احمد سعیدی

 

سر انجام چه شد ونتیجه  به نفع کیست؟

به دنبال إهانت به نسخه های قرآنکریم موج از شور وهیجان سراسر سر زمین مارا فرا گرفت مردان وجوانان آتشین مزاج قبل از گرفتن دستور از مرجع مشخص ویا رهبری شرعی ودینی  بخاطر نشان دادن عکس العمل در کوچه وبازار ریختند وبا حمله به تأ سیسات دولتی وآتش زدن به  ملکیت های شخصی  قربانی دادند وقربانی گرفتند واما در میان این همه آشوب ها دوتن از مشاورین آمریکائی نیز در مقر وزارت داخله به درک فرستاده شد که علتش عقده شخصی بود نه حمایت از قرآن ومقدسات مردم. اگر راست بگویم مشاهدۀ وضع اسفبار وشورش خود سر وخارج از کنترول برای شخص خودم  قابل دید نبود وهر لحظه انسان را وامیداشت تا  بخاطر فرار از صحنه های غمبار ودلخراش چشمش را ببندد وحال که اوضاع بحالت عادی بر گشته وچشم باز کردم وحساب میکنم که بیش از سی تن از هموطنان ما کشته وحدود صد تن مجروح ومعلول شدند وخسارات هنگفت مالی وجانی دیگر به مردم بیگناه و دارائیهای عامه وارد گردید از خود می پرسم سر انجام چه شد واین قیا مها به دستور چه کسی صورت گرفت ومسئول وپاسخگوئی این همه تلفات وخسارات به مردم بیگناه ویا پولیس ومظاهره کنندگان چه کسی خواهد بود؟

قرآن بخاطر دفاع ونجات انسان نازل شده: بلی در برابر هر ظلم وکج رفتاری بایست استاد ومبارزه قانونمند وعاقلانه میتواند بر خود کامگیها وبیعدالتی ها نقطه پایان بگذارد واما اگر هر کس از هر کوچه وبازار بدون آگاهی از دساتیر وهدایات کتاب الهی به شورش وإغتشا ش دست بزند بدون شک آب به آسیاب دشمنان این کتاب ریخته است دشمنانیکه پیروان قرآن را خشین و بد رفتار معرفی میکنند بدون شک ما با اجرائی أعمال این چنینی بر گفته های شان صحه میگزاریم. خردورزی ديني اجازه نمي دهد که از ارزشهای ديني، منحيث حربه هاي سياسي سوءاستفاده صورت گيرد و احساسات ديني و مذهبي مردم در راستاي پيشبرد پلانهاي پشت پردۀ ديگران، تحريک گردد و به نفع دشمنان افغانستان غائله ایجاد کند؛ قرآن و کتابهاي ديني، از سوي هرکسي حريق شود، قابل گذشت نيست و بايد مورد پيگرد قرار گيرد؛ اما مجازات عاملين اهانت، از طريق احتجاج هاي انساني و مدني و توسط نهادهاي عدلي و قضايي، قابل تعقيب و تهديد است، نه با خشونت و قتل و حمله به مراکز ملي و نيروهاي امنيتي که هيچ دخالتي در اهانت ندارند.از طرف دیگر قرآنکریم بخاطر پاکیزه سازی روح انسان نازل شده  سینه انسان محل نزول وحفظ این کلام الهیست وخداوند ج این کتاب را من حیث هدیه به انسانها فرستاده اند اما بندگان نا آگاه انسان را فدائی یک شایعه ویا سر وصدائی میسازند که به عقیده خود همین انسانها ارتباط دارد. درین مظاهرات کسانی شهید شدند که بیشتر از مظاهره کنندگان مخلص ومسلمان بودند مگر حال کسی نمی پرسد خون اینها چه میشود وبخاطر دفاع از حیات از دست رفته این انسانهای پا یمال شده در زیر پای خشونت چه کسی دست به مظاهره خواهد زد.سوال دیگر این است که چرا بخاطر دفاع از حق دختری دوازده ساله که دیروز در زابل با فجیع ترین شکل آن مورد تجاوز قرار گرفت کسی دست بمظاهره نمی زند.دوستان گرامی قران بخاطر نجات انسان نازل شد امروز انسانها کشته میشود سر بریده میشود به آبروی دختران عفیف وپاکدامن از شمال تا جنوب کشور تجاوز صورت میگیرد هیچکس تظاهرات نمیکند چرا انسان و.انسانیت وحقوق انسانی  اینقدر بی ارزش شده است  خدا بنی آدم را کرامت داد اما مردم ما این کرامت را به اسانی زیر پای میکنند.فکر نکنید با ریختاندن خون مردم از حق دفاع کرده اید وخدا ازین رفتار هیچ انسانی راضی نمیشود خواه مجاهد باشد خواه طالب ویا افغان رزمجو وجنگ آشنا.                                  

مظاهره و اعتراض مسالمت آميز منحيث يحق انساني و مدني همه شهر وندان است  ودر جهان معاصر این حق به رسميت شناخه شده  مردم افغانستان هم حق دارند در برابر اهانت به مقدسات ديني شان، مظاهره کنند و بطور دسته جمعي، تنفر شان را  نسبت به عاملين و شاملين اهانت به مقدسات شان اعلام فرمايند؛ منتهي اين مظاهرات بايد در قالب قانون  و نظم ملى و در راستاي پاسداشت مقدسات ديني و اسلامي صورت گيرد و از خشونت و قتل و کشتار که منافي روح اسلام و قرآن است، خودداري شود.
مظاهرات اخير، متاسفانه با خشونت و قتل همراه بود از اسلام چهره خشن به نمایش گذاشت این نوع مبارزه در اسلام نه سابقه دارد ونه هم نمونه آن دیده شده ، مظاهره چیان زیر نام دفاع داز حق اسلامی با حمله بر مراکز پوليس و نير های امنیتی حق فردی انسانی و ملي  ديگران را نقض و زمينۀ سوءاستفادۀ دشمنان صلح و ثبات افغانستان را آماده کرده اند؛ هيچ بعید نیست که در قالب مردم و در هيئت مظاهره کنندگان، مخالفين مسلح دولت و دشمنان ثبات و امنيت کشور بیشتر وارد معرکه شده و در پوشش اعتراض به سوزاندن قرآنکريم آتش خشم مردم را شعله ور تر ساختند در نهایت ملت افغانستان از حق دینی قانونی ومدنی خویش نتیجه مثبت نگرفتند که نگرفتند .٧

إحتمال توطئه های سیاسی: عدۀ را عقیده بر این است که تظاهرات أخیر با مواد پیشنویس پیمان استراتیژیک بین کابل وواشنگتن ارتباط دارد٠ که هفته قبل احتمال امضای قریب الوقوع آن از طرف وزارت خارجه آعلان شد واما کاخ ریاست جمهوری قطع عملیات شبانه وتسلیمی اداره زندان بگرام بحکومت کابل را از شرط های اعلان کرد که تا هنوز بر سر آن توافق صورت نگرفته است.خوب اصل قضیه هر چه باشد اختلاف سلیقه وسرعت شوق در امضا دربین رده های حکومت نیز بمشاهده میرسد. امید وارم هیچ یکی از طرفین با نشان دادن اوضاع نا امن وشکننده افغانستان بخاطر تحمیل مواد قانون دست به چنین ما جرائی نزده باشند وحال توصیه من این است که همکاری های مشترک کلید نجات از بحران است وبه تنهای هیچ یکی از طرفین کابل وواشنتکتن بر مشکلات فائق نمیایند امید وارم در روشنی نظر وتوصیه لویه جرگه عنعنوی پیمان استراتیزیک طوری به امضا برسد که مؤفقیت طرفین را به نفع مردم ما تمثیل کند وهردو جانب بتوانند عملیات شبانه وادارۀ محابس مورد تنازع را بخاطر تدمین امنیت تا مدتی طور مشترک وهم اهنگ به پیش ببرند.اگر حکومت کابل ادعا کند که به تنهای قادر به چنین مهمی هست فکر نمیکنم در ادعایش صادق باشد واما بی خبری حکومت افغانستان از عملیات شبانه ومحابس داخل خاک افغانستان نیز خلاف مواد قوانین نافذه کشور است.

 احمد سعیدی کابل اول مارچ

 

 

 


بالا
 
بازگشت