خوشه چین

 

 

عقاب بلند پرواز

 

بتاریخ 8 ثور1389 هجری شمسی روزسیاه را خا ئنین ملی، وطن فروشان، قا تلان داکتر نجیب، قا تلان احمد شاه مسعود، عبد ا لعلی مزاری، تاجران مافیای مواد مخدرجنایت کاران وفاجعه آ فرینان تاریخ کشورمان زیر چطر اشغال دشمن پدری انگلیس وایا لات متحده امریکا جشن گرفتند.

 چهره سیاسی این وطن فروشان کشورمان برای اهل خبره وانسانهای باوجدان صاحبان قلم وظیفه میدهد که خصلت و ماهیت آنهارا به مردم و جامعه جهانی معرفی کرد. وخود آنها در آینده به جزازشرمنده گی وخجالت بالا ترازان چیزی را با خود نمی برند.

   بدین حساب به جرأت عام وتام اخلاقی بیان میدارم که(( احزاب چپ)) نتوا نستند نقش پیش قراولی خویش را آنطوریکه دربرنامه و اساس نامه شان گنجانیده شده بود. درمیدان عمل تطبیق نمایند. درمیدان عمل از زیر پلوبه عوض مرغ ملی بیرون آمد. کنون وارثان (( تکه تکه پارچه پارچه )) از بدنه احزاب درهمین مدت و ا لبعث بعدا لموت هم نتوا نستند پیامی را ازلحاظ عملی  برایر مردم ارایه بدارند. به جزازسیاه ساختن روی سفید کاغذ.کاغذی که بعدازهرجلسه خورد و یا بزرگ جایگاه خویش را دربا طله دانی یافته است.     این جنبش عیاران است که  درقدم اول حق دفاع ازمام وطن را وظیفه اصلی خوددانسته،بعدهاخودرا مکلف میداندکه مجموع ازخانواده میهن پرستان را درجاده مشترک انسان دوستی،ارتقاواعتلای کشورباحقوق(( اتحاد برادرانه وخواهرانه)) تشویق وترغیب نماید. این مجموعه میتوانند به حیث منبع نورافگن ازمرکز شعاعات خودرا به سوی تاریکی های کوچه و پس کوچه کشوربلا کشیده مان پرتاب نماید. زمانیکه روشنی باشد ضرورت به واهمه وترسیدن ازتاریکی باقی نمی ماند. 

یکی ازجمله نام های «عیاران» عقاب بلند پرواز است.خیلی بلند به پرواز می آید. برای عقاب دره وادی کوه وکمر و دشت وصحرا وسطح بحر مشکل را ایجاد کرده نمیتواند.

  درفضا تخم میگذارد.تخمش به زمین نا رسیده به پرواز می آید. طعمه اش را خودش ازبلند ترین ارتفاع درهرجائی که باشد. اگر درهوا باشد، ویا در بحر، درشاخ درخت ،درروی زمین،با سرعت غیرقابل پیش بینی حمله میبرد شکار خودرا به چنگ می آورد. پت وپنهان نوش جان نمیکند، در با لای سنگی و یا شاخه بلند مینشیند.میخورد باقی مانده اش را به کرگسان میسپارد  و بعد راهی کارخویش می گردد.

  عیاران به سازنده گان  سنگ اوغور«آونگ»میمانند که  به سنگ همراه بالوقه «چکش خورد» آهسته آهسته بعداز سلسله مراحل، کم کمی آب انداخته می کوبند تاکه چُقُری پیدا کند.بعدازان این سنگ اوغوربه همرای اوغورسنگ به حیث اسباب درگوشه حویلی قرارمیگیرد.

     روح میرمسجدی خان کوهستانی ناآرام است.  

  چقدر خوش مزه است تلخوان چُکیده از« توت& چهارمغز» در میان این اوغوربرای دهقان شالی کارکوهستان، انرژی میدهد درماههای جوزا، آفتاب متراق میتابد به  تالاق، میان کرد شالی آب تا به زانو،بالای شانه جوره گاو، ماله وصل ذریعه کلی گک وچرمینه دریوغ،تخم کشت مینماید. برنج لوک کوهستان همراه ماش کوهستان چه شُله مزه دار دارد.

   اگرشبنم ثریا همراه با دو خواننده پسر بچه های افغا نی با آهنگ گیرا و دلکشش وهنرنمائی های جادوگری اش وتو پیچ دادن مقام صدری اش میخواند متا ع سوداگران را چندین بعدی ریکلام مینماید متاع نا چیزی از سرمایه دارمیگیرد فرا وان بازارفروشنده را گرم نگاه میکند.

     برنج نادی مـــا شا لا چه مــــزه دار........د   اما نشنیده  و نخورده است که بداند شمال کوه هندوش می نوازد. وبرگان درختان بته های شالی و بته های ماش هریک آهنگ موزون و رتم شمال را  همراهی میکنند هزارو یک نوع تو و پیچ میخورند وشمال می خواند شُله میان مجمع مسی ساخت مسگر ویا لنگری ساخته شده توسط کلال،ججق درکاسه شٌله، چنده وزیبنده اطراف کاسه ججق گوشت لاندی  چــــــــــــــه مــــــــــــزه دارد.

  ویا میسراید به عوض ججق کاسه قروت میان روغن داغ« شله غوربندی»   چـــــــــــــه مـــــــــــــزه دارد.

  آن رکلام خوشبختی اقلیت وابستگان به کشورمتجاوزرا بیان گراست.

مگر این رکلام پیام بروآگاهی ده ازدل سلسله کوه های سربه فلک هندوکش است که با نفس تازه سروروی موی فرزندان آزاد مردان وطن را شانه میزند و آگاهی میدهد که هنوزمادروطن عقیم نگشته است که جوانمردان دیگری را به دامان خود پرورش نداده باشد. 

    اما ساختن اوغورازسنگ به سرعت زیا دوضربه واردکردن قوی ذریعه چکش به سنگ  سنگ را میشکناند.چگونه که حوادث ناگهانی سریع ودرا ماتیک شیرا زه نظم و اجتماعی مارا شکستاند. بهترین شخصیتهای خوش نام کشورمان  درمیان این حوادث اعتبارخودرا ازدست دادند.                                 خانه  ناد خود آگاهی وکم تجربه گی خراب

عیاران با استفاده ازتجربه مورچه خوشه گندم به دهان بعد از دوازده مرتبه  افتیدن ازارتفاع دیوار میخواهند که متکی به بازوی خود بارسیزدهم.... الی اخیر بالای بام برآیند.

  شخصیت عیاران امروز را این ویژه گی ها میسازد.

1- ارزش دادن به مقام والای انسانی.

 2- مهربان بودن برای بینوا یان و آشتی ناپذیربودن درمقابل ظالم وستم گر.  3- درگفته ها هظم واحتیاط را مراعات میکند سنجیده عمل مینماید. در صورت اشتباه دروغ نمی گوید اعتراف را جزء اخلاق انسانی میشمارد تا که باردوم تکرارنشود.

4- خود آگاهی سیاسی وملی را با استاندارد بین ا لمللی سزاوارخود پنداشته با این آگاهی چون شمع بدست به سوی تاریکی ها میرود.

5-شرکت درقدرت سیاسی تحت سلطه بیگانگان حق نیروهای چپ وملی گرایان نیست، این وجیبه را زیرچطر بیگانگان وظیفه احمقان میشمارد.الی مگر اینکه اداره وقدرت بربنیاد بینش ودانش استواریافته باشد و آب ازمنبع وجدان  بشریت نیکوسیر نوشیده واراده کشور آزاد مستقل غیروابسته را که درکالبد آن روح ملت دمیده باشد تمثیل کند.

  هموطن سیاسی محترم ما گفت که من ازداکترنجیب خوشم نمی آید. با ادای این حرف بی محتوا اگر برایش میگفتم توهم خوشم نمی آئی، حرف عا قلانه نبود، خوب شد که نگفتم. سرنوشت ملت و آینده کشور به خوش آمدنها و بد آمدن ها حل نمیشود. انسان متعقل ودوراندیش، روی اصول و قواعد اخلاقی بخاطر آرامش انسان وطن می اندیشد.

شخصیتها ی فرهنگی،سیاسی،نظامی،قهرمانان ملی دانشمندان دلسوز مهربان به انسان وطن همه منبع الهام اندبرای اتحادبرادرانه، اینها از مراجع که تولد یافته اند بمثابه نور افگنهای قوی به همه مناطق تاریک کشورروشنی پخش مینمایند. فرض محال اکا دمیسین غلام دستگیر پنجشیری،زاده قابوزان است. ولی بخاطردفاع ازحق کارگرودهقان،راهی زندان شده است نه بخاطردفاع از حق یک پنجشیری، بناً پنجشیری چراغی است که دردورترین نقطه افغانستان بخاطررنجهای بیکران خلق های ستمدیده کشورشعارخویش را بلند کرده است.نباید که کل کشوررا بخاطریکه پنجشیری صاحب ازپنجشیراست دردره پنجیشر کشاند.بدین لحاظ ازمردم پنجشیر اطاعت کرد.بگذارید که بخاطر قهرمانان پنجشیرما دانشمندان پنجشیرما، هنرپیشه های پنجشیرما، سنگ وچوب دره پنجشیردوست داشتنی باشدوشخصیتها یش ازهمه احترام برخور دارباشند.

 گفته اند که تکه پاک زودتر میسوزد.

«مرحوم»میراکبرخیبربرای تغیر نظام به شیوه حرکت نظامی مخالفت داشت. « مرحوم»محمد طاهربدخشی میگفت حضورنیروی چپ برای گرفتن قدرت سیاسی آماده نیست.ضروراست که اخوان درقدم اول خودرا به محاسبه بگییرد. دشمن همیشه در قدم نخست موانع هارا از سر راه دور میسازد، بعد انسانهای ضعیف را دررأس قدرت می کشاند.  

اگرامپریالیزم خواست که میراکبرخیبررا آگاهانه به منظورتطبیق پلان ازسر راه خود دورکند.(( اوخواهان تغیر از طریق نظامی نبود))ریختن خونش هوا دار انش را به اعتراض خیابانی کشید.قدرت نمائیهای دولتی واپوزیسیونی رهبران را به زندان کشانید.نظام داوود خان به چال خودش خوابید. نظامیان حزبی برای نجات رهبران خویش از مرگ حتمی شتافتند. اگرسیدمحمد گلاب زوی،مرحوم اسلم وطنجار،شیرجان مزدوریار، جنرال قادروجنرال محمد رفیع دروقتش از قومانده به تغیرنظام به امر«حفیظ لله امین» اطاعت کردند به استقبال مرگ حتمی رفته بودند ازخود رشادت نشان دادند، اینها هریک به همان روشن اندازهای میمانند که ازروشنی شان دل ملیون ها انسان بی دفاع و گرسنه ومحروم کشورشاد گردیده بود وقص علی الهذا. ازینکه بعدها این روشنیها ضعیف وضعیفترشده رفت.ضرورت به موشگافی اکادمیک علتها ومعلولهای جهانی می افتد.موشگافی علتها ومعلولها راه های طولانی را پیش روی آیندگان قرارداده است.مگرجنگ وجدل درنیمه راه وطن پرستان را ازکارهای سازنده برای آینده به مشکل مواجه میسازد.  

  گردانند گان با قدرت جهانی درقضایای کشورما همیش گفته اند که من به تو میدهم این وظیفه را انجام بده، نگفته اند که ما این کار را برای خیرمردم و جامعه تان انجام میدهیم.

 نادیده گرفتن صحنه های دراما تیک در قضایای سیاسی افغانستان« نورمحمد تره کی، حفیظ لله امین، ببرک کارمل، داکتر نجیب الله بعدش، سرنوشت احمد شاه مسعود، عبد العلی مزاری، روی کار آمدن طالب وراندن طالب ازقدرت سیاسی،وحضور نیروهای امریکائی درکشورما گناه بزرگ است. چراکه افغانها خسارات مادی و معنوی جبران نا پذیررا دیده اند. این را هم باید دانست که قضاوت زمان نام اصلی ا ش تاریخ است خیلی عادلانه خواهد بود.

عیاران احتیاجی به قصرو ما وا ندارند.به مدت معاش مفت ورایگان نیازی ندارند خود پیدا می کنند با یاران خود نوش جان میکنند. نان و پیازرا با پیشانی باز باهم سنگر خود خورده اند ومیخورند. عیاران حرکت به سوی ارتقائی را همگام و هم قدم با مردم خود سرمشق زنده گی قرار داده اند و میدهند.عیاران هیچ گاهی نمی خواهند که با توده های فاصله داشته باشند. عیاران روح و روان  آرام وآرامش خودرا درخوشبختی همه مردم خود طلبگار اند.

 انگیزه که وادارم ساخت عنوان دهم عقاب بلند پرواز این بوده که اوضاع و احوال کنونی ضرورت به یک تغیر دارد.

 طرحها و نظریات فراوان از آدرس شخصیتها، حلقات، گروها ، احزاب، در میان کشیده شده است. بگونه ای که همگان بدنبال طرح ایشان(( من برتر)) بروند. طرح ها نتوانستند اثری ازخود بجا بگذارند. بلکه حلقات کوچک را  کوچکتر ساخت. حلقات و احزاب به نا توانی خود صحه گذاشتند.    

یگانه گزینه که((دران من برتروجود ندارد))همه را به استقامت وحدت برادرانه سوق ورهنمائی سالم مینماید طرحی را سالم یافتم. بناً طرح سالم از زهن وخرد سالم ریخته میشود این طرح، طرح جناب محترم بشیر بغلانی است که درمقاله تحت عنوان((بررسی حواد ث تأریخی وعوامل تداوم تراژدی مرگ خون درکشور که درسایت وزین آریائی ، سایت سپیده دم وروزنه به نشر رسیده است)) ذیلاً بخو انید:

 1--- گرفتن استقلال کامل کشور.   

  2--- خروج نیروهای نظامی خارجی ازکشوربدون قید و شرط وهمزمان ملل متحد درعوض نیروی پاسدارصلح وامنیت پیاده کند.   

  3 --- ایجاد حاکمیت  ملی مؤقت وزمان  کارآن  تا تدوین وتصویب  قانون اساسی در مجلس مؤسسا ن ادا مه یابد و  ملل متحد ناظر عملکرد های حکومت درهمسانی  موازین وارزشهای اعلامیۀ جهانی حقوق بشرباشد. 

 4--- پذیرش دموکراسی برمبنای قانون اساسی ای  که آزادی عقیده صیانت نفس انسان انتخابات مشروع و اجرای عدالت اجتماعی راتضمین نماید.         5---دین اسلام اساس نزولی دارد ومعتقیدات مردم کشوراست برای عبادت وتقواانسانی واخروی میباشد احترام ورعایت گردد وبه جنگ ودعوای کافرمطلق ومسلمان کامل پایان داد و نباید از آن بمثابۀ ابزارسیاسی استفاده کرد.ایجاد  چنین یک جبهه میتواند  بوحشت جنگ واشغال کشورپایان دهد وبمهار تروریزم و دیگرگون سازی اوضاع  بسود صلح، امنیت  وآرامش انسان  وطن غالب باشد وازهمۀ خواننده گان وقلم زنان فرهیخته وآزادی خواه وطن انتظارمیرود که  این نبشته رابررسی معلمانه  نموده اصلاح، تعدیل و تکمیل فرمایند ومنت گزارند.

 ازجانب دست اندرکاران جنبش عیاران پیشنهاد وجود داردکه این گزینه را محورگفتمان سیاسی همگان قرارداد،پاره ازتعدیلات وتزاید را درآن رواببخشید.  

 

 


بالا
 
بازگشت