فرهنگ نقد راه گشای خردورزی و عصرجديد است

 

انجنير غلام سخی ارزگانی از آلمان

  

    جامعه افغانستان  يک جامعه وبا زده ، سنتی  و ناپيوسته  است که  استخوان  بندی آن  از اقوام  و قبايل گوناگون  شکل گرفته و  زمين تا آسمان  آن  سر بسته ،  محدود  و منحصر  به  خود  آن  می باشد  .  مناسبات  فيودال ها  مبنی  بر مالکيت  خصوصی  بر  زمين بوده  که  با  دهاقين  و جامعه  يک  روابط   غير عادلانه  داشته که  اين  امر  بر  اساس سيستم  و سنت واپسگرای قرون  وسطايي  به  حيات خود در جامعه ما  ادامه  می دهد  و در تمام  تار و پود کشور ما خرد ستيزی  و  قانون  جنگل حکمروايي ميکنند . در نظام اجتماعی- سياسی جامعه افغانستان ؛ فرهنگ مهجور و بسته و جهل مسلط است .

    در جامعه سنتی جهل حاکم است . هر جای که جهل باشد  آنجا جاهل  زائيده  می شود . در صورت  بروز جهل  و تولد جاهل ؛ خواهی  و نخواهی آنجا جبر ، خلوت گزينی  ، تنگ نگری ، عقل ستيزی  ، خشونت ،  تجريد گرايي  ،  جزمگرايي ، ناهنجاری ، تجدد ستيزی و نظير چنين خصوصيات و کارکردهای ضد  ترقی و ضد تمدن وجود  دارند . جهل دنيای  بسته  را برای  انسان  ايجاد می کند و انسان  را به زنجيرهای گوناگون اسارت می بندد و انسانيت را   از انسان  می ستاند  و عقل را نيز زايل می کند . و همچنان پاسداران  جهل جامعه  را به   عمق  فقر  سياسی ،  فرهنگی ،  اقتصادی  ،  اجتماعی و  روانی  نگه ميدارند .

   سياست جاهل ، روش سازش ناپذيری ، خيره سری ، مطلق نگری ، ديکتاتوری ، ددمنشی ، خود محوری ،  انجماد فکری ،  قتل ، علم ستيزی  وغيره است که  جاهل خود را  در  بطن  دنيای تاريک  نظام قبيلوی و فرهنگ ناکارآمد  سيستم فيودالی رشد داده  و  می دهد . در نظام  سر بسته ، پويش  و جويش  فکری  وجود  ندارد . هرجای که  جهل  مستقر  است  آنجا جابرحکمروايي دارد و نظام جامعه را به کام خود می کشاند و خود  را  به مثابهء خدای کل ، بالای خلق الله و مردم  تحميل می کند . جاهل با پهن سايه شوم اش نه تنها زن  را  از حقوق مدنی ، سياسی و اجتماعی شان  محروم  داشته ؛ بلکه  انسانيت زن  را نيز نفی می کند . جاهل ، تعقل را به زير می کشاند ، کرامت انسانی را مورد  سوال قرار می دهد ، جهلستان ها  را آباد می کند ؛ وکوچکترين روزنهء را برای آزادی ، خرد ورزی ، اعتلا و ترقی اجتماعی، مادی و معنوی نمی دهد .

      در جامعه  ارباب و رعيتی  و فرهنگ قبيلوی  کشور ما  هم کمتر  مجاری  و نمادين عصر جديد به نظر می رسد که آنهم کاملا  نسبت  به  نظام  تمدن گريز  و  جمود  پرور  مغلوب  است . عناصر  تعيين کنند  همانا  جوهر  نظام کهنه  و  مناسبات  اقتصادی  ،  اجتماعی ، فرهنگی ،  روانی و  مقررات   ملوک الطوايفی  و  فرهنگ  عقبگرای   قبيلوی  خرد ستيز  و  تعقل برانداز در جامعه است . جامعه  سنتی  فيودالی  هرگز تغييرات  را نمی پذيرد . در  واقع  امر نظام  اجتماعی- اقتصادی  کلا از هر  جهت  در حال  سکون   به   سر برده  و  با  پيشرفت اجتماعی  و نوزايي فکری  در تقابل و  تضاد کامل قرار داشته  و از  مزدوج  شدن با  پديده های جديد زمان دوری می جويد . نظام سر بسته و عقب گذاشته شدهء جامعه ؛ تجدد ، انتقاد و خرد ورزی را غرض سعادت جامعه و ارتقاي کشور در دامن خود  بر نمی تابد .

     مثلا در نظامی های  خودکامهء  شاهی ،  جمهوری ، کمونيستی ،  به  خصوص دولت  اسلامی مجاهدين  و امارت اسلامی طالبان در افغانستان کاملا به  اثبات رسيد  که  بدون دههء  قانون  اساسی 1343 حتا رنگ  از  پديدهء  « نقد »  و عوامل ديگری عصر جديد   چندان  در  جامعه ما   مشاهده  نگرديد . اگر حد  اقل  آزادی های  نسبی  سال 1343 به   بعد  بر  مبنای  عقلانيت   تدريجا  پايه   می گرفت  و  اقلا گام های  ابتدايي منطق نقد ، آزادی ،  نهادهای  مدنی و حقوقی اجتماعی  تدريجا  جايگاهش  را  در تمام  مناسبات  و سيستم جامعه به صورت نسبی  به وجود  می آورد  و گسترش  پيدا  می نمودند ؛ شايد که افغانستان اين گونه ويرانی ها   تصفيه نژادی ،   آوارگی ها ،  بی حرمتی ها ،   زن   ستيزی ها ،  قوم  پرستی های   تباه کننده ، تعصبات   زيانبار مذهبی  و فاجعه های  خونين  و خسارات  جبران  ناپذير  سه دههء  اخير  را  هم پشت سر نمی کرد . با سياست و کارکرد حاکميت های خود محور و  اميران مستبد قبايل تک تبار  در  افغانستان  بود که  نقد  و فرهنگ  نقد  هم خلاف منافع خودکامه خودها و همقطاران شان جرم شمرده می شد . از همين جاست که  نقد  و فرهنگ  نقد  هم در افغانستان به وجود نيامد  و  ميدان آزاد  فقط  برای رشد  فرهنگ  استبدادی  ، خود  محوری  ،  حاکميت  تک   قبليوی ،  ديکتاتوری  تک   فردی  ، قوم  انديشی ،  عصبيت  مذهبی ،  بی سرنوشتی جامعه  ،  نفاق  ملی ،  استخوان  شکنی بدنهء جامعه و قانون  جنگل  وجود داشت .

    بايد افزود که در ميان  دولت های افغانستان ، امارت اسلامی طالبان  ننگين ترين  و تاريکترين  نظام  سياسی- مذهبی در جهان بشريت به شمارآمده  و دشمن  اصلی خدا  ،  دين ،  انسان ، تمدن ،  ترقی ، زن  و عقلانيت بوده است . با تعجب بايد گفت که ائتلاف بين المللی تحت قيادت  امريکا و دولت انتقالی آقای حامد کرزی  سياست  دوگانه را در برابر طالبان و

کلیه نهادهای  تمدن  ستيز  و عناصر ضد  مردمی  و  مسلمان نماها  را  در  افغانستان   در  پيش گرفته  و  بحران  کشور  ما   را  طولانی  ساخته اند . بدتر از همه  اينکه  آقای کرزی  نيروهای آدم کش ، ضد  دموکراتيک  و جنايت کار  را  در حاکميت سياسی کشور نيز جاه داده است و افغانستان را بار ديگرکاملا به کام  وهابيت سعودی ، شؤنيزم  قومی ،  متحجرين  اسلام  سياسی ، تمدن ستيزان ، فاشيزم قبيلوی ، زن ستيزان  و عناصر ضد ملی و ضد  دموکراتيک  خواهد  سپرد .

    از آنجاي که ما به عصر  جديد سازنده  ( نه وارداتی  )  مطابق  به  شرايط  و  مصالح مردم  خويش ضرورت داريم ،  نياز شديدی به تفکر نقدگرايي و به کارگيری آن در جامعه نيز می رود . اين  ثابت  است  که  عصر  جديد ،  محصول   منطق  ، زبان  نقد ، خرد ورزی ،  آزادی ،  پيکارهای  مداوم  و  تدريجی  ديگر انديشان  و عناصر ترقيخواه  هم  در جامعه بوده که انسان  جهت ترقي جامعه و تداوم حيات آبرومندانه  و عادلانه خود  بدان  نيازمند است . و  اصلا  تکامل  جوامع  بشری  ، تمدن ها ، انکشافات وغيره هم به يک حساب زاده نقد سازنده و  رسالتمند ، نو انديشی ، آزادی ، تلاش های پيگيرانه انسان متحرک و  پيکارگر  در جامعه می باشد ؛  و در واقع  امر همه پديده ها يک بر ديگری تأثيرگذار و تأثيرپذير نيز می باشند .

        همه می داند که جهان  مودرن ، فرهنگ و حيات نوينی مادی و اجتماعی جامعه بر شالودهء خرد نقد هم نه تنها استوار بوده ؛ بلکه  تداوم  ،  تکامل  و شکوهمندی  آن   نيز  منوط  برمبنای  فرهنگ  نقد که  يکی  از  عناصر  مودرنيزه  است ، استوار می باشد . به اين صورت بايد گفت که مايهء اصلی نقد را  انديشه و از آن  هم خاص تر عقلانيت تشکيل می دهد . يعنی نقد  بر پايه  انديشه  و تعقل  شکل  ميگيرد و  به  نوبهء خود پيشرفت جامعه ، جهان  وخرد  و ... را ممکن می سازد  .

       وقتی که  فرهنگ نقد  وارد عرصه حيات مادی و معنوی جامعه گرديده ، عقل هم تدريجا خود را از پنجه های  ديرپای فرهنگ عقبگرا و خرد ستيز نجات داده و عقل خود  را بر اساس نياز قانون مندی تکامل عصر عيار می سازد و در  اثر تکامل  مسالمت آميز خود  « انديشه »  و « خرد دموکراتيک »  را  برای  جامعه  به  زايش می گيرد . وقتي که خرد دموکراتيک با منطق خروشنده  و ديدگاه  خلاق  نوزايي  فکری  وارد عرصه نظام  جامعه گرديد ؛  خواهی و نخواهی نظام کهنهء  ملوک -  الطوايفی  در بطن خود  شاهد آبستن  نطفه های جديد  مودرنيته و تابنده خواهد شد .

    پس منطقا درک می گردد که  جهان  جديد  محصول  انديشه ،  مبارزه  و تجارب  انسان  روشنگرهمپای تکامل اقتصادی- اجتماعی وغيره  در جامعه  نيز است . همين  انسان  روشنگر  بود که  مولفه  « نقد »  را جهت  پاسخ   مثبت  به نياز قانون  تکامل  زمان کشف  و آنرا  خردمندانه  بکار  گرفت و  به  نوبهء   خود  به  خلقت « جامعه  و انسان جديد  »  ،  « جهان جديد  »  و  « زايش خرد جديد  »  مدد رساند . جامعه  و انسان جديد  بر پايه  انديشه  و بويژه عقل و نقد در مسير تکامل تدريجی و مسالمت آميز خود  «  فرهنگ نقد  »  را  نيز  توليد کرد . وقتی که فرهنگ  نقد  در  جوار  عوامل  ديگر  تکامل  و  ترقی  جامعه  وارد  عرصه  مناسبات  اجتماعی جامعه  شد  ؛ آنگاه  پيش  شرط های  آزادی ،  حقوق مدنی ، عقلانيت ، ترقی ،   نوانديشی ،  تغييرات  و  تکامل   طبيعی   نعمات   مادی ،  اجتماعی  و  معنوی ،  تولد   منطق  طراز  نوين  فکری  و ...تدريجا  نيز خلق  و در مسير گسترش  قرار گرفت . در  اين  صورت  است که  با  زايش عصر  جديد  سازنده  از بطن  مناسبات جامعه ما و مسلط بودن آن بر تمام شؤن مادی ، معنوی  و  اجتماعی جامعه است ؛ که  آخرين فاتحه مستبدين ،  مرد  سالاران  طالب گونه  ،  جمود  انديشان ،  متوليان  سياسی  تماميت خواه ،  شؤنيستان   قومی ،  فاشيستان   قبيلوی  و سلطه گران  اجانب  و عوامل  آن  ،  و هابيت  ، متعصبين مذهبی مربوط  به  نظام  واپسگرای فيودالی و قبيلوی  در افغانستان  با زيربنای  عقلانيت  و شعور آگاهی سياسی خوانده  خواهد  شد .

در جوامع عصرجديد دو بعد از فرهنگ نقد مشاهده می گردد :

منطق نقد دهی :

      اول- واضح  است که  برخلاف  عصر کهنه  و عقبگرای  جوامع  فيودالی ، عنصر نقد  در عصر  جديد  تولد گرديده است . يعنی منطق نقد  دهی ، نقد نگری ، نقد خواهی جايگاه  شايسته  و بايسته خود  را در بطن جوامع متمدن  و پيش رفته  بدست آورده  و منطق نقد در جامعه عموميت پيدا نموده است . هر فرد با پشتوانه  قوانين  مدنی و اساسی عصر جديد کشور  از حق نقد  و انتقاد کردن  بهره مند  بوده  و  همچنان  ناقد   از  امنيت  قانونی  نيز مستفيد  می باشد . در جوامع  عصری ، منطق  نقد  جزء مهمی از  روند  ترقی  اجتماعی و نياز نظام  جامعه  عصری  به شمار می رود .

    نهادهای مدنی که غير دولتی اند ، بر اساس مجوزهء قانونی  از حق انتقاد و نقد بر کاستی ها ، ناکارآمدی ها ، فساد اداری  دولت و  اراکين حکومتی نيز  برخوردار اند . با  بکار گيری فرهنگ  نقد  بر  زمامداران  حکومتی و تمام  نظام  جامعه است که  حکام  از خطا ،  خودکامگی ، فساد  ، خيانت  وغيره  اباء  ورزيده  و دولتمداران  ناگزير  می گردند که  به  نيازها  و خواسته های  مشروع  و قانونی جامعه  پاسخ   مثبت  بدهند  و  در اين  صورت حکومت  هم ادامه  پيدا کرده  و اعتبار آن  نيز عينيت می يابد  . در  اين   برهه  است که  تعادل ، همنوايي  و  نظارت  متقابل  فی مابين   مردم  و  حکومت  در  جامعه   برقرار  گرديده  ؛  و  ستم  ،  عقبگرايي  ، جزمگرايي  ،  علم ستيزی  ،  بيگانگی  ملی ،   ناهنجاری های  اجتماعی  وغيره  تدريجا  به  طرف  پوسيدگی و  زوال خواهد  رفت  .

دوم- منطق نقد پذيری :

      در جوامع  عصری و متمدن  از  اينک  سطح  فرهنگ  مادی  ، معنوی و  اجتماعی  بالا بوده  و  مطابق اقتضای  زمان وآموزش خرد دموکراتيک جامعه ،  قانون  دموکراتيک هم  وجود دارد . بناء  برآن ،  نظام  جامعه از نگاه  روانی و  روحی آماده  نقد پذيری  است و جامعه  بدون  فشار و تعدی  از نقد  استقبال می کند . در چنين جامعه  متمدن  منطق  نقد  پذيری  مايه  گرفته  و  آهسته آهسته   « فرهنگ نقد » ايجاد  و نهادينه می گردد . اينجاست که  جامعه  نيز جهت  فرهمندی حيات  مادی  و معنوی خويش به  فرهنگ نقد   نياز داشته  و با  آن  زندگی  می کند  و آنرا  دلاانگيزانه  به  نفع  مردم  و کشور خويش  می داند  و  از آن  هم با عقلانيت استفاده می کند .

  خلاصه اينکه فرهنگ نقد :    

 1- فرهنگ نقد به نوبهء خود عامل « بيداری  و آزادی » و « جرقهء آگاه سازی » مردم  از چنگ  جهل سالاران  و پهنای استبداد سياسی ، خرد ستيزان  و عاملين  ديکتاتوری  و سنت پرستان تجدد ستيز در جامعه  بوده می تواند . با بيداری  جامعه  بوده که  پشتوانه  تداوم  فرهنگ  نقد نه تنها  غنی و مستدام  می گردد  ؛  بلکه  جامعه  با پيش  زمينه   تکامل  طبيعی خود  به  پيشواز موج آفرينی فرهنگی پويا و نو ،  عصر تابنده نو ، منطق نو ، اقتصاد نو ، اجتماع  نو ، باز  توليد  انديشهء نو ، و دنيای  سازنده نو گام  خواهد گذاشت . همچنان فرهنگ  نقد ، پايه های  « فرهنگ  عقل  و گفتگو » را مبتی  بر نيازها  و خواسته های جامعه پي ريزی نموده ،  آنرا نهادينه کرده و به خاطر اعتلا و فرهمندی جامعه و کشور هم  آنرا  توسعه می دهد .

 2- فرهنگ نقد به نوبهء خود مؤجد « انديشه نوزايي » در بطن جامعه افسون شده ما بوده که مبنی  برآن   به خلق کردن  و  نهادينه  سازی  آزادی  بيان  ، تحقق نهادهای  جامعه  مدنی  از  قبيل  مطبوعات  مستقل  ،   تشکل  احزاب  سياسی ، اتحاديه های  صنفی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ،  هنری  و ... را  نيز  مساعدت  می نمايد . فرهنگ  نقد  نِيز  مطابق  ضرورت زمان ، راهگشای خرد ورزی  و  تمدن  جديد  در  جامعه  ميگردد .

3-  باز هم فرهنگ نقد به نوبهء خود  به خلق نمودن پيش شرط ها  و عناصر  عينی  و ذهنی « خود  باوری » در  نهاد جامعه کمک کرده و جامعه  مبتنی بر  « خود باوری »  و  اتکای کامل به  خود  عامل و سازندهء هر گونه  ترقی ،  شکوهمندی ، نوسازی مادی ، معنوی در فراسوی عصر جديد در اجتماع خواهد شد .

4-  منجمله فرهنگ نقد در جای خود ، زمينه های جمود نگری ، وبازدگی فکری  ، دگماتيزم  ،  استبداد  ذهنی  و فکری ، تماميت خواهی  ، فسيل شدگی ذهنی و توحش را  از  نهاد آدميت  و اجتماع  با زير بنای  عقلانيت و دانش  تدريجا  زدوده و در عوض جامعه را به صورت مسالمت آميز به ارزش ها و  نهادينه سازی سالم تسامح و  تساهل ،  خرد ورزی  و علم  باوری  ، دور انديشی  و انعطاف پذيری ، کلان  انديشی ملی و مصالح کشوری ،  وسعت  شعاع  فکری  و  استقلال فکری  ، نو گرايي سياسی و فرهنگی و نظاير آن  در نظام جامعه آشنا می سازد .

5- فرهنگ نقد در نوبه خود  در ترکيب « خود سازی »  جامعه  نقش با سزای را بازی کرده  و با همين پديدهء خود سازی جامعه است که زير ساخت مادی ، معنوی و  اجتماعی تکامل  جامعه  هم  ممکن گرديده  و جامعه  در مسير  رشد  عقلانی و خروشان بستر زمان قرار می گيرد .

6- با ورود فرهنگ نقد ، آزادی های فردی  و اجتماعی  ، بيداری جامعه  و زايندگی  فکری ،  خود باروی  و خود سازی  اجتماعی  ، خرد ورزی ،  بذر همبستگی ملی  در جامعه  و کشور ما  تدريجا  رونق گرفته که  همپای  آن  تکامل تمام  نعمات مادی و فرهنگی جامعه ؛ انگيزه ها ، تفکر و پايه های خرد  و نظام دموکراسی عرض  وجود  خواهد  نمود  و جامعه  ما  در  روند  تحقق  تکامل  طبيعی ،  تدريجی  و  مسالمت آميز  ترقی ، شکوهمندی  ، وحدت ملی  و نظام  مردم سالاری  خود قرار خواهد گرفت  .      

اما در جامعه خونبار افغانستان :

     در فرجام اينکه  با تمام کاستی ها ، توطئه ها ، سياست تبعيض گرايي ، خود محوری ،  قوم پرستی ، گروه گرايي ، تفنگ سالاری  ، فساد  اداری ،  قاچاقبری و  توليد  مواد  مخدره ،  حق تلفی ، تجاوزات جنسی بر زنان و کودکان  نابالغ ،  ترور ،  بی امنيتی ،کودک ربايي ، زن ستيزی ، قتل های مکرر مردم بيگناه  جامعه ما و امثالهم  که در حاکميت آقای کرزی و جامعه آلام رسيدهء ما وجود دارند ؛  همين روند   آزادی  نسبی ،  بی پايه  و  شکننده  که  در  جامعه   ما  اکنون  رونما  گرديده  است ؛  اگر  تدريجا  به  نهادينه کردن  آن  تلاش های  عاقلانه ، صادقانه  و  پيگير صورت گيرد  و همپاي  آن  منطق  نقد و عوامل  تکامل ديگر هم  به  صورت   مسالمت   آميز گسترش   پيدا کند  ؛   يقينا که   نطفه های  عصر  نوزايي  جديد  به   مرور  قانون  تکامل زمان  در بطن  مناسبات فيودالی و  فرهنگ عقل ستيز  قبيلوی  پديدار خواهد شد . از همين  جاست که  در فرايند  روزگار ، مناسبات  اقتصادی –  اجتماعی کهنه  به  صورت   مسالمت  آميز  (  نه قهر آميز  )  و  تدريجی  مرتبط  با منطق و قانونمندی تکامل زمان  جايش را به  روابط مادی ،  معنوی  و   اجتماعی  عصر جديد  و  پويا و ساختار  سازندهء  عصر تکامل خالی خواهد نمود .  

پس ما ،  در جوار تمام عوامل اصلی و فرعی عصری سازی نهادهای جامعه  و حل بحران  دير پای جامعه  خويش  به  ايجاد  و نهادينه سازی « قانونمندی نقد »  و بالاخيره  به « فرهنگ نقد »  نيز  نيازمنديم  . اينجاست که در بخش خود با  نهادينه  سازی های  فرهنگ نقد ، تحقق  نهادهای آزادی ، جامعه مدنی ، رفاه  اجتماعی ،  شتابانی  اقتصادی ،  فرهنگی ، عقلانيت ،  مردم سالاری و  نهايتا  روزنهء  عصر جديد  بر  روی  جامعه  ما   نيز گشوده  خواهد شد .  در  همين  رابطه  هم  است که  عبور  خردمندانه  از  ناپيوستگی  و  فروپاشی  پديده های   قوميت  و  بافت    پراگندهء   قبيلوی  به  سوی  « ملت شدن »   و « وحدت ملی » ، از شقاق و نفاق فرسايشگر  مذهبی  به   طرف  ايجاد  پايه های  همبستگی   و  همآهنگی  مذهبی- دينی  ،  از  تعارضات  و  ناپيوستگی خرده  فرهنگ ها به سمت نهادينه شدن  « فرهنگ واحد ملی » و ... بالاخره جامعه ما  در مسير تکامل  تدريجی و  مسالمت آميز  خود  جهت تحقق  آرمان های  والای   انسانيت  با   زير   بنای علم  ،  خرد ورزی ،  خود باروی ، تقوا ، خود سازی ، پيکارهای  تدريجی و خسته ناپذير تمام  اقوام ، پيروان  مذاهب و اديان کشور گام های  وسيع  و استوار را خواهد گذاشت .

بيا تا گل  بر افشانيم  و می در ساغر اندازيم

فلک را سقف بشکافيم و طرح نو در اندازيم

اگر غم لشکر  انگيزد که خون عاشقان ريزد

من و ساقی  بهم  سازيم  و بنيادش  براندازيم

و من الله توفيق

 

 


بالا
 
بازگشت