شکورخوشه چين

 

 

چرا حلقۀ عیاران ؟

 

هرگاه این بازمانده گان،نواسه ها و نبیره های نیروهای چپ خود را در یک لنگرگاه انسانیت یافتند در خیرو شرهمدیگر شرکت کردند وگفتند که آ ینده از ما چیز دیگری را مطالبه مینماید( سرنوشت وطن، انسان وطن)  مشکلی سر راه وجود ندارد .

بلی! درسیاست دروغ ودرم، دسیسه سازی، توطئه، فریب کاری،دغل کاری موجود است. بعضی از سیاست بازان را ما به مگسانی معرفی مینما ئیم که بالای هرگونه کثافت مینشینند، باعث تکثیر امراض گو ناگون درجامعه می گردند. عیاران را     به زنبوری معرفی مینمائیم که می آ یند سر وروی ا نسان را می گزند. زهرایشان باعث کشتن مکروب های میگردد که مگسان در جامعه پخش کرده اند. ما نند کا سه لیسان معاصر

مرد بودن اصل نیست. مردانگی اصل است

عیاران گله نمی کنند، حقایق را بیان میدارند. میگو یند که اشتباه خودش آ غازاست برای انجام عمل مجرمانه، اگرتکرارشود. مردان برای بدست آ وردن کوشا اند.بعضیها به ظاهر مرد ان  راتوقع ومطالبه خصلت شان است.ازان چیزیکه نکوشیده اندومیخواهند مفت بدست آورند.مانند، فرصت طلبان، مداحان والبداخوانان، روضه خوانان دورپیش دسترخوان هموارشده.                                                                                        سیل وزلزله و بیماری وجنگ و بلاهای دیگرباعث بدبختی و ویرانی کشورما نمی شوند. از نام انسان سقوط کردن در مقام حیوانیت ومحیط بی رحم، مقام ومعنویت انسان را زیر سوال قرار میبرد. بنآ پی نبردن بمقام ومعنویت انسان، بد بختی هارا سبب میشود.راه نجات مردم ازبد بختی ومشکلات سرراه که زنده گی مردم را به تباهی کشانیده است{ اژده های دوسره(  امریکاوتروریزم)خوابیده درکشور.

 

 ما کیا  وا لستی هم از خود هنر دارد

یگان وقت گریان کردن هم بی جای نیست

من به همان مرغ زیرک میمانم که در دوحلقه گیرآ مده ام

من زنده جهان زنده

 آدم که از اول متوجه کارها نباشد سزایش ازین بد تر.هما ن و قتی که در پا کستان پیش سفیر امریکا رفته بودم و گفته بودم که شما نمی فهمید من را ه ها و چاه هارا برای تان نشان میدهم. چطوریکه پدر کلان های ما( امیردوست محمد خان، امیر عبد ا لرحمن خان، شا ه شجاع، محمد نادرخان) بار ها این کاررا کردند. برای ما چک سفید بدهید. وطن پرستان افغا نستان را یکا یک سر به نیست میکنم ، جای پای برای شما آ باد مینمایم. بعد ازان برایم در امریکا یک رستورا ن آ باد کردند گفتند که این رستورا ن از تو افغا نستان ازما . اکنون دیگر زور زاری برابر نیست چه کرده میتوانم؟

 این اصطلاحات میتوانند مشکلات را غرض اتفاق و اتحاد ملت حل نماید.آزادی،آگاهی ازآزادی،احترام به آب ونمک خانواده ها رعایت ازننگ و ناموس وطن، دفاع از ضعفا درمقابل مظالم، ابراز کینه و عداوت در مقابل زورگویان ومهاجمین و متعرضین درکشورآبائی ما نشان داده شود. اینهاهمه شعارهای اند که زمینۀ به هم پیوستن وطن پرستان رافراهم میگرداند. حلقۀ عیاران طوریکه ازنامش پیدا است. جمع از شخصیتها ی اند که علم دوستی و دانش پروری، آ زادی خواهی وآزاد زیستن وآزاداند یشیدن،ناموس دوستی ونا موس پرستی در فرجام انسان دوستی، ازجمله انسان زحمت کش مورد توجه شان قرارداشته است. . جناب سید طیب جواد : « فرق تصوف و جوانمردی در این است که تصوف برای خواص است و جوانمردی برای عوام . تصوف طریقۀ تسلیم و رضای مطلق به ذات کبریاست و جوانمردی وسیله و حربۀ برای ایستاده گی در برابر کبر و نخوت زورگویان و زور آوران» بلی! با لآخره تصمیم برین شد که حلقۀ عیاران را به حیث یک نام با مسمی وپرافتخارانتخاب نمائیم، نامی که اگرنسل امروز از لحاظ تاریخی به ما هیت آ ن پی ببرند  اعتقاد پیدا مینمایند که این عنوان خودش تعلیم دهنده خوب است.  برای  اتحاد ووفاق ملی، ایجاد روحیۀ محبت، شفقت وانسان دوستی، وخدمت برای ابنای وطن است. بنده را عقیده برآن است. که تشکیل حزب سیاسی یکی ازشیوه های رسیدن برای زنده گی کردن بهتر مردم در سطح کل کشوراست نه برای بد ترساختن زنده گی مردم .نباید که زنده گی توده ها را فدای حزب سازی های مخربانه نما ئیم احزاب که دررآس انسانهای خود خواه مغرورکه ملیون هارا فدای خوا سته های فردی خود نما یند. تا ئید کردن همچو احزاب انسان را در سطح احمق سقوط میدهد. عیاران همیشه از خصلت های منفی که در بالا تذکر رفته عاری بوده اند. ازدا شتن احزاب که با دا شتن ما نند (( برنامۀ کاملآ انسانی و مترقی)) خلق وپرچم  که در فرداهای ا نکشا فات همه آ رزوها را فدای منافع یکی دوشخصیت نمودند، هنوز این روحیه از بین نرفته است وهنوزبه قوت خود باقی است.پرهیز در کاراست. درین باب خلقی را راهی است و پرچمی را راهی« عیسی را به دینش مو سی را به دینش».هرگاه این نوا سه ها و نبیره های  نیروهای چپ خود را در یک لنگرگاه انسانیت یا فتند،در خیروشرهمدیگر شرکت کردند وگفتند که آ ینده از ما چیز دیگری را مطالبه مینماید( سرنوشت وطن، انسان وطن)  مشکلی سر راه وجود ندارد برای قناعت دادن کسانیکه درین باره به آ درس اینجانب ایمیل فر ستاده اند و تذکر میدهند که تو رفیق خوب حزبی بودی، چراماراتنها میگذاری اگربه آسمان بروی ازلنگ هایت میگیریم و یا اگربه زمین بروی ازگوشهایت. به آسمان رفتن کار مشکل است. به زمین رفتن هیچ مشکلی ندارد اگر رفتیم بازگشت وجود ندارد. روزی عزرا ئیل بر سر بالین همه می آ ید در آ ن وقت همه دست و آ ستین بر می زنند که از نظرها پنهان شوم، برای آنکه چهره انسان از دیدن بیرون میشود. بلی اگردیروز شاگرد پهلوان عصر آن زمان  بودم، امروز خودم با حفظ احترا م به مقام استاد خود. روح روان کاوه آ هنگر بهترین رهنما است. میگوید که دمگر، دم باید کند وچکش کار باید که چکش بزند   فلز اگر چکش نخورد، انواع افزار، از قبیل ، بیل ، کلنگ، دا س ، رمبه ، و غیره بوجود نمی آ ید، جریان برق را چگونه از منبع برق انتقال داد، سیم تیلفون و تلگراف و غیره و غیره که انسان را به عصری ترین و سایل پیشرفته تکنالوژی موفق گردانید. و تمامی و اقعییات  دنیای پهنا ور را در یک صفحه به اندازه یک نیم صفحۀ کاغذ به تما شا میگیری و ازین صفحه میتوا نی به حیث پیشرفته ترین یو نور سیتی جهان ا ستفاده نما ئی، یعنی کاوه آ هنگر بهترین   ا نسان و نمونۀ وقت خود بوده است ومعلم خوبی است برای زحمت کشان. یعقوب لیث صفار اولین بنیان گذار سلسله حا کمیت مستقل خرا سان بود. او یک عیار ورزیده بود..بر ضد سلطۀ اعراب  قیام کرد حکومت خودرا در سیستان بر قرار نمود. رفتار جوا نمردانۀ یعقوب عیار که از بین توده ها سر با لا کرده بود خاستگاه خویش از میان توده ها دیده و به توده ها دل بسته بود.                                                         

عیاری یا ایاری  آن نظام عقیدتی و تشکیلاتی بسیار کهن آ ریا ئی است که با عرفان کهن آ ریائی همواره در پیوند بوده و از دیدگاه اجتماعی بسیار اهمیت دارد. عیاران که بیشتر پیشه ور بودند و در سرزمین های ستم زده در هر جای جهان به صورت گروه ها و دسته های جنگنده و چریکی بر اربابان و ستمگران یورش برده و اموال آنان را بین بینوایان پخش می کردند.

عیاران سیستانی آزادی و استقلال خرا سان  را با ایستادگی و نبردی دلاورانه به دست آوردند و پایه های یک رنسانس فرهنگی و ادبی و علمی را در آريانا نهادند که در زمان سامانیان به بار نشست.

      چهل و سه سال فعا لیت سیاسی در شرایط خیلی د شوار مارا به مقا ومت وا داشت.  درین مدت سپری شده مقا ومت کردن برای آ موزش انواع اعمال شیطانی و انجام انواع اعمال خشونت  بالای مردم کفایت مینماید، کنون وقت آن رسیده است که بگویم پهلوان میدان میباشم شاگردانی رامطابق خواست ونیاز امروز جامعه و سنن پر افتخار پسندیده  تربیت دیده ام ، تربیه کرده ام و تربیت مینمایم. امکان دارد که پرسیده شود، کوعیاران به چشم دیده نمیشوند؟ بلی همینکه دیده نمیشوند خود بیان کننده خصلت عیاری است. عیاران به منزلۀ ریشه های حقیقی جامعه، برای رشد و انکشاف جامعه نقش خودرا در زیرخاک ادا مینمایند.                                                                                                                                         تذ کرجدی باز هم تذکر جدی: محيط نامساعد در دگرگون ساختن انسان ها نقش بازی مینماید. ازینکه اکثریت قاطع نخبه گان کشور ما از آ غاز با رو حیۀ وطن پرستی و انسان دو ستی به مردم خود تعهد داده بودند و در یک مکتب کا ملآ انسانی  که مقصدش تربیت نسل نو برای انسان و محیط نو بوده و ریشه در  آب انسان دو ستی داشته است.اگر دندان دست وروی پاک شسته نشوند عا قبتش امراض خطر ناک را سبب میشود ، بعضآ ا تفاق می افتد دخول اشخاص نا اهل فتنه گر و فریب کار محیط سالم انسانی را به کثافت دانی تاریخ مبدل میسازند. عنقریب جلسه یا همایش وسیع با شکوه در یکی از شهرهای ارو پا ئی دایر می گردد. دوکتوران طب همیشه برای علاج مریض کو شش مینمایند که نوع مرض علت مرض را کشف و پیدا نمایند و اگر نتوا نستند مراجعه مینمایند به متخصصین دیگر کمک و مشوره میخواهند. بیرون کشیدن، کشور مریض تکه تکه چون افغا نستان، زده و زخمی، ازبحران موجود که جامعۀ جهانی هم از حل آ ن عاجز آمده است. به متخصصین وکا رشناسان وتحلیل گران سیاسی و اقتصادی و نظامیان کارکشته و کا ر ازموده نیازمند است که باید ازجانب دست اندرکاران برگذار کننده جلسۀ همایش  وسیع احتیاط لازم صورت بگیرد. که از معرفی کردن سیاهی لشکر( خودش، پسرش، دخترش، برازاده اش، با لاخره پسر خا لۀ گوسفندا نشان) اجتناب ورزند. چراکه تصمیم گیری جستجوی را ه حل ها از صلا حیت و توانمندی نخبگان میباشد، فورمول بندی کار های عا قلانه و خلا قانه به اساس رای گیری دریافت شده نمیتواند. بلکه این نخبگان اند که خط میریزند . جاده های نا هموار را برای رفت و آ مد ترافیک جامعه وملت هموار می سازند.

 

 


بالا
 
بازگشت