سنجر غفاری

 

آغاز انقلاب سوم به وسیله زنان و دختران جوان  افغان  

 زنان و دختران افغان  چگونه خواهند توانست این اقدام جانانه ، تاریخی و شجاعانه را موفقانه عملی نمایند.درحالی که زنان افغان، اسیرروز گارو ناملایمات اجتماعی ،اقتصادی، محیطی، دردام خشونتها وحوادث تحمیلی جنگ همه داروندارشان را ازدست داده و میدهند  ، بلا خره زنان به سنگ زیرین آسیاب  بحران و تراژیدی ملی در خانه مشترک ما افغانها مبدل گردیده اند.بدون شک امروز بزرگترین بارمصیبت جنگ بردوش زنان ودختران افغان گذاشته شده است،لشکریتیمان،بیوه زنان جوان،معیوبین ومعلولین،مادران داغدارو درگرو فقروتنگ دستی های بیش از حد،درنبود محبت و احترام از سوی مردان و قبیله سالاران مذهبی ومحلی درنقاط مختلف کشور، شوک و تهدید،تجاوز و کشتارزنان به وسیله عسا کر بیگانه  شب هنگام دربسترخواب زنان واطفال افغان رامرگ وجدائی درکام خویش می بلعد واساس خانواده افغانی را خشونت و مصیبت تهدید متداوم مینماید. درکشورماازایام طفلی دختران رانسبت به پسران دربعضی از خانواده ها کم ارزش  دانسته، برای دختران وزنان اجازه صحبت ،کسب تعلیم ،کاروادامه تحصیل دادنمی شود این عوامل دررشد کرکترمثبت زنان،تعقیب وانتخاب راه منفی وتراژیدی بار برای خانواده و محیط اثرات ناگواری داشته ، باور این است تا به ادامه خشونت وتراژیدی علیه زنان و مردان خانواده شان پایانی را انتخاب نمود. به موقع میدانم بگویم که ارائه گذارش آخیردرموردمحو کلیه تبعیض علیه زنان در افغانستان  به کنوانسیون منع تبعیض نمایا نگرواقعیت های از بیداری زنان افغان برعلیه انواع ستم اجتماعی وطبقاتی درکشور شان میباشد. برای زنان صرفآ حضور نمایشی  مد نظر گرفته شده بود نه این که همانند یک قوت تصمیم گیری در جامعه نقش داشته باشند . اعلامیه اخیر شورای علما در افغانستان تآئید کننده نکات متذکره بالائی میباشد که زنان افغان تحت تآثیرمرد سالاری و تفکرات ذهنی گرایانه افراط گرایان مذهبی بر خلاف تعهدات جامعه جهانی حاکم بر سرنوشت این قشر محروم نگهداشته شده اند .  

 توقع ما این است تا نماینده گان  کشور ها و سازمانهای دفاع از حقوق و آزادی های زنان در افغانستان به این واقعیت پی برده باشند که زنان و دختران افغان بنا بر اشتباهات و حمایت های غیر قابل قبول این نهاد ها وحکومات شان از گروهای مختلف افراطی مذهبی  سیاسی و نظامی در افغانستان که بنام های مختلف از دهه هشتاد الی اکنون اسلحه گرفته بودند و به نوعی ازاشکال برای کسب اهداف بیگانه در کشور شان با هم در جنگ و ستیز قرار گرفتند ، زنان و اطفال خویش را قربانی  این اهداف نموده به عامل عمده خشونت ها برعلیه زنان و دختران  بنآ بر جبر زمان و نابسامانی های اجتماعی  مبدل گردیده این را بدانند که خود نباید دیگر در حمایت از گروپ های مسلح و افراطی مذهبی ، قومی و محلی  قرار بگیرند .ایجاد و حمایت از گروپ های مسلخ قومی ( اربکی ها )  همین اکنون  در محلات ونقاط مختلف کشور باعث ان گردیده است تا نا اهل ترین و متعصب ترین فرد در محیط دسترسی به اسلحه و قوت داشته  اجتماع عمومی را با افکار افراط گرایانه خویش تهدید و در گرو خویش داشته مردان مجبور می گردند تا بالای زنان و اطفال شان قیودات نموده از رفتن شان به مکتب و کارجلوگیری نمایند که باعث خشونت وبیکاری،فقر اقتصادی در خانواده ها گر دیده است  زمان و حوادث مختلف  جنگ چون مهاجرت ها به خارج از کشور برای یکعده از زنان افغان این فرصت را مساعد نمود تا در محیط آرامش بیگانه خویش را نسبت به کشورش در حمایت قانون دور از اذیت و آزار مردان متعصب قرار بدهند .این  زنان و دختران همدوش با مردان خانواده خود را آسوده و آرام احساس مینمایند . اشتراک این  زنان در رشد و تقویت زنده گی مشترک ، تربیه و پرورش اطفال شان ، نمونه درخشانی حیات نسل های بعدی را مینماید و این خود آغاز یک تحرک و رنسانس در بین خانواده های افغانی گردیده تآثیرات  شگرفی را در داخل کشور میان زنان و دختران نموده و مینماید .

 محبت خریده نمی شود بل داده میشود هم از طرف مردها و هم از طرف زنان مگر بنیاد خشونت و نبود سعادت در خانواده هارا فقیر اقتصادی و سواد ، حسادت های مختلف  محیطی وعنعنوی میان خانواده ها ، ازدواج ها در سنین پائین ،مداخله درامورات زنده گی مشترک خانواده ها ،رسوم وعنعنات بی مورد مصارف گزاف عروسی ، به اصطلاح وطنی ماجیزو جوره و ولادت های پی در پی  تشکیل میدهد  که نسل  جوان امروزی خویش را عاری از این پرابلم ها می دانند. این همه عواملی  است که  افراط  و تفریط آن خشونت آوربوده به مشکل عمده در خانواده ها و جامعه افغانی مبدل گردیده است این همه  پرابلم هارا امروز اکثریت زنان ایکه در بیرون از کشور زنده گی دارند نمی خواهند تا سرنوشت دختران وپسران شان را با این نوع مناسبات و مشکلات در خشونت بکشانند.  در روشن ساختن ذهنیت زنان و ارائه معلومات  برای پیشگیری راه های معقول علمی از پخش  و ارائه معلومات های مفید و نشرات خوب  از طریق برنامه  محترمه خانم سجیه که از امریکا پخش میشود یک سلسله حقایق را در موردخشونت ها درمورد زنان و اطفال افغان به وسیله قوماندان سالاری ها و قبیله پرستی ها به دست نشر می سپارند  خیلی ها ارزشمند میدانیم . مگر خانم سجیه که گاه گاه عصبانی میگردد باید تلاش نماید که واقعیت های بیشتری را در زمینه خشونت علیه زنان و راه های بیرون رفت را نیز در مقایسه با ذهنیت و فرهنگ مردمی ما در پیش گرفته جرعت و احساس این خانم مبارز راه  آزادی زنان در کشور ما قابل ستایش و نقش  موصوفه در انقلاب رنسانس به کشور ما خیلی ها ارزشمند و بالا است ، باید از برنامه های خوب و معلوماتی ، سیاسی و روشنگرانه خانم زهره داود و سایر برنامه های خوب  روشنگرایانه در نشرات آزاد چه در داخل و چه در خارج از کشور یاد آور گردید منجمله در داخل کشور مردانه مبارز خواهر ما محترمه ثریا پرلیکا ، محترمه فوزیه کوفی ، محترمه خانم شکریه بارکزی ، محترمه ملالی جویا ، دها و صد ها خانم دیگر که  اثرات خوبی را در باز نمودن درب واقعیت ها در زمینه ختم خشونت و بیرون کشانیدن نسل جوان از تاریکی های ظلمت آفرین افراط گرایان مذهبی و سیاسی که به چشمان شان  سرمه بدبینی و تاریک اندیشی را مینمایند ، علمیت ، عقلانیت و اسلامیت را در گرو اندیشه های تاریک شان  قرار داده تنها دنیا وزیبائی ها را برای خویش دربقره ( چادری ) حبس نموده خود تاریک بدنیا آمده و تاریک از این جهان  زیبا میروند . بشما نسل جوان وبخصوص مادران جوان ضرورت این است تا مطابق رسوم ملی و پسند خانواده های خویش همدوش با مردان  با تاریک بینی ها و تاریک اندیشی های پلید و خرافات مصیبت بار که نه پسند شما ونه مورد قبول زمان و محیط خانواده گی همه مردم ما است و باعث بروز خشونت میان خانواده ها ، محیط و اجتماع میگردداجتناب ورزیده با علمیت ، کسب آموزش اسلامی و سنتی  در پرورش و حفظ فضای محبت اطفال و زنده گانی مشترک خویش را با مردان خانواده و فامیل محبت آفرین سازید. برای نجات خواهران ومادران کشانیده شده در رنج ومصیبت های جنگ که تاریک اندیشان وهابی و متعصبین  پاکستانی در کشور ماگوش و بنی می برند و در کشور خویش زنان و دختران جوان در رقاصه خانه ها و کاواره ها رقص های برهنه عربی و پاکستانی مینمایند باید این تضاد و تفاوت برای نسل جوان ما  خوبتر و بیشتر توضیح گردد تا در کاهش خشونت های خانواده گی و محیطی مشورت های دقیق ملی و سنتی افغانی را  مد نظر داشته باشند  ، شما که رنسانس را آغاز نموده اید اطمینان و آرزوی همگانی در کشور ما این است تا زنان خود ارادیت را پیشه نمایند و در پهلوی مردان جامعه افغانی صادقانه وشجاعانه افتخاراتی رابدست بیا ورند و موفق گردند که کشور های جهان امروزی خشونت علیه  زنان را در کشورما بهانه قرار نداده  و به خانه همگانی ما  بازی دوگانه ننمایند . یعنی این که زنان و مردان مارا از طالبان و تروریستان نترسانند و از طالبان بر علیه شریعت ، مذهب و ملیت هیو لای جهانی نسازند. یقین داریم این که روزی فرار خواهد رسید که بزرگترین  قدرت و حاکمیت در افغانستان و منطقه را رژیم و قدرت سیاسی و نظامی در افغانستان تشکیل میدهد که الگوی خوبی برای نظام سازی جهانی گردد. امروز اگر وزارت خارجه امریکا و پاکستان را به خانم ها اختصاص داده اند و شماری از کرسی های پارلمان و چند وزارت را نمایشی برای زنان در افغانستان می بینیم ،  من این امید را از همین اکنون برای خواهران و مادران افغان خویش میدهم که انشآ الله  کرسی صدرارت ، وزارت دفاع و رهبری پارلمان افغانستان را زنان با پیروزی رنسانس و مقاومت های علمی و حقوقی شان  در اختیار میداشته باشند .  و تاریک اندیشان که در خدمت اهداف بیگانه دین وشریعت را گرو نموده اند حتمی و ضروری افغان زاده اصیلی چون عطا ترک  افغانستان را از وحشت اسلام فروشان قرن نجات خواهند داد.  

  که دزلمونه پوره نشوه       افغانستانه  جینکی په دی ساتینه .  

  مادران و خواهران افغان ! در پیوند و ایجاد محبت و اتفاق ، کسب سواد و مسلک ، انتخاب خوب و رهنمای زنده گی برای خویش (  مطالعه کتاب وتصمیم  )  را یگانه وسیله نجات خویش بدانید و با افزونی اندوخته های علمی و مسلکی قهرمان و مادر خوب برای فرزندان وطن میباشید .                                                                              درود به روح مادران ، خواهران و اطفال شیهد  افغان،  به ادامه راه ملالی ها و زرغونه ها بسوی رنسانس و آزادی زنان  افغان و افغانستان به پیش .                                 سنجر غفاری  مارچ 2012 مسکو

 


بالا
 
بازگشت