پرسشها و پاسخ ها

د رسخنگاه همم اندیشان وحدت خواه

حزب دموکراتیک به مبارزه خود نقطه پایان گذاشت

من حق دارم که بگویم این خانه مشترک مان را کدام احمق ظالم خدا نا ترس ویرانی اش رازمینه سازی کرده است.هرکس حق داردکه ازطی دل به عاملین این ویران گریها و کشتارها نفرین بفرستد.

حزب دموکراتیک خلق افغا نستان به مبارزه خود نقطه پایان گذاشت.

زمانیکه بابه غرغری صدامیکشد از زیرخاک سمارق سر میزند.

 بلی! افسران ونظامیان جسورودلیر مرد افغا نستان درمقابل توطئه حاکمیت جمهوری داودخان دست به قیام زدند.ازشنیدن صدا وآوازتانگ وتوپ ورو شنی آتش قوای هوائی وتوپ خانه قوای چهار زرهدارجریان دموکراتیک خلق، دفعتاً به حزب دموکراتیک تغیر مقام یافت وحاکم به سرنوشت مردم شد. نام جریان دموکراتیک خلق به حزب دموکراتیک((رهبری کننده دولت)) تغیر یافت.سفری که درپیش داشت.با لآخره ازهمینجابه سفرش نقطه پایان گذاشت. چراکه تمام اصول وقواعدکه در برنامه گنجانیده شده بود پشت پا زده شد. دوم بار چرا؟ بخاطریکه پاهای ضعیف ونا توان داشت.  ازچهاربند به بالا دبل بود پا ها یش لاغر بی ارتباط میان(( توده ها)) انتقال دادن وزن زیاد حین منزل کردن میان جنگل ((توده ها)) با پاهای ضعیف، درمیان جنگل ازپا افتاد.حلقات جنبش پیشرو مترقی همه حلقه عشق وامید اند برای انکشاف ترقی پیش رفت، کنون این حلقات همه منبع آرایشگران سخن و سخن پروران شیرن کلام ادبی اند، عشق به خردعشق به انسان و انسان دوستی را توضح و تشریح میدهند وبیان گر رازهای کشف نا شده پس پرده هامیباشند که باید برای شناخت ودرک آن تلاش ورزید. ای انسان دوستان حقیقی شماخبرندارید که درباره هریک شماحافظ مطا لب ذیل را بیان داشته است.

الا ای طوطــــی گویــــای اســـرار

مبادا خـــالیت شــــکر زمنـــــــــقار

سخن سر بسته گفتــــی با حریفــان

خدا را زیـــن معمـــــی پرده بــــردار

چه ره بود این که زد درپرده مطرب؟

که می رقصند باهم مست وهوشیار

بیــــــــا و حــــــال درد بشنــــــــــو

خوشه چین بگفت:آنچه گفته ام بازهم میگویم که نقطه پایانی ره عشق، فرصتی است برای آغازنودرفصل جدیدازهمین تریبیون سخنگاه هم اندیشان وحدت خواه قصه بخوانید که هریک تان همشهری منید.آنقدربخوانید که شبمان به روزرسد وخروس سحری به نوا آید.تنبلان وکاهلان وجاهلان ازدرد ورنج به صدا آیند.

پرسشها و پاسخ ها

 

درجریان هفته ایمیل های از جانب دوستان به آ درس اینجانب مواصلت ورزیده است وسوالاتی را ازمن پرسیده اند. بناً به پاس احترام هریک شما در اطاق هم اندیشان وحدت خواه میخواهم به سوالات شماجواب ارائه بدارم.

غفارباوری – سازمانها واحزاب چطور میتو انند با هم جمع شوند؟.

 خوشه چین – جوزجو می روید گندم زگندم مه میبینم که ازحزب مرده. دمو کراتیک خلق افغانستان(( انواع احزاب ملی روییده است)) دیده شده است که از تخم مرغ آبی در زیرسینه مرغ خانگی مبدل چوچه مرغ آبی میشود. با این تفاوت که این مرغ آبی ها در آب شنا می کنند. ولی پروازکرده نمیتوانند. مگر مادر شان قادر به شنا نیست اما برای حفاظت چوچه هایش لب لب آب روان دانه ف دانه هارا چیده میرود.                                                        این احزاب تحت رهبری دولت ساخت ایالات متحده امریکا ثبت و راجسترشده اند.اینها اشغال کشورما را توسط بیگانگان هویت قانونی بخشیده اند. وحدت با معامله گران سیاسی به معنی تکراراشتباه گناه کبیره است.  

 گفته اندکه مغزفیل به اندازه مغز انسان است. شعاعات تفکر فیل نمیتواند به مانند شعاعات تفکر انسان، درفضا، ذره، عمق ابحار نفوزکند. ازینکه فیل جسه قوی دارد. شعاعات تفکرفیل تنها برای اداره و کنترول جسامت فیل کافی است. انسانها ازینکه جثه خورد دارند انرژی اضافی مغزانسان به حیث منبع شعاعات تفکر این امکان را به انسان میدهد وداده است که ازهزاران سال بدینسو انسان به مقام رسیده است. اگر بعضاً چیشتازان حزب دموکراتیک خلق((سنترکمیته)) درک میکردند.از پنداندن بی جا وکم ظرف حزب دمو کراتیک جلوگیری میکردند. یعنی که مجموع تعداد اعضای حزب بعد از قیام نظامی هفت ثور ومتعاقباًتروردولتی شش جدی به دوصدهزار ارتقا نمی یافت می باییست طبق اساس نامله ازمرحله ملی دموکراتیک عبورنمیکرد به جای بندی کردن افراد اشخاص وطن پرست وسر به نیست ساختن آنها جبهه متحد ملی را سازمان میدادند.هرگز راه سقوط را در پیش نمی گرفتند.اگرچه که درزمان داکتر صاحب نجیب الله احزاب به رسمیت شناخته شد.لیکن نا وقت شده بود. 

 این مطلب نه اینکه درحال گفته میشود. دراوایل تعرض نظامی شوروی این مطالب از طرف سازمان پیش آهنگ کارجوان افغا نستان به نشر سپرده شده بود. ازین خاطر است که آدم های قد پخش را شوخ میگویند.....؟               

بلی !آب را به روش بیل.                                               

سازمانها و احزاب سیاسی میشود که دریک جبهه ضد اشغال گردهم جمع آیند اما دریک سازمان واحد سیاسی ناممکن است. بخاطریکه جنبش تحول پسند(( گروه کار، سفزا ، سفزا، جمعیت انقلابی زحمت کشان افغا نستان، سازمان پیشاهنگ کارگران جوان افغا نستان، سازمان پیش آهنگ زحمت کشان افغا نستان)) وحدت را درحزب سیاسی واحد ((ح،د،خ، ا)) تجربه کرده اند. درمجموع جنبش تحول پسند افغا نستان ازخود درد دل وداغهای درجگرخود دارند.

بار دیگر نگارنده درسال 2001 میزبانی اکثریت جزایرجدا شده ازبدنه حزب دموکراتیک خلق را به عهده گرفت.درحالیکه اکثریت مدعیان امروزی جرأت برآمدن درمیدان را نداشتند.گردانندگی دوجلسه بزرگ نهضت میهنی توسط جناب محترم بغلانی مدعی این حقیقت است. دیدند که خطر بیرون شدن از میان قشررفع گردیده است گذر میان دریا را فهمیدند. به مانند ماهیهای شناور، یکی را پی دیگرشاپر زدند تا مبادا درآینده میدان را، بغلانی، ظهوری،استوار، خوشه چین حلقات وسازمانهای که از لحاظ پرنسیب به توافق رسیده بودند. ازشان بربایند. کودتا برضد نهضت میهنی وسبوتاژ هاعلیه گردهمائی دردنبوش، اندهوفن دلالت به اثبات قضیه مینماید.  

"بخیه ء کفشم اگر دندان نما شد، عیب نیست"

"خنده دارد کفش من بر هرزه گردی های من"

                                            

شخصیتهای دگراندیش دردرون حزب دموکراتیک خلق که خواهان این امربودند که بایدپروتوکولهای سازمانی بین احزاب آن طوریکه درکاغذ نوشته شده است بایدعملی گردد.                                                                   بخش کهنه کارها ی کهنه نگر که قدرت خداداد نصیب شان شده بود درظاهر سرتکان میدادند اما درعقب دست به توطئه میزدند.اعضای این سازمانها حین معرفی درسازمانهای اولیه وآمریت های سیاسی  لت وکوب میشدند  وازعقب جبهه به کسانیکه در لست تشکیلاتی بخصوص نبودند ضربه وارد میکردند. زمانی که به رفیق مسئول عضو بیروی سیاسی کسیکه مسؤلیت تطبیق پروتوکول هارا داشت از صورت برخورد و ما جرا گذارش داده می شد. ازتوطئه درک میگردید که ریشه ضد وحدت درمیان همین آب شور است. بخاطریکه اینها ازهمان«نطفه جنبش انقلابی جریان دموکراتیک خلق را مال خالص خود به حساب آورده بودند.طرف دیگران،اندر،اندر...وبلآخره ما ما اندر،کا کا اندر واندر زاده ها شدند.                                                   قصاب خوب و تجربه کار میتواند خوب سلاخی کند غدود را از ماهیچه فرق بگذارد. و میداند که دریک جامعه سنتی وعقب مانده با کدام  وسیله  وشعار داخل شد.

با شیشه ویا تسبیح؟؟

این شیشه فروشان(( مست و مغرور)) بی خبرازدنیا جاه را برای تسبیح فروشان تجاران مواد مخدرهموارساختند.

"قالب این خشت برآتش فگند"

"خشت   نو از قالب  دیگر  بزن"

ضربلمثل است که گفته میشود نانت را سر نانم بمان دلت از سرش می خوری دلت اززیرش.

دریکی از قریه ها زن مرد طبق قانون شرعی و به رسم عادات ورسوم باهم ازدواج کردند. تا برای خود جهان نوی را بسازند.

 ازقضا وقدر درخانه ا زین جفت زندگی یکی پی دیگر هفت اولاد بدنیا آمد. بد بختانه که هرهفت ازینها از یک چشم کوربودند. بدین مناسبت فهمیده میشود که کمبودیهای ازلحاظ ژنتیک ویا اختلاف خون بوده باشد.

سنگ بنای این حال واحوال  گذشته وحال سیاسی افغا نستان(( جنبش انقلابی چپ)) آب ازهمان  منبع مینوشند که جریان دموکراتیک خلق به بیراهه مسیر جهت یافته بود.ازین خاطر است که همه میگویند جهان را به یک چشم مینند. یعنی که هریک باچشم کوری که دارند. به طرف خود می بینند. وباچشم بینای که دارند دیگران را می بینند. احیای دوباره این حزب دروجود افراد معلوم الحال تحت هراسم ورسمی که باشد به صفحه کاغذ مینویسد.

« کورخود بینای مردم»

برای اینکه دیر نشده باشد. وسوال جناب شما هم جواب منطقی خودرا یافته بتو اند. سری میزنیم به خصلت جنبش عیاران که میگویند.

ما معتقد به جنبش همگانی سراسری ملی هستیم وبر پذیرش ایدیه های نو و تحول پذیری جنبش تأ کید داریم. ما حق فعا لیت گرایشهای فکری بر مبنای دیدگاها و آماجهای عام و آزادی بیان  اعضا در درون و بیرون  از تشکیلات  را به رسمیت می شناسیم  و وجود تنوع فکری ووحدت عمل  درجنبش را یک امرضروری تلقی میکنیم.جنبش میکوشد که نیروهای جنبش انقلابی، اطراف خواست همگانی ملی متحدانه عمل نمایند. جنبش عیاران برهمزیستی گرایشهای  فکری وسیاسی  مختلف دراشکال گونا گون ازجمله در تشکل قانونی فرکسیونی به جای طرد وانشعاب تکیه مینماید.

سید احمد جاوید سیاوش- در صحبت شما مسئله اشغال بیان شده شده است. اشغال را چگونه تعریف می کنید؟

جواب- به نظرمن، افغا نستان یک کشور اشغال شده است. استقلال داخلی و خارجی ندارد. وقتی که یک کشور استقلال داخلی و خارجی نداشته باشد. حاکمیت ملی وجود ندارد. حاکمیت ملی  یعنی اراده مردم در تعین نظام است در افغا نستان مردم از حق تعین نظام محروم ساخته شده اند.درسرنوشت کشورما خارجیها تصمیم میگیرند. پس حاکمیت ملی وجود ندارد.

 سید احمد جاوید سیاوش- شما در مورد وحدت صحبت کردید، وحدت دو جناح نهضت فراگیر و حزب متحد ملی را چگونه ارزیابی می کنید.

 خوشه چین- من فکر میکنم که  وحدت یک شعار سیاسی نیست بلکه عمل آگاهانه و جسورانهء نیروهای ملی است که مبارزه را جدی گرفته اند. بخاطرد اشته باشیم که هروحدت قدرت نیست. وحدت دوجناح (( حزب فراگیر وحزب متحد ملی)) به اثرفشارها قبل ازانکه به نیاز مندی های  وحدت جرو بحث گفتمان و دیا لوگ بعمل اید صورت گرفته است. اما گفته میشود که گام خوبی به سوی آغازین درین راستا است.وحدت درصورتی عملی میشود که روی مسایل ، اندیشهء، سیاسی ، تشکیلاتی که خواست عموم نحله های فکری مختلف  اند پاسخ شفاف منطقی ارایه کرده بتواند.                                  محترم سمع دوست- دید گاه شما در مورد وحدت نیروهای مترقی وملی چه است؟

جواب -به نظرنگارنده،آسیب شناسی وآسیب پذیری،دررفتن به سوی اتحادها ووحدت ها لازم و ضروری است. باید شخصیت ها وعوا مل و انگیزه های که تا به الحال مانع وحدت نیروهای دموکراتیک ملی ومترقی شده اند شنا سائی گردند.تا زمانیکه مجریان وحدت شکن شناسائی نشوند.هرگونه وحدت را میخانیکی وشکننده می شناسیم.

 محترم سمع دوست-  پیش نیا زوحدت این نیروهارا درچه می بینی؟

جواب- به نظر من مشکل وحدت سه مسئله است.

الف- اند یشهء ب- سیاسی  ج- تشکیلاتی.

الف- درمسایل نظری وجوه اختلافات اندیشوی  در بین نیروهای دمو کراتیک وجود دارد، هنوزهم بعضی ها راه حل جامعه را از دیدگاه دیروزی می بینند. در حالیکه این ایدیه ها درجنبش چپ جهانی،دیگرازاعتبار برخوردارنیست. ادامهء سیاستهای تحجرمآ بانه درجنبش دموکراتیک افغانستان تأ ثیرات سوء بجا میگذارد.

  جنبش چپ وحدت خواه وقتی میتواند از ین تنگنا جان سالم  بدرارد که با شناخت ازواقعییتهای سیاسی موجود درکشور، فورمول و تیزس ها را مطرح سازد. همین اکنون  دربین نیروهای دموکراتیک کشور درمسئله حا کمیت، مسئله نظام، حل مسئله ملی، در مورد خط دیورند وسائرخطها ی ایجاد شده اختلافات دیده میشود.اختلافات تاسرحد اشتی ناپذیر. بناً قبل برینکه  به سوی وحدت شتافت،تفاهم واتفاق آرا درمسایل اندیشوی راه طبعی خودرا پیدانماید.

 بی – درمسایل سیاسی، بعضاً به اصطلاح احزاب چپ در مسایل سیاسی دنباله رومیباشند.                                                                        برخلاف احزاب مترقی، پیشرو مبتکر وخلاق بیانگران حرف ا ول میباشند یعنی که به جامعه ازلحاظ تفکر واندیشه جسورانه مطالب را بیان میدارند.

این احزاب از خود هیچ گونه عکسل عملی  در مورد رویداد های سیاسی از خود تبارز نداده اند(( در آینه خود خودرا می بینند درتوصیف خود فرورفته اند ازخیزک وجستک دست بردارنشده اند)) دنباله روحوادث وآ رایشگر نظام موجود میباشند، ازخود ابتکاروانسیاتیف ندارند.

درحالیکه امروزحرف ازمبارزه سیاسی است که نیروهارا باهم وصل وزمینه وحدت را فراهم می آورند.

ج- درمسایل تشکیلاتی دیده میشود که بعضیها هنوزهم فکر می کنند که دیگران نزد شان مراجعه نمایند. احزاب سیاسی ، گروهها ، شخصیت ها  تا زمانیکه جایگاه شایستهء احزاب ، شخصیت ها و نیروها. علی ا لخصوص نسل مستعد به تکامل مشخص نشود. هیچ نیروی حاضر نخواهد بود که به وحدت های میکانیکی ومصنوعی بروند. بدین لحاظ قبل ازانکه بسوی وحدت ها رفت. راه اصول وپرنسیپهای ارگانیکی تشکیلاتی را دریافت نمود، بالای آن بحث وصحبت کرد وحدتی که ازهمچو دیا لوگ ها شکل میگیرد و درآن کلیه مسایل حقوق(( فرکسیون، قومی، جناحی، رفاقت بازی)) حل  میشود. نه تنهااینکه وحدت شکننده نیست بلکه کلیه مشکلات راحل خواهدکرد ودیگران به شکل طبعی راه پیوست خودرا مییا بند.  

محترمه اسما - شما حرف ازساختارجبهه به زبان آ وردید. جهات مشخصه این جبهه چه است.

جواب- طوریکه دیده میشود اختلافات  اندیشهء بین نیروهای  دموکرات و مترقی  وجود دارد ولی وجوه اشتراکات دریک جمع به منظوروحدت ویا اتحاد با حفظ استقلال  ساختاری دربین نیروها دورازامکان نیست.بدین لحاظ  طرح یک جبهه وسیع ضرورت عاجل وفوری است.جنبش متحدملی((رستا خیز)) ایجاب مینمایدکه ازیک سوعمل مشترک را برای حصول مقاصد مشترک کا را تر سازد وازجانب دیگراتحادوهمبستگی ملی را درمبارزه سیاسی  نیرومند تر نگه میدارد.

  به باورمن درجهات مشخصهء این جبهه نکات ذیل مد نظر گرفته شود.

به باورمن این جبهه زمانی همه شمول و همه گیرمیشود که  به باورها و عقاید دیگران احترام داشته باشند وانهایکه درمبارزه درخشیده اند، ارج گذا شته شود.درپایان برای رفتن به سوی یک جبهه وسیع کمیتهء ازهمه نهادها گروه ها وسازمانها و شخصیتهای مستقل که به مواد مندرج فوق با ور داشته باشند ساخته شود. این کمیته منحصر به یکی دوحزب سیاسی نباشد. که خود چیزکی بسازند. دیگران را به مهمانی دعوت بدهند. کسی را خام ، کسی را سوخته،ازاستعداد با کیفیت((گندی خوشه چینان)) دیگران برای خودمواد باکیفیت وپخته نگه دارند.

کمیته سیاسی ، پس از گفتمان و دیالوگ  خامه یک پلت فورم را طرح نمایند و هم چنان درمسایل تشکیلاتی به تفاهم کلی و منطقی برسند. کمیته مسؤلیت را خواهد گرفت که کنفرانس سرا سری را تدارک ببینند درکنفرانس سراسری مسئله رهبری شکل دورانی تأیید میگردد. از بطن همین کنفرانس است که جبهه مورد نظر تولد می یابد.

 


بالا
 
بازگشت