عيد قربان تجلی وحدت و عظمت جهان اسلام

 

 

نوشتۀ:  خواجه محمدنعيم قادری

 

 

عيد سعيد قربان،  یکی از دو عید بزرگ مسلمانان جهان به شمار می رود، که دو ماه و ده روز بعد از عید سعید فطر می آید و در اصطلاح به آن عید بزرگ یا عید کلان نیز می گویند. این عید در واقع نمادی از وحدت و همفکری مسلمانان عالم به شمار می رود.  این عید سعید که جنبه های مختلف عبادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آئین نجات بخش اسلام را در بر دارد، تجلي بخش غنای معنوی و فرهنگی مسلمانان بوده و شکوه و عظمت جهان اسلام را به خوبی به نمایش می گزارد، که همگان را به حیرت وا می دارد.

عيد سعيد قربان اوج شکوه و عظمت مسلمانان را به جهانیان نشان می دهد، زیرا درین عید پرشکوه مناسک حج که بزرگترین گردهمآیی مسلمانان می باشد، نیز اداء می شود.  به راستی که این عید، عيد عرفان، عید غفران و عید معنويت است. عیدی است که درآن می توان به بسیاری از مواهب خداوندی دست یافت.

مسلمانان جهان همه ساله از عيد سعيد قربان به بهترین وجه تجلیل به عمل می آورند؛ از ادای مراسم و مناسک حج تا قربانی، از دید و بازدید های عیدانه، تا عیدی دادن ها و لباس نو پوشیدن ها، و از  خانه تکانی ها و گل آرایی ها تا چراغانی خانه ها و خیابان ها؛ همه وهمه نمونه ای از صفا و صمیمیت مردم نسبت به مناسبت های مذهبی شان به ویژه عید است. چه بهتر که این نیکوداشت شامل تمام ابعاد این عید بزرگ و ستودنی اسلام عزیز باشد.  تا با آمدن عید تغییر و تحول چشمگیری در ابعاد مادی و معنوی زندگی مسلمانان هویدا گردد.  و این عید همان طوری که در ابعاد عبادی و اجتماعی اش زندگی مسلمانان را دستخوش تحول می سازد، در افکار و اندیشه های قوم مسلمان نیز انقلاب بیاورد.

مسلمانان جهان ازین فرخنده عید به عنوان بهاراسلام، فصل رويش جوانه های امید، تابش نور توحيد، نماد ایثار و از خود گذری، بازشدن شگوفه هاي ايمان در دل هاي آگاه مسلمين و موسم بازگشت به فطرت پاک الهي یاد می کنند.   درین عید بزرگ مسلمین جهان بهترین امکانات را برای دستيابي به صفاي باطن، کسب معنویت، توبه و انابت، بازگشت حقيقي به وجدان وایمان و نزديکي به مقام قرب باري تعالي را در دست دارند و باید از آن بهره ها جست.

عيد قربان بهترین روز رهایی از تعلقات غیرخدایی و قربانی کردن دلبستگی های دنیایی، به پای همه هستی و زندگی ما در دست اوست ( الله متعال)، شگوفایی غنچه ای ایمان و یقین و دل سپردن به رضایت محبوب است.  این عید بهترین ایام برای تزکيه و تهذيب نفس می باشد،  و مسلمانان با قربانی کردن در واقع خود را برای اطاعت از اوامر و دساتیر خداوندی آماده ساختن و از عصیان و یاغیگری پرهیز کردن است.

عید سعید قربان به عنوان بزرگترین عید مسلمانان بهترین نمونه تجلی وحدت و عظمت جهان اسلام و ممثل آرمان های والای مسلمانان به شمار می رود، و می توان از آن به عنوان بهترین الگو برای وحدت و یگانگی جوامع متفرق اسلامی استفاده کرد.  همان طوری که تمام فرقه ها و مذاهب در ادای فریضه بزرگ حج بدون استثناء گرد هم می آیند و این فریضه ای بزرگ الهی را در کنار هم انجام میدهند، چه بهتر که جوامع اسلامي در پرتو تفکر و خرد جمعي با همگرايي و همبستگي بتوانند بسياري از مشکلات امروز خود را نیز در ورای آن حل و مرتفع سازند.

همان طوری که در برگزاری مراسم عبادی- سیاسی حج تمام مسلمانان از هر تبار و فرقه و نژاد و زبان و رنگ بلا استثناء گرد هم می آیند و این فریضه ای الهی را انجام می دهند، و تمام عوامل و اسباب افتراق و جدایی درین کنگره عظیم اسلام رنگ می بازد، چه بهتر با الگو برداری ازین مناسبت در سایر مناسبت های مذهبی و ملی خود نیز از آن پیروی کرد.  و تمام اسباب وعوامل نفاق و شقاق، تعصب و تشتت و خشم و خشونت را یکسره کنار گذاشت و با سعه ای صدر به وخلوص نیت همدیگر را پذیرفته و به زندگی مسالمت آمیز بیاندیشند.

همان طوری که در کنگره عظیم و جهانی حج تمام عوامل پراگندگی  از بین می رود، همه با یک ندا و یک لباس به دور کعبه ای مقصود می چرخند و به طواف میعاد گاه عاشقان قرب جانان می پردازند، که نمونه و مثال آن در هیچ جایی ازین پهنه ای خاکی و در هیچ دین و آئینی دیده نه می شود.   چه بهتر که بعد از آن نیز دل وجان از  زنگار تعصب و بدبینی و خود بزرگ بینی و امتیاز طلبی  شست و خود را برای همنوایی و هم صدایی با سایر جوامع وملل مسلمان آماده ساخت، و عزت واقتدار مسلمین را به نمایش گزاشت.

 از سوی دیگر فرخنده عيد قربان، بهترین نمادي از همکاری، همياري و همدلي  و همفکری در جهان اسلام و  نشان دهنده ای اتحاد، اتفاق، عزت و اقتدار مسلمانان در سراسر جهان به حساب می آید.  چه بهتر که مسلمانان با به کارگیری این شیوه های مرضیه در سایر کارها و برنامه های خود برای حل مشکلات کلان جامعه ای مسلمان بهره گیرند.   و به جای پراگندگی و پراگنده گویی به وحدت عمل و نظر بپردازند. تا به آن دست یابند.

از منظر دیگر اعياد اسلامي در واقعیت امر بهترین فرصت براي رفع مشکلات کشورهاي اسلامي می باشد،  چقدر خوب است تا در کنار عید و مراسم جهانی حج فرمانروایان کشور های اسلامی نیز گردهم آیند و برای مشکلات مردم ستم ديده و اسیر و مظلوم و محروم کشور های اسلامی نظیر: فلسطين، افغانستان، عراق، سومالی، و سایر بلاد اسلامی که در آن سرزمین ها مردم مسلمان به رنج و عذاب، فقر و محرومیت دچار اند، گردهم آیند و به چاره جویی بپردازند، تا این جوامع عقب مانده یا عقب نگهداشته شده بتوانند به آزادي های معنوي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادی و سیاسی خود دست يابند و از زیر  سلطه اشغالگران بيگانه و مزدوران منطقوی شان نجات پیدا کرده و برای همیش آزاد گردند. و بتوانند به مانند سایر کشور های آزاد و آباد جهان در مسیر آبادی گام برداشته و به محرومیت های تاریخی خود پایان داده و به عزت و اعتلاء دست یابند.

حکمروایان مسلمان می توانند با استفاده ازین مناسبت ها توانمندی خود را به کار انداخته و به همفکری و همدلی دست یابند و در سایۀ آن در جهت رفع محرومیت ها از جوامع اسلامی همکارشد و برای مشکلات بی شماری که امروزه دامنگیر مسلمانان عالم است، چاره جویی نمود،  هم چنان این حاکمان می توانند با استفاده ازین فرصت ها و نیز با استفاده از همکاری و امکانات همدیگر در جهت پیشرفت و رفاه اجتماعی دست یافت، و محرومیت زدایی بنمایند.

هم چنان حکمروایان مسلمان می توانند با استفاده ازین اعیاد و سایر مناسبت های مذهبی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه و جهان کمک کنند و به نفع جوامع جنگ زده و مصیبت دیده ستفاده ای بهینه کنند، و نیز با وحدت عمل و نظر می توانند نقش راهبردی و مؤثرتری را در سیاست گزاری های جهانی ایفا کنند. در غیر آن همان نقش حاشیه ای را در سیاست های راهبردی جهان خواهند داشت و در امتداد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی روبه زوال و انحطاط رفته و به نابودی وفراموشی سپرده خواهدشد.

از طرف دیگر انديشمندان و فرهيختگان جهان اسلام باید با استفاده ازین مناسبت ها، و در پرتوی ارشادات الهی و سفارشات نبوی می توانند مردم را به  اتحاد، همبستگي و همدلي و عمل به آموزه های ارزشمند دانشمندان مسلمان دعوت و تشویق کنند و برای رفع مشکلات و گرفتاري هاي جوامع اسلامي گام بردارند و  راه های درمان درد های را بیابند، که امروزه متأسفانه در اثر غفلت تاریخی حکمروایان غافل و عاقبت نیاندیشی گذشته دامنگیر مسلمانان گشته است. 

 اندیشمندان مسلمان می توانند با ارائه طرح ها و برنامه های سازنده و ارزنده تمام توان علمی و فرهنگی و اجتماعی خود را به کار انداخته و د ربسیج مسلمانان برای دستیابی به ترقی و پيشرفت گام های استواری را برداشته تا به مدد آن انگیزه کار و خدمت، و رفع فساد از جوامع مسلمانان ایجاد شود و مسلمانان بتوانند به رفاه و آسایش نسبی دست یافته و به کار گیری این عوامل می تواند در ايجاد صلح و ثبات و زدودن آثار نفاق و شقاق از جوامع اسلامی خیلی مفید و مؤثر باشد.

و حاصل مطلب این که، جهان اسلام که از سرمایه های بیکران مادی و معنوی برخوردار است، حیف است که امروزه با فقر و محرومیت دست و گریبان بوده و نتوانند ازین امکانات برای توانمندی خود استفاده کنند.  و سرمایه های آن توسط حکومت های دست نشانده و مزدور و یا مافیا به تاراج رفته و خود در فقر جانکاه به سر برده و نسل ها وعصر ها باید شلاق بخورند و به شکل بخور و نمیر زندگی کنند.  بناءً با استفاده ازین فرصت های چه بهتر که برای بیرون رفت از مشکلات موجود چاره اندیشی شود .  و شرم آورست که مسلمانان با داشتن این همه امکانات مادی، معنوی، و موقعیت راهبردی چنین بی بهره از امکانات بهتر و زندگی برتر باشد و حرفی برای گفتن در سیاست های جهانی نداشته باشد.

و فرجام سخن این که عيد سعيد قربان، که یادگار حضرت ابراهیم خلیل رحمن و بت شکن دوران است، در واقع جشن بزرگ موحدان، مقربان و خاشعان درگاه الهي است، آنانی که با قربانی، ایثار، خود سازي و تزکيه نفس، سربلند از آزمون الهي بیرون مي آيند و عهد و ميثاق مجدد با ذات اقدس باري تعالي مي بندند، و خود را متعهد به آن می دانند.

 

شهر کابل – ده دانا

Naeim_qaderi@yahoo.com

پایان

 

 

 


بالا
 
بازگشت