فاروق فردا

 

 

 

شمه ای از بازتاب عناصرعاشورا درادبیات پشتو

 

عاشورا،امام حسین، امام حسن ،زینب، کربلا و یزید،علاوه بر ادبیات  مسلمانان شیعیه در  ادبیات ملل دیگر نیز به گونه های پژوهشی و تخلیقی  فراوان به کار رفته اند. این کار در ادبیات ملل غیر مسلمان صرف به خاطر پژوهش در تاریخ اسلام و بررسی حماسه های آن انجام یافته است و لی در ادبیات ملل مسلمان چه شیعه و چه سنی  علاوه بر تحقیق و پژوهش  جنبه اعتقادی آن نیز در حد اعلای آن مورد  توجه بوده است.

درین راستا ، پشتو نیز، به مثابه زبان یک ملت زنده ،به ویژه پس از آمدن اسلام بر  حوزه گفتار ونوشتار این زبان،در رابطه به حسین عاشورایی،حادثه عاشورا وعناصر مثبت ومنفی مکمله آن حادثه ،نه تنها این که بی تفاوت نه بوده بل،همواره،آن عناصر را در بخش تخلیقی  به مثابه الگو ها،نمونه ها،سمبول ها واستعاره ها به کار برده و در ادبیات پژوهشی نیز،بررسی های ژرفی را در ان زمینه ها انجام داده است .این کار ، در ادبیات پشتو، به مثابه موضوعی با ویژگی اهمیت آن، در خور توجه بوده است.درین حوزه زبانی، فراوان اثار ادبی،فلسفی،اجتماعی وعرفانی وجود دارند که گویای روشن توجه حوزه ادبی  پشتو نسبت به این قضیه می باشد ،که بیشترینه آن جنبه اعتقادی  وباوری را دارا اند.

من درین باره پژوهش گسترده ای نجام داده ام و تا حدیکه به آثار نشر شده درین زمینه دسترسی یافته ام،به منظور آگاهی دادن به خوانندگان  ادبیات  و مسایل این چنینی در حوزه دری، در مساله پرداخته ام که به مناسبت  گرامیداشت عاشورای حسینی  به ارائه فراز هایی چند ومختصری از آن به مثابه نمادی از توجه زبان پشتوبه این مسئله اکتفا  می کنم. مسلما تمام آن نوشته در این باره  از حوصله این نشریه بوده نمی تواند واگر خدا یاری دهد،در یک کتابی منحصر به عاشورا آن راتقدیم خوانندگان گرامی خواهم کرد.

زبان ادبی پشتو به تحقیق گسترده در باره تاریخ و فضیلت عاشورا پرداخته شهادت امام حسین دراین روز را اراده خداوند می داند.

در بسیاری اثار درین زبان، امام حسین ع  از لحاظ قد و قامت و هم از لحاظ  سیرت و اخلاق با وجود آن که فرزند رشید آفتاب اسلام یعنی حضرت علی کرم الله وجهه بود، بیشترینه به جدش حضرت محمد ص  تشبیه شده است. محبوبیت او در جامعه اسلامی را نیز از همین سبب می دانند.عاشورا که حتی قبل از اسلام فضیلت های فراونی داشت،وقوع شهادت امام حسین درین روز را نیز تصادفی نمی  انگارند وبا پیوند دادن به اراده خداوندی بر فضیلت آن می افزایند.

عاشورا در ادبیات پشتو بعد از حادثه شهادت امام حسین  رض و یاران با وفایش ،دیگر از جلال و عظمت دیروزی خود به یک جلال و عظمت دیگر گام نهاد.اگر دیروز عاشورا تقدس عبادت  و روزه گیری برای مسلمانان و غیر مسلمانان بود،بعد از حادثه کربلا،به میعادگاه جلال واکرام و سمبول غم در برابر عید که نماد خوشی است جای گرفت.

بیکسار شاعر  می گوید:

ځمه وړم د سپرلي زېری "بېکسياره" حيرانېږم
 عاشورا که به اختر شم اوس هغې شاړې کوڅې ته

 می روم و نوید بهار را برده حیران می شوم

که برای این کوچه ،عاشورا با شم و یا عید؟

ویا اکبر،یک شاعر دیگر پشتوزبان ، عاشورا را به مثابه روز غم ،در برابر عید قرار می دهد و می گوید:

 

نه اختر، نه مې سپرلى شته، نه باران او نه ځواني شته
پر موږ جوړه عاشورا ده، ټوله درومو هديرې ته

نه عیدی داریم و نه بهار و نه بارش و نه جوانی

عاشورایی برای ما ساخته شده وهمه به سوی قبرستان د ر حرکتیم

باز محمد عابد،لذت صداقت عشقش را در صداقت عاشورایی می بیند و پاکی عشقش را به آن تشبیه  می کند ،لذت غم عاشورا، را به خوشی عید مبدل نمی کند.او می گوید:

د جانان غم په ښادۍ نه ورکوم
دې عاشورا نه شه اختره لوگی

 

غم جانان را با شادی تبدیل نمی کنم

بگذار عید، قربان این عاشورا گردد. 

یزید به مثابه  سمبول وحشت و مرگ در ادبیا ت پشتو به کار می رود.اعمال  او دراین  ادبیات وسیعا تقبیح شده و شاعران این زبان همیشه خود را در غم راهیان راستی انقلاب اسلامی  ویاران ایشان  شریک دانسته و سعی کرده اند در دیانت شان از جمله دوستان  اهل شهادت باشند.

خوشحال خان ختک،که روایتی، شجره قوم ختک را به حضرت علی کرم الله وجهه می کشاند و او هم ازینتبار است،هم درزندگی  ادبی و سیاسی خود و هم در زندگی شخصی اش فروان ماسه ها و حماسه ها را تجربه کرده ،چنین می گوید:

پــــــه يزيـــــد بـــــاندې لـــعنت شـــــه پـــــه اعـــــوان يې
چــــــې پــــــــــه تېغ يـــــــې د نبــــی نمسی مظـــــلوم دی
د خـــــــوشحال خټک دې حشر لــــــه هـــــغـــــو شـــــی
چـــې دوستدار د پنجتن پاک چهارده معصوم دی

 لعنت باد بر یزید و اعوانش،

 که در زیر تیغ او نوه نبی ص مظلوم است.

حشر خوشحال ختک از ایشان باد

که دوستدار بنجتن پاک و چهاده معصوم است.

حمزه شینواری  می گوید:


يـــزيده اوس به  د راحت دروېزه ګر يې مـــــدام
ډېرو ســـــاداتـــو ستا له ظلمه در پـــــه در وژړل
د سکينې د تنــــدې اور پــــاتے شو بـــــل هغسې
مشک د عباس په هزار سترګو په در در وژړل

 

ای یزید حال،  راحتی را گدایی خواهی کرد

که فروان سادات از دست تو  دربدر گریه کردند

آتش تشنگی سکینه به گونة دیگری باقی ماند

و مَشک عباس در هزار چشمان   در بدر گریه کرد

 

سمیع الله تړون شاعر جوان، وطن امروزیش را با میدان کربلا تشبیه میکند و حالت امروزی وطنش را با حالت کربلا وشهادت امام حسین مقایسه  کرده می گیوید:

 

زه مسلمان ابراهيمي ملت يم
زما په خټه کې توحيد پروت دی
زما پر پاکه د تاريخ پر پاڼه
نوم د خالد بن وليد پروت دی
حسيني مينه مې په غشو ولي
په کربلا راته يزيد پروت دی
غم دې وطنه راته زړه کې داسې
لکه د پير بابا مريد پروت دی

من مسلمان ملت ابراهیمی هستم

در گل من توحید نهفته است

در برگ سچه تاریخ من

نام خالد بن ولید نهفته است

عشق حسینی من را به تیر می بندند

در کربلا برایم یزید نشسته است

ای وطن غمت در قلب من

مانند مرید زیارت پیر بابا نشسته است.

 

وباز کربلا به مثابه سمبول خون و جنگ تشبیه می شود و حالت کنونی وطن با آن،مقایسه می شود.شاعر محب اله،  خود را در جامعه کنونی مرد بی تفاوت اوضاع کربلا می داند و انسان امروزی را با انسان سود جوی زمان کربلا مشاهده کرده چنین می گوید:

کربلا کې د سرو وينو تماشه کړم
څه بې حِس اؤ بې ضمير غوندې انسان يم

حُسېني ګلان رژېږي يزيد خاندي
"زه رحمان د خداى و گړو وته حېران يم"

در کربلا خون سرخ را تماشا می کنم

چه انسان بی احساس و بی ضمیری هستم

 

گل های حسینی می ریزند و یزید می خندد

من به این کار خدا حیرانم

رحمان بابا شاعر نازکخیال و صوفی افغانستان نیز در این راستا شعر های زیادی دارد .چنانچه مصراعی از آن را محب اله آورده است.

پیر محمد کاروان ،شاعر معاصر افغانستان در این زمینه شعری دارد به این محتوا:

د سبا باده غوټۍ په زړه زخمي ده
پټ په غوږ کې ورته ووايه چې راشه

خدايه کبر کړې زوال د يزيديانو
وينه وچه په دوهمه کربلا شه

د يتيم ژړا خو عرشه پورې لاړه
د وطن مورې لاس جګ کړه په دوعا شه


 

ای باد سبا، دل شکوفه زخمی شده است

یک  بار در گوشم بگو که میایی

 

خدایا !زوال یزیدی ها را کبر کنی

و خون کربلای دوم خشک گردد

 گریه یتیم تا به عرش می رسد

مادر وطن دستت را به دعا بلند کن

امام حسین ع

از امام حسین ع در ادبیات پشتو، هماره به مثابه سمبول مقاومت،سمبول شهادت،سمبول مردانگی،سمبول دیانت و سمبول زیبایی، یاد می شود.قهرمانی های حسین و یارانش در این ادبیات  با آب وتاب  و گهگاه به گونه تصویر حسی در شعر بیان می گردد.

مرحوم حمزه شینواری که لقب بابای غزل را در شعر پشتو کمایی کرده است،در شآن امام حسین ع  یک مرثیه بلندی دراد.امیرحمزه خان شینواری،در چهره امام حسین حقیقت را تماشا می کند و این حقیقت را حّسن نام می نهد.حّسن راستی و صفا در شمایل حسین است،که از تصور به میدان عمل راه می یابد.

 

انور شاهین خانخیل،یکی از محققین زبان پشتو درین باره می گوید:

 

... این مرثیه حسن را در شکل امام حسین ع به کربلا می برد.و کمبودی راکه درباره مقام شهادت در نزد  ذات اقدس  پیغامبر ص وجود داشت، با شهادت امام حسین ع به پایه  اکمال  می رساند.

هـــــغه حسن چـــــې پــــــه ذات د کبريا کې ځلېدۀ

هـــــغه نـــمر(لمر) چـــــې پــــــه افـــق د منشاء کې ځليدۀ

هــــغه نـــور چـــــې د هستۍ په ابتـــــدا کې ځلېدۀ

د عدم  وجـــود پــــه لاَ او پــــه اِ لاّ کـــــې ځـــــــلېدۀ

جــوړه  ديــــد لـــره خالق يــې آئينه کـــړه د هستۍ

بيا په خپل حسن سينه يې ګنجينه کړه د هستۍ

دغه حسن ؤ نبی (ص) چې يې کامل انسانيت کړ

په دربار د سړيتوب کې يې سر خم ملکيت کړ

 

حسنی که در ذات کبریا تجلی می کرد

افتابی که در منشاء افق تجلی می کرد

نوری که در ابتدای هستی تجلی می کرد

در لا و الای وجود عدم تجلی می کرد

خداوند به منظور تماشای آن ائینه هستی را ساخت

باز با حسن خودش سینه اش را گنجینه هستی ساخت

این حسن نبی ص  بود که انسانیت را به اکمال رساند

که در دربار آدمیت مَلَکِیَت برایش سر فرود آورد.

 

غنی خان شاعر بلند مرتبه زبان پشتو فرزند خان غفار خان نیز در رثاء امام حسین و در توصیف  شان ایشان مرثیه  بلندی دارد که در بیتی از آن آمده است:

داسې ظلــــم نـــه دی شوی نه به وشی په جهان
د چېنې په غاړه مړۀ شول ټول له تندې ماشومان

 

 این گونه ظلم نه شده و نه در جهان خواهد شد

کودکان در کنار چشمه از تشنگی جان باختند

اما مرثیه ای را که مرحوم حمزه خان شینواری سروده  در کنار کتاب قطوری که  به زبان پشتو در بیان حادثه عاشورا و عظمت آن نگاشته است،از لحاظ هنریت و شعریت و غنامندی تصویری آن، به ویژه که در آن تصویر حسی  و تصاویر عینی و ذهنی نیز به کار گرفته شده اند، حایز اهمیت فراوان می باشد.زیرا:

چـــــې كـــــوم سوال د پــــاک نبى د شهــــادت ؤ هغـــه حـل شو
د حـسېن لـــــــــه شهـــــادتــــــــــه  شهـــــادت يــــې مكمــــــل شو
دا چـــــراغ زمـــــونږ لپـــــاره تـــرقيـــــامتـــــه  پـــــورې بـــــل شو
هـــــر منكـــــر وتــــــه حمـــــزه  پـــــه مخکښې دا دليـل اول  شو
شهـــــــــادت د حـسنېنــــو ځـــــكـــــــــــه ؤ د نـبـــــــــــــــــى عـــــېن
پـــــــورتـــــــــه تـــــن يـــــې د حَســـــن ؤ ښکتــه تـن يـې د حُسېن

پرسشی که در نزد نبی پاک در باره شهادت مانده بود حل شد

با شهادت حسین شهادتش به اکمال رسید

این چراغ برای ما تا قیامت روشن گردید

در برابر هر منکرهمین دلیل مقدم شد

شهادت حسین  به خاطر چشم  نبی بود

که بالای تنش از حسن و پائین تنش از حسین بود.

نمونه ها وگفتنی ها درین عرصه فراوان اند که بنده بر ارائه خلاصه آنها اکتفامی کردم.

والسلام

یادداشت:

در رساله بخش های اعظم مرثیه های مرحومین غنی و حمزه و هم چنان بر کتاب مرحوم حمزه صحبت های فراوان صورت گرفته است.

 

فاروق فردا

 

مسکو

  

 


بالا
 
بازگشت