بیا یید ا نتخا ب نما ییم تا که ا نتخا ب شو یم

 

عبدا لشکو رخوشه چین

 

زا د ولد ا نسا نها و همه موجودا تیکه در روی زمین زند گی دا ر ند بنا به حکم ا جبا ر بو ده ومبا ر زه د وا م دا ر، ا ختیا ر ی ا ست .

ا نسا نها به خو د ا ین حق را مید هند که بگو یند ، من ا نتخا ب مینما یم، چی را ا نتختا ب مینما یم ، کی را ا نتخا ب مینما یم ، برای کد ا م هد ف ، کد ا م را ه را ا نتخا ب می نما یم ، خو د ا نتخا ب ، عنا و ین ، مختلف را به خو د ا ختصا ص مید هد.

مثــلآ، ا نتخا ب ر نگ، ا نتخا ب لبا س، ا نتخا ب شغل و مسلک ،ا نتخا ب مسکن،ا نتخا ب ر فیق و د و ست، ا نتخا ب همسر، ا نتخا ب ا هدا ف سیا سی ، ا نتخا ب ا شخا ص برا ی ا نجا م و ظا یف پر مسولیت و غیر ه .

د ر همه عنا و ین ا نتخا ب شد ه ، ا عتقا دا ت ، نظریا ت ا شخا ص وا فرا د ذ و ق وعلا قه آ د م ها مهم دا نسته میشو د ، رعا یت ا زا عتقا د ا ت ، نظر یا ت مر د م ، آ د ر سی ا ست برای تطبیق د مو کر ا سی .

شیک پو ش :

یک آ د م میخواهد که شیک پوش با شد و قتی میتوا ند که درا نتخا ب لبا س وا نتخا ب رنگ لبا س و ا نتخا ب سلیقه، توجه جد ی به خرچ د هد . ا گرا وتوا نست ،همه زمینه ها را رعا یت نما  ید.        پس ا ین همه مرد م ا ند که ا و را به حیث آ د م شیک پو ش وبا سلیقه ا نتخا ب مینما یند

ا نتخا ب همسر :

جوا نا ن ونو جوا نا ن ، د و ره طفولیت خو د را پشت سر گذ ا شته ا ند ووا ر د مر حله جد ید ا ز ز ند گی خو د میگر د ند ، خصوصآ  د ر جوا مع مد ر ن که ا فرا د آ ن ا ز نعما ت و صفا ت زند گی شهری بهره مندا ند، پسر و ختر ، هر د و به خو د حق مید هند که جوا ن ا ید یا ل خو د را ا نتخا ب نما یند ، د ر د نیا ی جد ید ز ند گی  ، یعنی ز نا شو هر ی ، خا نم ها میخوا هند که همه آ رزوها ی خو د را ، د ر جسا رت ، شها مت ، عقل و فرا ست و درا یت شوهرخود بیا بد.

همین قسم ، شوهر که د نیا ی مجر د ی که ا و را به حیث نیم ا ز شخصیت ا جتما ع معر فی نمو د ه ا ست ، میخوا هد برا ی ا کما ل شخصیت خو د ، همسری را ا نتحا ب نما ید ، تا آ نها د رآ ینده مشترکآ ، به حیث ما د را ن ، د لسو ز و مهر با ن ، گهوا رها ی نوا بغ را بجنبا نند، بدا به آ ن ر و ز ها یکه، ا ین نوا بغ با لنده طعمه حر یق جنگ ا فرو ز ا ن میگر د ند ، چنا نچه ، قها رعا صی ، قر با نی، فیرسکر بیست گرد ید، سلیم سها ب، ا حمد ظا هر، و نصر ت پا ر سا،همین رقم صدها دا نشمند د ر رشته ها ی مختلف ، ا عم ا ز دا کتر، ا نجنیر، حقو ق دا ن وسا یرعلوم د یگر در آ تش جنگ ها ی تحمیلی سو ختا ند ه شد ند .

ا نتخا ب ر فیق و د وست :

زند گی ا زآغا ز، تا به ا نجا م ، نیا ز مند یهای خو د را دا ر د ، خصو صآ د و ره جوا نی ، دوره ا ست که هر جا را به خو د،آ شنا مییا بد، گو یا که همه جغرا فیا ی جها ن را د یده ا ست، قر یه محل و وطن برا یش خو ر د ا ست ، میخوا هد که محیط آ زا د و فرا خ را برا ی خو د جستوجو نما ید، بی جا نگفته ا ند که آ زا دی را جوا نا ن میخو ا هند و میخو ا هند که آ نرا بد ست بیا ورند و چنا ن مست و مغر و را ند که با ید همه ز یبا یی ها و خو بی ها را ، ا زا ن خو د دا شته با شند، و سخت علا قه میگیر ند که آ رزوها ی خو د را قصه کنند ( سر مر د ها پو شیده ا ست) با د یوا رنمی خوا هند که قصه کنند، زیرا که د یوا رها سو را خ دا ر د ، سو را خ ها مو ش ها دا رد، مو ش ها گو ش ها دا رد، نمی خوا هند که حر ف ها ی نا گفته شا ن را بیگا نگا ن بشنو ند، به آ  ب ر وا ن قصه نمیکنند ، زیر ا که آ ب روا ن هم ا ما نت را حفظ نمیکند ، آ ب همه حرف ها ی آ نا ن را ، به روی ز مین ، د ر  ا بحا ر و د ر فضا ی لا یتنا هی ، به چنگا ل کمپیوتر میگذا ر د ، بنآ به ر فیقا نی رو می آ و رد که ا ز سنگ کر د ه سخت ، ا زآهن کر ده بر ند ه ، ا ز د یوا ر ها کر ده بلند ، ا ز آ ب ها کرده شفا فترا ند ، ا ز صا د ق ها کر ده ، صا د ق ، ا ز پر هیز گا را ن کر ده پر هیز گا ر ، ا ز مو منا ن کر ده مو من تر ا ند .

وا قعآ ا نتخا ب د و ست خو ب و ر فیق خو ب ، د ر نقش تعین شخصیت ها ر و ل خو بی را با ز ی میکنند ، ضر ب ا لمثل ا ست که میگو یند آ د م خو ب را ا ز ا نتخا ب ر فقا یش شنا خته میتو ا نید ، به ر فیقی د ل ببند ید که شما را در روزها ی د شوا ر، یا ر و همکا ر با شد .

ا نتخا ب شغل و مسلک :

یگا ن آ د م میخوا هد که دا کترعلو م با شد، برا ی ا نتخا ب د کترا ی علو م ، ا نتخا ب مضا مین که ا و را به د ر جه عا لم شد ن ا رتقا دهد، شر ط ا ست ،علا وه بر مضا مین ، پی بر د ن و فهمید ن رکن ا سا سی را بیا ن میدا رد ولی ا زهمه مهمتربرا ی ا ثبا ت درجه ذ کا وت وا ستعدا د ولیا قت ، کمیته  علمی مو ظف ا ست  تا که بعد ا ز ا خذ ا متحا ن معیا ر ی شخصی که به مقا م دا کترا ی علو م خو د را کا ند ید دا ده ا ست ، ا نتخا ب میگر دد .

چرا د رین خصو ص ا ین قد ر مو شگا فی صو ر ت میگیر د ؟ علما و دا نشمندا ن د رتما م رشته ها ی تخصصی ، مرد ما ن ا ند که نظر مید هند ، مشو ره مید هند ، هدا یت مید هند و سمت د هی میکنند

ا ند کتر ین ا شتبا ه فجا یع را ببا ر می آ و ر د .

د ر ا نتخا ب د قیق و بجا د ر مقا ما ت کلید ی ، علمی ، ا جتما عی ا قتصا د ی و سیا سی و کشو ر ی تو جه با ید که صو ر ت گیر د ، که ا ز برآ مد ا نسا ن ها ی تصا د فی ، خو د خوا ه وخو د محوربا ید که به طور قطع جلو گیر ی شو د ، ا ند کتر ین ا شتبا ه فجا یع کشو ر ی را ببا ر می آ و ر د، حو ا د ث پی د ر پی ا ز شر و ع کو د تا ی سر طا ن 1352 به ا ین طر ف، بیا ن وا قعیت ها ی ا ست که ا نسا ن را به تر س وا میدا ر د .

ا نتخا ب ا هد ا ف سیا سی :

سیا ست در ذا ت خو د ش ، بر ا ی ر سید ن به ا هدا ف معین ا قتصا د ی ا ست ، در را ه ر سید ن ، به ا هد ا ف معین ا قتصا د ی ، مکتب ها ی فلسفی و جو د دا رد، دا ر ند گا ن مقا صد سیا سی ، مطا بق به بر دا شت ها ی خو د شا ن ا ز ر وند سیر تکا ملی جو ا مع، ا زمکا تب فلسفی راه ها ی تطبیقی مقا صد خو د را ا نتخا ب مینما یند ، پلا ن ها ی درا ز مد ت و کو تا ه مد ت خو د را ، تهیه میدا رند ، در تما م جها ن ، خا صتآ د رکشو رها ی مد ر ن و متمد ن ، ا حزا ب مختلف و جو د دا رد ، که به حیث ا ر گا ن ها ی دا یمآ فعا ل ، د و لت متبو ع خو د را تحت نظا ر ت و کنتر و ل قرا ر مید هند ، مطا بق به قوا نین کشو ری خو د شا ن ، ا عترا ضا ت شا ن را وا نتقا دا ت خو یش را علیه هر گو نه نا برا بری ها  د ر ما ر ش ها میتنگ ها و مظا هرا ت و غیره به نما یش میگذا رند و نشا ن مید هند.

همه ا رگا ن ها ی سیا سی سعی به خر چ مید هند که آ گا ه تر ین آ د م ها را و نیک نا م تر ین آ د م ها را با خو د دا شته با شند و آ نها را د ر رده ها ی با لا یی رهبر ی سا ز ما نی خو د ا نتخا ب نما یند، کسا نی را ا نتخا ب مینما یند که آ فر ینش گر با شند  پس ا ینگو نه ا فرا د توا نا یی آ نرا دا ر ند که خو ا سته ها ی حز بی ، گر و پی و سا ز ما نی خو یش را د ر جا معه تطبیق نما یند .

ا حزا ب سیا سی محل تجمع  نخبگا ن جا معه ا ند ، ا ین ا حزا ب د را نتخا ب و گز ینش ، ا ستعد ا د ها د ر مقا ما ت کلید ی و تصمیم گیر ی کشو ر ی نقش ا سا سی را با ز ی میکنند، هر حز بی که تو ا نست ، خو ب تر ین و با کفا یت تر ین و پا کتر ین و صا د ق تر ین ، شخصیت ها را د ر مقا مات تصمیم گیری ( پا را لا ما ن ها ) پیش نها د وپیش کش نما ید ، این مر د م ا ند که د ر آ یند ه ها ی سیا سی کشو را زحز ب با ا تو ریته و با ا عتبا رحما یه وآ نرا به حیث مر جع با اعتبا ر ملی ا نتخا ب مینما یند .

در کشو ر ما ا ز مد ت ها قبل به ا ین طر ف معمو ل بو ده که آ گا ها ن جا معه و نخبگا ن را به شکلی ا ز ا شکا ل بیر و ن برا نند و یا ا گر نشد ز مینه ها ی تر و را نها را آ ما ده نما یند چنا نچه د رین قسمت  زما م دا را ن پا کستا ن نقش خو یش را به کر ا ت و مر ا ت ا دا کر ده ا ند ، نخبگا ن هر د وره د ر خد مت مرد م خود بو د ند ، نخبگا ن ا ین د وره که خد مت گا را ن وا قعی مرد م خو یش ا ند ، جبرا ا ز کشو رشا ن  را ند ه  شد ه ا ند و د ر کشو ر میز با ن خو یش تحت شکنجه ر و حی و روا نی قر ار دا ر ند ، هیچ مرا جع با ا عتبا ر بین ا لملی حا ضر نگرد ید که ا زین گو نه کشورها ی میز با ن بپر سد چرا ؟

د ر خلا ونبو د آ گا ها ن خیرا ند یش ، ا عم ا ز سیا ست مد ا را ن ر و شن فکرا ن ملی و شخصیت ها ی مستقل ، ا ستا ذا ن و منو ر ین ، به مشکل میتوا ن گفت که حا کمیت قا نو ن بد یل حا کمیت ا نا ر شیستی گر دد.

د رین ر و زها سر و صدا ها ی ا نتخا با ت پا را لا ما نی ، گو ش ها ی مر د م را کر کر ده ا ست.

دیده شو د که د رین میله با زا ر، خر ید و فر و ش چه میگذ رد ، کی د رچشم کی خا ک میز ند ، طبعا میله با زا رها دلا لا ن، خو د را دا ر ند ، هر کس خو درا معر فی میکند ، خا ر پشتک چو چه خو درا صدا میز ند و میگو ید که( بخمل بچیم ا و) به کو رمیگو یند که ( چشما نش با دا می بو د) دیگر ش میگوید که قلا چ ، قلا چ مو ی دا ر د ، کما ن ا بر و دا ر د ، رفتا ر به ما نندآ هو دا رد ، به ا ین گو نه سر و صداها ، خر ید و فر و ش با زا ر را رنگ ور و نق  مید هند، هر کس به د نبا ل ا متعه خو د میر و د ، با د رنگ فر و ش با د رنگ می خر د و لی با د رنگ تخمی را نمی خرد وهکذا تره تخمی را نیز. کسی گا و میخر د کسی گو سفند، ا ز همه مهمتر با زا ر خر فر و شی نسبت به سا یر با زا ر ها گرم و گرا نگ میبا شد .

خر فر و شا ن ما هر و با تجر به ا ز ین ضر ب ا مثل ا ستفا ده مینما یند که گفته ا ند ( وقت خر پو ستین بخرو قت پو ستین خربخر) خرها ی لا غر را د رزمستا ن سرد مفت میگیرند ود رتا بستا ن

به قیمت خیلی ها بلند میفر و شند ، بعضی خرها یکه لا غر میبا شند ، د م آ نها را رنگ میکنند و یا ل ها ی شا ن را خینه ، به ما نند قصا با ن که گو سفند ا ن را پف میکنند تا خو بتر پو ست شو د ذ ریعه پمپ با یسکیل خر را پمپ مینما یند ، خر چا ق و فربه معلو میشو د ، بعد ا ز یکی د و سا عت خر د و با ره به حا لت ا و لی میآ ید یعنی که با د ش کم میشو د ، خر یدا ر فغا ن میکشد و فر و شنده فرا ر کر ده ا ست .

ا ین خرفر و شا ن ا ند که د ر تیو ری ، تو طیه و د سیسه کا ری مها ر ت دا رند، خیلی ها ا ز مر م نمی فهمند که د ر ا جرا ی بر نا مه ها ی شیطنت د خیل ا ند .

پسرا ن جوا ن و د خترا ن جوا ن که ا زا ین با زا رمنا فقا ن د را من ما ند ه ا ند، ا نسا ن ها ی آ زا دی د و ست ا ند و وطن پرست و مید ا نند که ا مر و زه رو ز سر نو شت مر جع قا نو ن گذا ر ی کشو شا ن مطرح ا ست ، یعنی کشو ر دا را ی پا را لا ما ن میگر د د ، د ر پا را لما ن نما یند ه ها ی مر د م با ید که را ه یا بند ، نما یند ه ها ی با صلا حیت و با کفا یت ، زیرا که آ ن ها قوا نین را مطر ح میسا ز ند، قوا نینیکه پا سخ گوی نیا ز مند ی ها ی مر د م و جا معه بو ده با شد، قوا نینیکه مر د م خو د را د رآ ن یا فته بتوا نند، قو ا نینیکه مدا فع حقو ق حقه ا کثر یت قا طع مر د م بو د ه با شد ، قو ا نینیکه ا را ده ملی مر د م را تمثیل نما ید ، نه ا ینکه به ا ختلا فا ت ملی دا من بز ند ، قوا نینیکه ، هو یت بی طر فی کشو رما را تثبیت نما ید ، قو ا ننینیکه کشورما را ا ز وا بستگی ها نجا ت د هد وبه حیث یک کشو رغیر وا بسته و عضو دا یمآ فعا ل جا معه بین ا لمللی در مو سسه ملل متحد کما فی ا لسا بق جا یگا ه خو یش را یا فته بتوا ند، محا فظ قوا نین کشوری ما ، قو ت ها ی ا منیتی خو د کشو رما بو د ه با شد، ز عما ی کشو رما را با ید که وزرای د فا ع ، دا خله و ا منیت ملی به عهده دا شته با شند ، د رغیرآ ن ، سله و شمله  بی ننگی برا ی ا فغا نا ن نمی ز یبد.

جوا نا ن بیدا روآ گاه خوبترمیدا نند که آ یند ه ها ی خطیر سیا سی ، کشو ر به سراغ شا ن می آ یدو آ گا ه با شند که ا ند ک تر ین غفلت ، جو سیا سی تا ریک ا و شا ن را تحو یل میگیر د .

بر ا ی بیر و ن ر فت ا ز فضا ی تا ر یک و سیا ست ها ی ر و شن ، د ستا ن ا تفا ق وا تحا د، ا نگشت ا شا ر ه را به سو ی خو شبختی ، نشا نه میگیر د .

و جوا نا ن آ گا ه و با هو ش میگو یند ، زما ن ها ی سپر ی شده ا ز پد را ن ما بو د ، آ نها تو ا نستند د ر مقا بل د شمن مشتر ک با هم ا تحا د نما یند ، و لی ا مر و ز و فر دا ها به ما تعلق میگیر د

ا ز همین ا کنو ن را ه ها ی همگرا یی وهمسو یی ملی ، قو می و سیا سی را جستجو مینما یند، د ر ا تفا ق وا تحا دهم ، نخبگا ن و طن را ا ز گو شه و کنا ر پیدا نمو ده وآ نها را د ر خا نه مشتر ک مر د م ا نتخا ب و روا نه بدا رند .

 ا ین نتیجه کا رها ی عا قلا نه شما خوا هد بو د که پا را لا ما ن آ ینه تما م نما ی تما م مر د م ا فغا نستا ن وا قع میگر دد ، پس بهتر ین کسا نی هستید که  فردا ها ی سیا سی کشو را ، ا سا س خو ب میگذا ر ید وآ ینده ها ورود شما را د رعر صه ا نجا م و ظا یف با اعتبا رخیرمقد م میگوید.

زنا ن ومردا ن آ زا د ی د و ست وعدا لت پسند کشور، د هقا نا ن و کا رگرا ن کشور، به زورو با زو ی خو د تکیه دا شته با شید ، و بدا نید که ز و ربا زو ی شما ا رزش ها را تعین میکند وتا ر یخ را میسا ز د ، معتبر ین برا ی شما ا رزش نمید هند . چنا نگه شا عر ا نگلیسی گفته ا ست.                       " تو ده ها را د لیل جستن نشا ید"  "آ نها را کا رکر دن ومرد ن با ید"

دا لر، پو ند و کلدا ر خیلی ها بی ا رزش ا ند ، برای ا نسا ن ا سا رت و برد گی می آ فر یند، ا نتخا ب آ گا ها نه تا ن برا ی پا را لا ما ن کشو ر، آ زا دی و طن تا ن را تثبیت مینما ید ، شما به ا را ده خو د آ زا دی تا ن را حا صل مینما یید ، هستند ا شخا ص وا فرا دی که د ربد ل دا لر و پو ند شر ف و عز ت و طن می فر و شند و برا ی همو طنا ن خو د ، خوا ری و ذ لت میخر ند، تا ر یخ به ما نند فیته سینما همیشه به شکل د ورا نی چرخ میز ند، چهره ها ی را که به سر نو شت کشو ر ما معا مله کر ده ا ند  نشا ن مید هند، ا ین کتا ب ها تنها د ر ا فغا نستا ن نیست در تما م د نیا تقسیم ا ست تا ریخ نو یسا ن و کسا نیکه به خو ا ند ن تا ر یخ علا قه مند ا ند ، میخوا نند و بر ا ی مر د م قصه میکنند .

و شما بدا نید که نیر و ی شما ا زا تحا د وا تفا ق سیا سی بد ست می آ ید وا ین قو ت شما ود رپیشا پیش آ ن آ گا ها ن پیشرو و مر دا ن با و قا ر، همه نیر و ی خدا و ند ی ا ست و قهر وغضب خدا وند ی ا ست ، که بر ظا لما ن آ فر یده میشو د.

صف بند ی ها ی جد ید سیا سی ، د ر مقا بل نسل ا مر و ز ، به منز له حکم سفر بری ا ست به سو ی آ ینده ، ا ز را ه ها ی پر خم و پیچ ، پستی ها و بلند ی ها و ما خواهیم گفت که ( چقد ربرد با ری  وچقد ربد بختیها را ا ستقبا ل نما ییم ) تعویض سیا ست توسط وطن پرستا ن صورت میگیر د .

مر دا ن خر د مند میگو یند که ما ا ز گر گا ن و حشی خو شما ن می آ ید ، که هیچ را م نمیشو ند ، به آ زا د گی خو د پا بند ا ند .

مگرا زپا سبا نا ن دروا زه ها ی معتبرا ن که گرد ن بسته ا ند بد شا ن می ا ید . و میگو یند ا ز مر دما ن بی خصلت که سا لها به سر نو شت شما فر زندا ن ا صیل کشورقلم زده ا ند ببر ید، کسا نیرا ا نتخا ب کنید که ا زا صل شما با شد وا ز شما د ر پا را لا ما ن  نما یند گی کر ده بتوا ند، ا نها خو د ، تمثیل کنند گا ن هو یت ملی کشو رخود ا ند ومیدا نند ، همه مرد می که د را فغا نستا ن ز ند گی مینما یند و تذ کر ه تا بعیت ا فغا نی را دا ر ند ، میخوا هند که صا حب ا را ده ملی خو د با شند . شنا خت ها ی خو ب ، خو ب تر و خو ب تر ین و فرق آ ن ا ز بد ، بد تر و بد ترین شما را درا نتخا ب د ر ست نما ینده ها ی ملت به پا را لا ما ن کشو ر یا ر ی میر سا ند .

شما وطن پرستا ن آ نقد ر صف ها ی تا ن را نزد یک ونزدیکتربسا زید ، عر یض وعریض تر ، دبل و د بل و د بل تر بسا ز ید که د شمنا ن سعا د ت و خو شبختی در خا نه مشترک ا فغا نها یعنی پا را لا ما ن را ه نبا شد  .

                             شا د و پیر وز با شید .

 

                         

 

 


بالا
 
بازگشت