگو یی که همه تجارب گذشته روی مو فقیت های ما به طرف آ ینده اثر گذاراند. ضرورت به تشریحات و بیانات فرعی نیست. بنآ آ ینده ازان کسانی میباشد که مشکلات خود شان را خود شان میخواهند در زنده گی حل نمایند.اعتماد ها و باور ها و کنترول از آنها بنا های آینده مارا میسازند. اگراین اعتماد ها و باور ها ،هوشیارانه بوده باشد،  متناسب ،محکم وبه نظم وترتیب روی هم درسا ختار سیاسی  نظامی و اداری قرار داده شوند.     

      زیبا ترین آ ینده را برای تان معرفی میدارد. 

  

 


بالا
 
بازگشت