عبدالو کیل کوچی

 

 

عید قربان درماتم قربانیان

 

عید یکی از مواهب آسمانی است که به هموطنان عزیز ما مبارک باد .عید قربان نقطه عطف آزادی از اسارت ،بردگی وتجاوز بوده ودر واقع عید بمثابه جشن رهایی زنان ومردان از استبداد وخشونت میباشد . عید قربان گذار از تکبر ،خود خواهی وزورگویی به فروتنی وگذشت است .عید قربان در واقع یاد آور صلح و آشتی صفا وصمیمیت ،رفاه وآسایش ،دوستی واحسان میباشد . بلاخره عید بمثابه روز خجسته ومتبرکی است که گرفته شده از لغت عود ومعنی باز کشت  را افاده میکند . یعنی  بر طرف شدن مشکلات ، سختی ها و چیز های برخلاف فطرت انسانی و باز گشت به پیروزی های نخستین را عید گویند .عید در اسلام انجام وظایف تطهیر نفس ،تصفیه جان ، گذشت ،خدمت وصداقت  دعوت وآشتی،ایثاروفداکاری راگویند. درکشورعزیزماکه همه ساله دوبارمراسم عیدهای فطرواضحی

برگزار میشود که با رعایت آشتی  ومحبت ، جنگ وبرادر کشی جای خود را به صلح وصفا داده با تذکیه نفس ، زراندوزی ،رشوت ،فساد وحق تلفی ریشه کن گردیده  نتیجتا گرسنگی ، مرض ، تهی دستی ومحرومیت از بین میرود ، با اجرای خدمت صادقانه وشفاف در رابطه به  کمک های جامعه جهانی ودارایی عامه  ،  فقر ریشه کن میگردد ودر عوض شهر ها ،قرا وقصبات کشور به گلشن روی زمین مبدل خواهد گردیده جامعه بسوی رفاه وترقی به پیش رفته ودست گدایی بسوی خارجی ها دراز نخواهد شد ، با ایثار گری وفدا کاری میتوان پدیده های شوم ظلم ،استبداد ،نفاق وبی عدالتی را نا بود ساخت  و بجای آن آشتی ، اتفاق صلح ودموکراسی ، عدالت اجتماعی ،وحدت ملی وهمبستگی همگانی را تامین وتحکیم نمود و از مدارک ومصارف ارکان عید از رنج و آلام یتیمان پابرهنه ومریضان بی دوا ، پیران وبیچارگان کاسته میشود .ولی  بعضا با حرکت معکوس در اجرا ی ارکان عید و در نتیجه ضعف رهبریت سالم وکار آگاهی لازم ، قانون شکنی ، بیعدالتی ،خود محوری ، زور گویی وزراندوزی ، اکنون اکثریت جامعه  با پرابلم های ناشی از سطح نازل زندگی دست وپنجه نرم میکنند ودر حال حاضر خوشی های عید بجایش باشد که براساس آمار منابع رسمی حدود هشت ملیون نفوس کشور در خطر قحطی وگرسنگی شدید قرارداشته واکثریت عظیم مردم در آستانه سرمای زمستان در زیر خط فقر بسر می برند  . ملتی که درشرایط جنگ ودر میان خون وآتش ، در اوضاع  بد امنی ، رنج وفقر بیکاری ،مرض وبغم نشسته در سوگ عزیزان خود در فضای خشم واستبداد وستم سالاری دست و پنجه نرم میکند  چگونه از مزایای عید مستفید خواهد شد. در حالیکه مراسم قربانی یعنی ذبح حلال یکی از ارکان مقدس عید را تشکیل میدهد ولی آیا میتوان کلیه ارکان عید را تنها  با ریختاندن خون چند تا گوسفند وگاو و برپایی جشن وسرور بالای نعش کشته گان وگستردن سفره های پر زرق وبرق و آراستن خان ومان و آرایش تن وجان ونمایش با امکان در کلیت آن  بجا آورد ؟ برغم اینکه همگانی نیست  آیا میتوان  گفت که این ادای کامل مراسم عید است ؟ به باور این قلم یکی از مولفه های عید قربان عبارت از آنست که دلها قربانی عشق ومحبت ، صفا ،صلح  ودوستی گردد ومیباید که روزهای خجسته عید را نه تنها برای خود بلکه برای دیگران نیز خجسته تر ساخت .

با توجه به شرایط واوضاع پیچیده افغانستان وجهان، دشمنان افغانستان از خارج  ، خاک ما را همواره آماج حملات تروریستی وتجاوز قرار داده واز مردم ما قربانی میگیرند . مزید برآن خطر نفوذ شوم و روز افزون همسایگان در عرصه های فرهنگی ، سیاسی واجتماعی کشور سایه افگنده است ، در داخل کشور ضعف مدیریت  و اداره دولت ، وضع نا گوار پارالمان و مشکلات امنیتی موجبا ت  نگرانی همیشگی مردم میباشد که خوشی های عید را از مردم مستضعف افغانستان گرفته است . همین اکنون در مورد چگونگی برگزاری لویه جرگه عمومی وتدویرکنفرانس بن دوم  ومیزان همخوانی با کنفرانس بن اول برغم ارزشهای نسبی آن با کم توجهی به جوانب مختلف در قضایای افغانستان که منجر به طولانی شدن مشکلات ورنج های بیکران خلق ستمدیده افغانستان گردید، نگرانی هایی وجود دارد که در آینده  چگونه روی سرنوشت مردم افغانستان تصامیم اتخاذ وعملی خواهد شد .در حال حاضر جهان از دموکراسی وعدالت اجتماعی دم میزند و موج های دموکراسی خواهی در اکثرکشور های  اعراب روزبروز شکل میگیرد واما در کشور ما شرایط طور دیگریست ، جنگ وتجاوز از سوی پاکستان وعمال همسایه ، پس راه نجات کدام است ؟ واضح است که پاسخ واقعی معضلات افغانستان اولتر از همه بدوش خود مردم افغانستان خواهد بود که فقط با همبستگی ملی ومشارکت کلیه وطنپرستان واقعی کشور اعم از روشنفکران ترقی خواه وعدالت پسند ،علما وروحانیون پاکنهاد وطندوست در یک صف مقدس وطنی وملی با ایجاد همبستگی روحیه  ایثار وفدا کاری با اصول همفکری وهمگرایی بخاطر رنجهای بیکران خلق ستمدیده افغانستان ،بخاطر قطع جنگ وخونریزی ،بخاطر تامین صلح پایدار وثبات امنیت ،بخاطر تامین  دموکراسی وعدالت اجتماعی متحد گردند . در گام نخست این وجیبه ملی وتاریخی وظیفه هرفرد جامعه ، هروطندوست ترقی خواه  وبخصوص هر عضو حزب واحد ، این فرزندان صدیق وفدا کار مردم افغانستان است که با یکسو گذاشتن سلیقه های گوناگون با تکیه بر وجوهات فراوان وبا  فروتنی وتواضع آنچه را که برای مردم وعده داده اند به پاسخ انتظارات مردم لبیک گفته وحدت حزبی ورفیقانه را بخاطر انجام وظایف صادقانه وخدمت به مردم مستضعف افغانستان تامین وتحکیم نمایند . آنگاه با مشارکت گسترده مردم وفرزندان صادق وطن میتوان شرایطی را بوجود آورد که عید برای مردم افغانستان مظهر خوشی وسعادت همگانی باشد .

در حالیکه عید سعید قربان را به کافه هموطنان عزیزم تبریک وتهنیت میگویم ، به امید قطع جنگ وتامین فضای امن و آسایش ،هر روز مردم افغانستان عزیز را همچو روز های خجسته عید استدعا میدارم .

 

عید آمد  عید کردن با  عزیزان  بهتر است        عیدآنان دیگراست وعید مایان د یگر است

عید آنان قصر ها با سفره های رنگ رنگ        عید ما یان دخمه زحمتکش وکا ریگراست 

عید آنان  زر نگار  از پول باد آورده است        عید ما یان غمگساری های چشمان تراست  

عید آنان خویشتن خواهی خودپیرایه گیست       عید مایان راه  مردم  شورمیهن  درسراست

عید آنان  با  ضیافت ها و شمع بزم وعیش       عید ما یان روشن از اندیشه  روشنگراست

عید آنان  اختلا فات و زهم پاشید ه  گیست        عید ما یان  و حدت ملی  خلق کشور است

عید آنان آتش  وخون است وجنگ  نا تمام        عید ما یان صلح و آبادی  این بوم وبراست

عید آنان انحصاروشهرت وخودمحوریست        عید ما یان خدمت  وایثار با همد یگر است

عید آنان  زور باشد قدرت ایشان  زراست        عید ما یان عشق مردم کزهمه عالی تراست

 

ربا عیات عیدانه از         عبدالو کیل کوچی

 

ای همو طنان  عید  مبارک   بادا

خوش  دیدن   وادید  مبارک  بادا

ما راست هلال عید پوشیده به ابر

چون  بر همه  تابید  مبارک با دا

   

بر حرمت  عید ، عید کردن  بهتر

با  خلق  خدا  به  مهر دیدن  بهتر

گردست به لقمه نان خشکی نرسد

پس  عید  نشد  عید  نکردن  بهتر

 

بر کلبه  ماتم  زده  گان  عید  کجاست

برخاک وبخون نشستگان عید کجاست

عید هر چه   نباشد دل خوش میخواهد

برقلب خزین خون چکان عید کجاست

 

عید   آمد  و نعمت  فرا وان  را بین

عیش و طرب  عشرت خانان را بین

مفلس   که  به ماتم ابد محکوم است

انسان  فقیر  عصر  کیهان   را بین

 

گر عید خوش است دروطن میباید

بر بلبل   جانسوز  چمن   می باید

نسبت  چه  بود میان  آواره و عید

غربت زده  طرف انجمن می باید

 

عید  آمد  و من   زمیهن  زیبا یم

دور  استم  و   آواره   و  شیدایم

کس نیست به مهمانی عیدازیاران

ای عید  مرو زمن که من تنهایم

 

 

 

 


بالا
 
بازگشت